• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Digestive
    MrFahrenheit skrev 2014-12-06 01:46:50 följande:

Fler borde bli medvetna om att en egentlig icke-fråga (invandring) har blivit en huvudfråga i vårt land samtidigt som vi har större problem (klimat, ekonomiska kriser, arbetslöshet, utbildning, vår egen framtid både som individ och nation) än invandring att ägna oss åt. Det är också orsaken till varför jag egentligen blir förbannad när det har blivit uppenbart att politikerna inte egentligen bryr sig längre om vårt land!!

Fredrik Reheinfeldt hade i alla fall en sak rätt... Det sovande folket har uppenbarat sig, på riktigt. Alliansens nedskärningar i välfärd, dumdristiga envishet och beundran utav sin egen spegelbild betyder inget jämfört med vad som är på gång nu...

Ja, hörde i kammarens senaste frågestund (4 december) att medeltemperaturen börjar röra sig mot en framtida ökning på 4:grader (där man tidigare antog 2) - 2 kan liksom ses som en global katastrof utan dess like, 4:a.. som ragnarök. Har inte hunnit kolla upp det närmare än, men om det stämmer..
  • sjuttiofemman
    MrFahrenheit skrev 2014-12-06 01:46:50 följande:

Fler borde bli medvetna om att en egentlig icke-fråga (invandring) har blivit en huvudfråga i vårt land samtidigt som vi har större problem (klimat, ekonomiska kriser, arbetslöshet, utbildning, vår egen framtid både som individ och nation) än invandring att ägna oss åt. Det är också orsaken till varför jag egentligen blir förbannad när det har blivit uppenbart att politikerna inte egentligen bryr sig längre om vårt land!!

Fredrik Reheinfeldt hade i alla fall en sak rätt... Det sovande folket har uppenbarat sig, på riktigt. Alliansens nedskärningar i välfärd, dumdristiga envishet och beundran utav sin egen spegelbild betyder inget jämfört med vad som är på gång nu...

Vad är på gång enligt dig?
  • overdose
    Digestive skrev 2014-12-05 15:42:28 följande:
    Har aldrig påstått något sådant och anser det inte heller. Ett främlingsfientligt parti, kan Sverigedemokraterna snarare beskrivas som, som dock har lyckats locka till sig element av det nämnda.

Röstade för övrigt senast på Centern.
    Vad som helst kan beskrivas som vad som helst. Frågan är om någon finner någon mening i beskrivningarna.

Vad man måste förstå är att ett budskap är ett budskap, och att människor är människor.

Man gör därför fel ifall man bedömer SD utifrån några eventuella sympatisörer. Detta kan enkelt visas genom att det finns judar i partiet. Skall därför en judehatare inte rösta på det, även om individen finner politiken vara bra?

När man tänker efter är det nog så att det inte finns ett enda populärt politiskt parti man kan rösta på, för i stora grupper av människor finns det alltid någon man inte gillar.

Skillnaden är att man - för de partier man gillar - säger, att det större goda, får tåla ett och annat.

• Digestive
    overdose skrev 2014-12-06 12:44:30 följande:

Vad som helst kan beskrivas som vad som helst. Frågan är om någon finner någon mening i beskrivningarna.

Vad man måste förstå är att ett budskap är ett budskap, och att människor är människor.

Man gör därför fel ifall man bedömer SD utifrån några eventuella sympatisörer. Detta kan enkelt visas genom att det finns judar i partiet. Skall därför en judehatare inte rösta på det, även om individen finner politiken vara bra?

När man tänker efter är det nog så att det inte finns ett enda populärt politiskt parti man kan rösta på, för i stora grupper av människor finns det alltid någon man inte gillar.

Skillnaden är att man - för de partier man gillar - säger, att det större goda, får tåla ett och annat.

Nej, nej, alltså, tänker enbart på deras inställning till kultur när de beskrivdes som främlingsfientliga. Menar absolut inget annat med begreppet. Sedan ska man inte sticka under stolen med att misstankar ligger över partiet men det hör till ett personlighetsdrag - nya vänner får gå igenom det samma. Älskar dock hur partiet numera har uttalat sig som särartsfeminister (nåja, numera och numera, det gjordes i april men märkte av det så sent som förra månaden) - hoppas verkligen att gräsrötterna vaknar upp ur sin allmänna "antifeminism"-slummer och anammar detta. Folket består liksom utav två stora delar liberalfeminister och särartsfeminister samt en mindre klick radikalfeminister - ändå har radikalfeministerna hela scenen och all parlamentarisk makt idag.

Förutom en självklar särartsfeminism så har Sverigedemokraterna en tydlig liberalfeministisk linje (emot toppstyrd kvotering, öronmärkt föräldraledighet, genuspedagogik och allt annat av dess slag där politiker tillåts mästra över folket som en slags självutnämnd elit) - något som smakar väldigt bra.

Så trött på radikalfeminister som mästrar över folket och som kör ner just deras fömenta bild av jämställdhet i halsen på dem - bort med skiten eller låt dem representera folket i rimliga mått alá faktisk demokrati (rimligt som i att återrepresentera folket i faktiskt antal då).

Auktoritärt skräp har ingenting i en demokrati att göra utan folkets fullständiga och medvetna medgivande. Radikalfeministerna har lyckats proklamera sig som det enda alternativet, som om det handlade om dem eller ingenting alls. Allt för många har gått på denna enfalldiga bilden av feminism men det vänder förhoppningsvis snart, med en stark och medveten folkrörelse som kräver sin röst och ett regimskifte!

Ett viktigt och intimt område för folket det här - och just därför ska området utgå ifrån folkrörelsen och politiker ska bara hjälpa till och bana väg för dem. Inte tvärrt om och med politiker som har en massa personliga drömmar, som folket sedan ska förverkliga åt dem. För böveln en helt sanslös ordning som råder nu.

Mvh

//Nyantänd anarkafeminist

Haha, sorry för en massa babbel utanför saken i sig.
  • Greta22

Jag tycker precis som du. Att minska ner på invandringen har inte något alls med rasism att göra. 
    Rasism är en sak för sig själv. Att minska ner på invandring något helt annat. 
    Det kan ju handla om frågor som rör ekonomi t ex. Att det kostar pengar eller att man helt enkelt inte klarar av det med bostäder osv. 
    Hur kan man kalla folk rasister är för mig sjukt. Det visar ju mer på att det inte står rätt till hos folk som tar dessa ord i sin mun.

Jag tror att alla är rätt säkra på om de är rasister eller inte. Det är inte så svårt. 
    Man vet hur man tänker om människor. Värdet osv. 
    Men att minska på invandringen har ju med andra frågor att göra. 

• Rataxes
    sjuttiofemman skrev 2014-12-06 00:31:13 följande:
    För er som tycker att Sverige inte kan vara världens samvete eller att vi tar emot för många flyktingar:

vardagsrasismen.wordpress.com/2014/05/13/sver.../
    Hur många tar Sverige emot proportionellt mot vår befolkning jämfört med övriga EU?
    Om du tar dig dina mörkblå glasögon, så ser världen klarare / tydligt budskap från miljöpartist...
  • de Robespierre
    overdose skrev 2014-12-06 12:44:30 följande:

Frågan är hur mycket och vad man får acceptera på köpet. Glöm inte var den ursprungliga ledningen för SD kom ifrån. Oavsett vilka deras väljare är. Det är partiets ledning som är viktigt. Vilken agenda de har. Den kan sträcka sig mycket längre än vad som föst möter ögat.  Erik Almqvist som var fd ekonomisk-politisk talesman för SD twittrade detta inför valet twitter.com/erikalmqvist/status/510721268271022080
  • de Robespierre
    Rataxes skrev 2014-12-06 18:05:05 följande:
    Hur många tar Sverige emot proportionellt mot vår befolkning jämfört med övriga EU?
    Om dina snålgrannar väljer att lägga 1 kr till Barncancerfonden eller Rädda Barnen, gör du detsamma med argumentet att du inte har lust att proportionellt lägga mer jämfört med alla andra som bor grannar med dig?

• de Robespierre
    Greta22 skrev 2014-12-06 16:37:15 följande:
    Jag tycker precis som du. Att minska ner på invandringen har inte något alls med rasism att göra. 
    Rasism är en sak för sig själv. Att minska ner på invandring något helt annat. 
    Det kan ju handla om frågor som rör ekonomi t ex. Att det kostar pengar eller att man helt enkelt inte klarar av det med bostäder osv. 
    Hur kan man kalla folk rasister är för mig sjukt. Det visar ju mer på att det inte står rätt till hos folk som tar dessa ord i sin mun.

Jag tror att alla är rätt säkra på om de är rasister eller inte. Det är inte så svårt. 
    Man vet hur man tänker om människor. Värdet osv. 
    Men att minska på invandringen har ju med andra frågor att göra. 
    Det kan anses som trivialt. Jag håller med om att man måste kunna diskutera invandringen. Men man bör vara medveten om att "diskutera" har olika innebörd beroende på vem man frågar och vilken agenda de har. De finns de som ser det som en möjlighet att öppna upp för mycket mer långtgående planer är de som vill se över vad man kan förbättra för alla inblandade. Följden blir då att oskyldiga blir utpekade som rasister när det bara vill ta upp saken för diskussion. Men jag postade detta tidigare och gör det igen för att förtydliga hur jag menar.

Problemet är att det finns olika syn på hur långt man vill gå när man pratar om att ändra Invandringspolitiken. Skulle du sätta folk vid ett bord så kommer du hitta en härlig blandning av syn på vad det är man skall lösa.

Det finns de som nöjer sig med att stanna där det är idag eller sänka antalet till en lägre nivå tillfälligt. Det finns de som vill inte nöjer sig med att stanna kvar på den nivå som finna idag utan vill att man skall sänka den till en mycket lägre nivå än idag. Det finns de som vill lägga sig på den nivå som de andra länderna ligger på och då menar man de som är mycket mer restriktiva än genomsnittet. Det finns de som bara accepterar att man sänker nivån till 10% av det som vi tar emot idag. Det finns de som vill stänga gränserna helt för alla som inte kommer från länder som man anser bidrar till samhället.  Dvs selektivt utval.
    Men sen blir det mer komplicerat för i immigrationspolitiken/diskussionen anser man att detta även skall upp på agendan:

Det finns de som anser att vi även skall försöka skicka hem (repatriera) de man anser inte har rätt att vara kvar här. Om det inte går så skall deras rätt till samhällsresurser och välfärd starkt begränsas så att de inte ligger samhället till last och därmed kanske även väljer att lämna landet. Det finns de som anser att Sverige inte bara skall försöka utan skall skicka hem de man anser inte längre har rätt att vara kvar här. Det finns de som anser att alla invandrare skall behandlas annorlunda jämfört med de som är födda i Sverige när det gäller rätt till resurser och rättigheter. Det oavsett hur länge de har bott i Sverige. Det finns de som anser att man måste påvisa att man är rasriktig Svensk och de som inte är det skall inte ha samma rättigheter som de riktiga svenskarna.
    Mao, alla tar med sig sin egna agenda till immigrationspolitiken/diskussionen och det är inte självklart att den bara kommer att handla om ett tillfälligt ökningsstopp eller begränsning. Jag håller med att oviljan att öht diskutera det har medfört att alla har sin egen syn på vad det är man inte vill prata om. Men det är självklart att det finns ett sluttande plan i detta och man måste vara oerhört tydlig med vad diskussionen skall innefatta. Det är först när man sätter sig vid diskussionsbordet man vet hur långt alla intressenter vill gå. 
  • sjuttiofemman
    Rataxes skrev 2014-12-06 18:05:05 följande:

Varför jämföra enbart med EU? Det finns betydligt fattigare länder som tar emot mycket mer flyktingar än Sverige.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?