• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • nihka
    Naranjos skrev 2014-01-22 00:33:52 följande:
    Straffen för våldtäkt borde inte ha ett smack med feminism att göra. Och tro mig, SD vill garanterat ha mycket hårdare straff när det gäller våldtäkter. Speciellt och särskilt överfallsvåldtäkter och gruppvåldtäkter eftersom man vet vilka som är "the usual suspects".
    Man vill från SD:s sida generellt har högre straff för ALLA våldsbrott och se mer till offret än till gärningsmannen. Något som Moderaterna också ville en gång när det var ett parti man kunde rösta på. Minns med saknad "Batongmormor" den moderata riksdagspolitikern Astrid Kristensson.

Ja, "the usual suspects" är förstås män. Så SD vill bli tuffare mot gruppen män. Det är ju nobelt med tanke på hur kraftigt överrepresenterade män är inom SD.
  • Naranjos
    effemgea skrev 2014-01-21 23:45:34 följande:
    I förra veckan friade Lunds tingsrätt en man som stod åtalad för våldtäkt. Kvinnan hade upprepade gånger sagt nej -men mannen hade visst inte förstått detta, enligt tingsrätten.

Ibland kanske en förändrad lagstiftning mer är till för att i praktiken få domstolarna att förstå lagstiftarens intentioner.

Även med en samtyckeslag vore det naturligtvis i teorin möjligt att i domskälet förklara att ett nej ska tolkas som ett ja, men i praktiken skulle det bli betydligt svårare.

www.sydsvenskan.se/lund/stor-demonstration-mo.../
    En bedrövlig dom och tingsrätten borde skämmas. Jag förutsätter att domen överklagas och att gärningsmannen fälls. (Skall läsa domen och se hur f-n dom har resonerat).
    Men hur skulle en samtyckesparagraf hjälpt där inte nuvarande lagstiftning räcker till? Om inte samtycket alltså kan bevisas? Då är vi tillbaka på omvänd bevisbörda vilket vi inte har i västvärlden (förutom i Skattemål).

Ta följande exempel: Du befinner dig på semester i Indonesien. Du har hyrt en bil och har stannat på en parkeringsplats och stått där en stund när du blir påkörd bakifrån. Du blir fälld i domstol som vållande till olyckan av den fullt logiska anledningen att om du inte hade varit där (i Indonesien) hade olyckan aldrig hänt. 
    Det har inte med omvänd bevisbörda att göra, men är ungefär lika främmande  enligt vår rättsuppfattning.
  • Naranjos
    Rataxes skrev 2014-01-22 00:01:13 följande:

Bortåt 9000 svenskar som stred för Finland hade också varit brottslingar…
    Nej. Finlandsfrivilliga hade tillstånd från Sveriges regering. Däremot fick de inte tillåtelse att strida för Tyskland. Sen att många tog omvägen över Finland för att strida mot Bolsjevismen är en annan femma.
  • Naranjos
    nihka skrev 2014-01-22 00:49:25 följande:

Ja, "the usual suspects" är förstås män. Så SD vill bli tuffare mot gruppen män. Det är ju nobelt med tanke på hur kraftigt överrepresenterade män är inom SD.
    Jag tror inte att ens du missförstod vad som menades med "the usual suspects". 
  • Naranjos

Den friande domen i Lund. Jag har nu läst delar av domen. Det hade inte varit roligt att sitta med på den rättegången. Emellertid ser det ut som det fanns en del samtycke till en början:

A drack bara lite och Den Åtalade erbjöd henne att hälla över sitt i hans glas,vilket hon också gjorde. De började på ömsesidigt initiativ att kyssas i soffan efterca 20 minuter. De kysstes ett tag och smekte varandra. Han hjälpte henne av med strumpbyxorna, men hon hade kvar kläderna på överkroppen under hela händelse-förloppet. Han klädde av sig själv medan de var i soffan, men hade kalsongerna kvar. De hånglade och tog på sina egna och varandras könsorgan. "Den Åtalade" gick och hämtade en kondom och glidmedel. Efter ett tag bar han in A tillsängen i sovrummet och lade henne på rygg i sängen. Så långt var allt som hände ömsesidigt.

"I sovrummet fortsatte förspelet en stund. När "Den Åtalade" inledningsvis skulle penetrera A vaginalt protesterade hon däremot. Enligt vad som framkommer nedan har de berättat olika om vad A närmare sa och om vad som hände härnäst. Båda har uppgett att de, i vart fall så småningom, hade vaginalt samlag, först i missionärsställning och därefter när A låg på mage. Båda har berättat att "Den Åtalade" höll handen över A:s mun och vid i vart fall ett tillfälle även över hennes näsa så att hon inte kunde andas. Däremot skiljer sig deras uppgifter åt om i vilken omfattning och vid vilket tillfälle han skulle ha gjort så. "Den Åtalade" och A har också samstämmigt uppgett att han vid något tillfälle tog initiativ till ett analt samlag, men deras uppgifter skiljer sig åt om huruvida penetrationen kom att fullbordas. De har också uppgett att försök gjordes till oralsex,men att dessa avbröts."

Sen skiljer sig berättelserna åt en del. Och senast här borde "Den Åtalade" avbrutit. Om någon är intresserad av domen, hojta till så kan jag skicka den. Vill inte lägga upp den här, trots att det är allmän handling.

• SamireSimone

håller med Destination X och jag kommer att låna boken.Jag  kommer aldrig lita på S för de har nazisitiska och främlingsfientliga rötter

När dom får sin  makt är demokratin som vi är vana att se den slut eller förändrad.Det är ett främlingsfientligt parti
    och jag kommer inte ge mej en tum

• Errol Flynn
    effemgea skrev 2014-01-21 17:39:17 följande:
    Jag vet inte så mycket om hur åldersbestämning av personer som hävdar att de är ensamkommande flyktingbarn går till. Jag tycker mig ha läst att metoden att bedöma ålder utifrån tandstatus är osäker och bara kan ange ett sannolikt åldersintervall som sträcker sig över flera år.
    Man använder väl både röntgen och tandstatus.
    Jag är som en krokodil. Stor käft och små öron.
  • Errol Flynn
    effemgea skrev 2014-01-21 22:03:02 följande:
    Tja, jag tycker nog att jag ansträngde mig för att ge ett svar som på bästa sätt beskriver vad jag menar med främlingsfientlighet.

Diskussionen om "boende i Sverige" som krigar i Syrien för ISIS (antar att det rör sig om ISIS) handlar väl mer om vi ska låta Sverige förbli en rättsstat eller inte. Spontant kan man ju tycka att de här galningarna kunde fara åt helvete eller åtminstone inte återvända hit. Men såvitt jag vet är det inte förbjudet för "boende i Sverige" att delta i väpnade konflikter utomlands, så frågan är på vilka grunder de ska utvisas om de kommer tillbaka. En del av dem lär dessutom vara svenska medborgare och en svensk medborgare kan inte utvisas från Sverige.

Jag har inte läst diskussionen om ISIS-krigarna, men min gissning är att Nihka bara har förklarat rättsläget.

Jag skulle snarare vilja säga att problemet är att det är skillnad på tyckande och lagstiftning och man kan tycka hur illa som helst om svinen som åkt till Syrien - men sen har vi en lagstiftning också - och den gäller lika för alla, eller är åtminstone tänkt att göra detta.

Vad gäller kriminella som inte är svenska medborgare så skulle jag gissa att rätt många av de som du ser som "pk" inte skulle ha något som helst emot en lagstiftning som innebar att steget till utvisning blev kortare.
    Var det inte England som tänker dra tillbaka medborgarskapen för de som åker iväg och krigar? Tycker jag låter vettigt. Vi behöver inte radikaliserade galningar här. Det räcker med dom vi har redan.

http://www.independent.co.uk/news/uk/politics/exclusive-no-way-back-for-britons-who-join-the-syrian-fight-says-theresa-may-9021190.html

Jag blir avundsjuk på de länder som har politiker som inte är rädda för att peka med hela handen och sätta sitt land och dess befolkning först. Kanada, Norge, England, Australien, Holland mfl skärper kraftigt reglerna medan Sverige går åt motsatt håll. Ordet dialogpolis gör att jag får upp en kräka.
    Jag är som en krokodil. Stor käft och små öron.
  • sjuttiofemman
    Naranjos skrev 2014-01-22 00:24:35 följande:
    Det här är en extremt svår fråga (se mitt tidigare inlägg). Först och främst: Ett nej är ett nej.  Men hur skall samtycket bevisas? I en domstol. Men ta fram ett förslag så man har något att ta ställning till.

Hur gör man inom ett förhållande? Har man ett stående skriftligt avtal? Nä, det skulle inte fungera. Hur skall en samtyckeslag konstrueras? Frågan har stötts och blötts genom åren men har hittills strandat på bevisfrågan.

Jag anser nog att nuvarande lagstiftning är ganska tydlig och inte lämnar mycket utrymme för att blanda ihop våldtäkt med utnyttjande:1§ Den som genom misshandel eller annars med våld eller genom hot om brottslig gärning tvingar en person till samlag eller till att företa eller tåla en annan sexuell handling som med hänsyn till kränkningens allvar är jämförlig med samlag, döms för våldtäkt till fängelse i lägst två och högst sex år.Detsamma gäller den som med en person genomför ett samlag eller en sexuell handling som enligt första stycket är jämförlig med samlag genom att otillbörligt utnyttja att personen på grund av medvetslöshet, sömn, allvarlig rädsla, berusning eller annan drogpåverkan, sjukdom, kroppsskada eller psykisk störning eller annars med hänsyn till omständigheterna befinner sig i en särskilt utsatt situation.Är ett brott som avses i första eller andra stycket med hänsyn till omständigheterna vid brottet att anse som mindre grovt, döms för våldtäkt till fängelse i högst fyra år.Är brott som avses i första eller andra stycket att anse som grovt, döms förgrov våldtäkt till fängelse i lägst fyra och högst tio år. Vid bedömande av om brottet är grovt ska det särskilt beaktas, om våldet eller hotet varit av särskilt allvarlig art eller om fler än en förgripit sig på offret eller på annat sätt deltagit i övergreppet eller om gärningsmannen med hänsyn till tillvägagångssättet eller annars visat särskild hänsynslöshet eller råhet. Lag (2013:365).

Det här ÄR en svår fråga och jag skulle tro att alla politiska partier och de flesta politiker skulle vilja se fler våldtäktsmän (för det är nästan alltid män) straffade. Gärna kemiskt kastrerade enligt vad jag tycker personligen 

Men det kommer hela tiden tillbaka till bevisfrågan. Jag såg precis att advokatsamfundet kommit till samma slutsats och det är inte så konstigt eftersom det är där man hamnar till slut.

Jag skulle gärna se att domstolarna funderar lite mer över rimligheten i att en kvinna frivilligt ställer upp som spermauppsamlare åt 7-8 killar under samma kväll/natt. Det är enligt mitt tycke en fullständigt orimlig slutsats att det ens skulle finnas ett uns av frivillighet i en sådan situation. (Ett exempel från 2013).   

Det är inte svårt, säger tjejen nej så blir det våldtäkt om killen fortsätter. Väldigt enkelt. Så ser tydligen inte lagen ut idag, konstigt nog.
  • sjuttiofemman
    sjuttiofemman skrev 2014-01-22 07:28:51 följande:
    Det är inte svårt, säger tjejen nej så blir det våldtäkt om killen fortsätter. Väldigt enkelt. Så ser tydligen inte lagen ut idag, konstigt nog.

Sorry, jag är lite morgontrött tydligen. Det är naturligtvis tvärtom, det är nej tills tjejen säger ja eller tydligt visar det.

Och hon kan säga nej när som helst under sexet och då är det bara att avbryta. Svårare än så är det inte.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?