• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • sjuttiofemman
    Naranjos skrev 2014-01-22 00:33:52 följande:
    Straffen för våldtäkt borde inte ha ett smack med feminism att göra. Och tro mig, SD vill garanterat ha mycket hårdare straff när det gäller våldtäkter. Speciellt och särskilt överfallsvåldtäkter och gruppvåldtäkter eftersom man vet vilka som är "the usual suspects".

Man vill från SD:s sida generellt har högre straff för ALLA våldsbrott och se mer till offret än till gärningsmannen. Något som Moderaterna också ville en gång när det var ett parti man kunde rösta på. Minns med saknad "Batongmormor" den moderata riksdagspolitikern Astrid Kristensson.

Ja Sd vill höja straffen trots att det inte finns någon forskning som visar att det hjälper. Det är mer godtycklighet i deras kriminalpolitik.

Sexualbrott kunde dock straffas hårdare om det handlar om upprepade brott.

Problemet i det här fallet är att Sd-politiker beter sig som grottmänniskor i den här debatten. Av någon orsak känner de sig uppenbart hotade av en samtyckeslag. Varför vet jag inte.
  • Vitrysk hockeyhjälte

Nu är det väl långt ifrån bara SD som opponerar sig mot en samtyckeslag. Bodström var t.ex. kritisk i förra veckans "Efterlyst".

• Flash Gordon
    nihka skrev 2014-01-21 18:27:03 följande:
    Jag skulle känna mig kränkt om en polis stoppade mig på gatan och bad mig legetimera mig och jag är ingen "lågodsare" vad nu du menar med det utan bara en person som inte vill leva i en polisstat eller något på väg ditåt.
    Landet blir ingen polisstat bara för att polisen stoppar dig och ber dig legitimera dig.

Har du verkligen aldrig blivit stoppad i en sådan där rutinkontroll som polisen brukar ha efter vägarna?

Det har hänt mig en fem-sex gånger säkert under alla de år jag har haft körkort och jag antar att det blir någon gång till här i livet. Jag har svårt att känna att jag blev kränkt av det. Men det kanske i grunden är en inställningsfråga?
  • Flash Gordon
    Errol Flynn skrev 2014-01-22 07:11:17 följande:
    Man använder väl både röntgen och tandstatus.
    Röntgen och tandstatus ger ett intervall på ungefär +/- 3 år.

Hellre fria än fälla ger då att alla som vid undersökningen får en ålder upp till max 21 år frias och antas kunna vara under 18.

Sedan tillkommer givetvis övrig bevisning i ärendet.

Men medicinsk åldersbestämning borde givetvis vara obligatorisk för alla sk "ensamkommande".

Dels tar det bort argumentet att skäggbarnen ljuger sig in i landet, dels ger det faktiskt en kontroll på vilka vi släpper in, dels verkar det i avskräckande syfte för de som vill försöka fuska sig in i landet. 

Win, win, win.
  • sjuttiofemman
    Flash Gordon skrev 2014-01-22 09:45:31 följande:
    Landet blir ingen polisstat bara för att polisen stoppar dig och ber dig legitimera dig.

Har du verkligen aldrig blivit stoppad i en sådan där rutinkontroll som polisen brukar ha efter vägarna?

Det har hänt mig en fem-sex gånger säkert under alla de år jag har haft körkort och jag antar att det blir någon gång till här i livet. Jag har svårt att känna att jag blev kränkt av det. Men det kanske i grunden är en inställningsfråga?

Det är en markant skillnad att bli stoppad när man kör bil och när man går på gatan. Jag har aldrig blivit avkrävd legitimation bortsett från bilkörning och i tullen. Jag skulle definitivt ifrågasätta varför jag måste legitimera mig utan synbar orsak. Och skulle jag känna mig redan innan utanför samhället samt regelbundet bli diskriminerad så skulle jag känna mig mycket kränkt att tom polisen kränker mig.

Det borde inte vara så svårt att förstå.
  • Digestive
    Fru Blanka av Namur skrev 2014-01-21 19:11:17 följande:
    ...fast jag ÄR faktiskt kvinna. Och förmodligen äldre och mer livserfaren än du är.
    Kan mena på att åsikterna kring "säga nej bara för att leka fin" känns väldigt ålderdomliga. Sådana spel mellan man och kvinna får gärna hålla sig på sin sida av historien.
  • Digestive
    Fru Blanka av Namur skrev 2014-01-21 20:17:17 följande:
    ...att ingen kommer att våga ha sex överhuvudtaget..?
    Haha.. sluta projicera.
  • Flash Gordon
    sjuttiofemman skrev 2014-01-22 09:59:35 följande:

Det är en markant skillnad att bli stoppad när man kör bil och när man går på gatan. Jag har aldrig blivit avkrävd legitimation bortsett från bilkörning och i tullen. Jag skulle definitivt ifrågasätta varför jag måste legitimera mig utan synbar orsak. Och skulle jag känna mig redan innan utanför samhället samt regelbundet bli diskriminerad så skulle jag känna mig mycket kränkt att tom polisen kränker mig.

Det borde inte vara så svårt att förstå.

Det är ingen principiell skillnad. Jag kör min bil helt lagligt men blir in-vinkad och måste bevisa att jag inte är kriminell (dvs kör nykter och med körkort) och detta utan att ha visat på något misstänk beteende - utom möjligen att jag kört en gammal Volvo.

Men så tror jag inte polisen om ont heller när de står där eftersom jag vet at de letar efter just de som är kriminella.
  • Digestive
    Thomas66 skrev 2014-01-21 23:29:30 följande:

Det kan säkert fungera 5-10 % procenten av våldtäkterna. Kräks lite då det känns lite Svenskt att sila myggen.
    Inte slutat hata svensken och svensk kultur än?
  • sjuttiofemman
    Flash Gordon skrev 2014-01-22 10:10:03 följande:
    Det är ingen principiell skillnad. Jag kör min bil helt lagligt men blir in-vinkad och måste bevisa att jag inte är kriminell (dvs kör nykter och med körkort) och detta utan att ha visat på något misstänk beteende - utom möjligen att jag kört en gammal Volvo.

Men så tror jag inte polisen om ont heller när de står där eftersom jag vet at de letar efter just de som är kriminella.

Skillnaden är uppenbar, en förare som inte har körkort eller kör rattonykter är en fara för andra vilket också syns i statistiken.

En person som tar en promenad till jobbet är ingen fara för någon annan och ska således inte avkrävas legitimation enbart baserat på sin hudfärg.

När dessa personer dessutom aldrig släpps in i samhället av Svensson eller blir misstänkliggjorda regelbundet så är det väl inte så svårt att förstå deras upprördhet över särbehandlingen?
Svar på tråden Varför hatar folk SD?