• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • nihka
    sjuttiofemman skrev 2014-03-09 10:29:36 följande:
    Sd hatar feminister, det vet vi sedan länge. Men att de anser feminister inte vara kvinnor var något nytt..

wp.me/p2oCcR-3yN

Mats Dagerlind: "Det finns värre saker i livet än att bli betraktad som ett sexobjekt - t ex att inte bli betraktad som ett sexobjekt."

Nice. Och så undrar man varför kvinnorna i så hög grad lyser med sin frånvaro i SD.Drömmer
  • sjuttiofemman
    Philipsson skrev 2014-03-09 11:47:27 följande:
    Men du är ju högerman. I ett land som styrs av högern, med stora inkomstskillnader, så kan ju aldrig den som kommer från fattig familj ha lika stor chans som den som kommer från rik familj. Hur många arbetarungar är VD:ar i storbolagens styrelser?

Vad dte handlar om är att feminismen gynnar borgerlighetens intressen. Borgarna vill till varje pris undvika en diskussion om klasskamp. Därför pratar man om feminism, rasism, etc., eftersom ju dessa inte i sig ifrågasätter det kapitalistiska klassamhället.

Du har som vanligt ingen aning om vad du pratar om. Högerman? Jag?
  • sjuttiofemman
    Gert skrev 2014-03-09 11:28:19 följande:
    Det får jag inte, men pk-eliten får det.

Floskler, floskler, floskler...vart står det i SDs partiprogram att alla människor inte är lika mycket värde? Ni hittar bara på.

Ett partis politik är mer än bara dess manifest. Det finns något som heter politiker och som de facto röstar för eller mot de beslut som tas.

För att ta ett exempel, Sd säger sig vara för religionsfrihet men samtidigt skriver dess partiledare en debattartikel om att muslimer är det största hotet mot Sverige. Hur går det ihop?

Eller att Sd har någon underlig skrivelse i sin politik under jämställdhet där de ganska spretigt skriver dels att det finns olikheter som inte kan ses med blotta ögat osv osv, samtidigt som dess företrädare hatar feminism och tycks tro att radikalfeminister varken är kvinnor eller tycker om män.

Det är detta Sd bygger sin politik på, ett antagande om en grupp människor och sen drar alla i den gruppen över en kam. Sen kan de skriva vad de vill i sitt politiska manifest, så länge de inte följer detta så är det bara skräp och ett sätt att försöka upprätthålla en fasad utåt. När ska Sd själva acceptera sin politik helhjärtat?
  • effemgea
    TheNarrator skrev 2014-03-08 00:28:09 följande:
    Hon tyckte det var lika självklart att ifrågasätta andras frågor som hon väljer att ignorera dem, trots att besluten tas ifrån en sida. 

Att plocka bort andras konton när frågorna blir för obekväma är diktatur... Trots att Nihka (mfl) är en moderator utan ryggrad så finns det dem som fortsätter att fråga varför?
    Jag tror inte Nihka är moderator.

Det finns någon gammal tråd där delar av SD-sekten bestämt påstod att de hade skådat tecken i skyn som bevisade att hon var moderator. Till slut var de så uppeggade att FL fick lov att gå in i tråden och dementera sektens uppenbarelser.

Avseende ryggrad så är väl Nihka en av dem som är mest angelägen att diskutera utifrån fakta, detta tillsammans med det faktum att hon är kvinna tror jag innebär att hon blir utsatt för personangrepp i större utsträckning än någon annan av de som debatterar på det politiska forumet. Att då välja att ignorera personangreppen tycker jag verkar vara en ganska vettig strategi.

Själv anser jag att FL har ibland har en förvånansvärt  hög toleransnivå för personangrepp riktade mot dem som argumenterar mot SD. Skulle jag ha påstått att någon av forumets sverigedemokrater är en ryggradslös moderator så tror jag inlägget hade varit anmält och bortplockat inom en timme.
    Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.
  • Gert
    sjuttiofemman skrev 2014-03-09 13:27:08 följande:

Ett partis politik är mer än bara dess manifest. Det finns något som heter politiker och som de facto röstar för eller mot de beslut som tas.
    För att ta ett exempel, Sd säger sig vara för religionsfrihet men samtidigt skriver dess partiledare en debattartikel om att muslimer är det största hotet mot Sverige. Hur går det ihop?
    Eller att Sd har någon underlig skrivelse i sin politik under jämställdhet där de ganska spretigt skriver dels att det finns olikheter som inte kan ses med blotta ögat osv osv, samtidigt som dess företrädare hatar feminism och tycks tro att radikalfeminister varken är kvinnor eller tycker om män.

Det är detta Sd bygger sin politik på, ett antagande om en grupp människor och sen drar alla i den gruppen över en kam. Sen kan de skriva vad de vill i sitt politiska manifest, så länge de inte följer detta så är det bara skräp och ett sätt att försöka upprätthålla en fasad utåt. När ska Sd själva acceptera sin politik helhjärtat?
    Man kan både vara för religionsfrihet och samtidigt kritisera en religion. Du hittar på att SD drar alla muslimer över en kam. Det finns 1,5 miljarder utövare och SD drar inte alla över en kam. Eller har vi gått så långt att man inte får kritisera och ifrågasätta religioner längre?
  • sjuttiofemman
    Gert skrev 2014-03-09 13:56:15 följande:
    Man kan både vara för religionsfrihet och samtidigt kritisera en religion. Du hittar på att SD drar alla muslimer över en kam. Det finns 1,5 miljarder utövare och SD drar inte alla över en kam. Eller har vi gått så långt att man inte får kritisera och ifrågasätta religioner längre?

"Men det får man väl inte säga i det här j-a landet" har någon Sd-politiker grymtat när han känner sig begränsad.

Problemet är att om man anser att islam är det största hotet mot Sverige och tycks se det som ett problem att det är den näst största religionen i landet så är det inte svårt att dra kopplingen att det är religionen som är problemet.

Förstår du skillnaden mellan att säga islam är största hotet och att säga att vi anser att XXXXXX är ett problem därför att.... osv?

Det är ungefär som att säga att sverigedemokrater är rasister (vilket jag inte har hört någon säga) istället för att peka ut problemen dvs vara konkret och rama in just problemet.
  • Gert
    sjuttiofemman skrev 2014-03-09 14:30:41 följande:

"Men det får man väl inte säga i det här j-a landet" har någon Sd-politiker grymtat när han känner sig begränsad.
    Problemet är att om man anser att islam är det största hotet mot Sverige och tycks se det som ett problem att det är den näst största religionen i landet så är det inte svårt att dra kopplingen att det är religionen som är problemet.
    Förstår du skillnaden mellan att säga islam är största hotet och att säga att vi anser att XXXXXX är ett problem därför att.... osv?

Det är ungefär som att säga att sverigedemokrater är rasister (vilket jag inte har hört någon säga) istället för att peka ut problemen dvs vara konkret och rama in just problemet.
    Men du verkar ha fått om bakfoten att SD drar över alla muslimer över en kam. Det gör de inte. Om Åkesson tycker att islam är det största hotet mot Sverige får det stå för honom. Det finns ganska många islamister i världen och i Sverige för den delen. Andra anser att kristendomen är det största hotet mot Sverige. Inte blir det nyhetsartiklar för det.

Har du inte hört någon säga att sverigedemokrater är rasister? Har du inte lyssnat på Henrik Arnstad? Du har med all säkerhet läst att sverigedemokrater är rasister. Det finns det gott om exempel på i den här tråden till exempel.
  • Naranjos
    sjuttiofemman skrev 2014-03-09 13:27:08 följande:

Just det där är något som upprepas gång på gång, men Åkesson har aldrig sagt detta. Det är en rubrik skapad av Aftonbladet.

Läs debattartikeln: www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/politik/article12049791.ab
  • sjuttiofemman
    Naranjos skrev 2014-03-09 15:25:44 följande:
    Just det där är något som upprepas gång på gång, men Åkesson har aldrig sagt detta. Det är en rubrik skapad av Aftonbladet.

Läs debattartikeln: www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/politik/article12049791.ab

Kanske pga Åkessons avslutning?

"Som sverigedemokrat ser jag detta som vårt största utländska hot sedan andra världskriget och jag lovar att göra allt som står i min makt för att vända trenden när vi går till val nästa år. "
  • sjuttiofemman
    Gert skrev 2014-03-09 14:44:40 följande:
    Men du verkar ha fått om bakfoten att SD drar över alla muslimer över en kam. Det gör de inte. Om Åkesson tycker att islam är det största hotet mot Sverige får det stå för honom. Det finns ganska många islamister i världen och i Sverige för den delen. Andra anser att kristendomen är det största hotet mot Sverige. Inte blir det nyhetsartiklar för det.

Har du inte hört någon säga att sverigedemokrater är rasister? Har du inte lyssnat på Henrik Arnstad? Du har med all säkerhet läst att sverigedemokrater är rasister. Det finns det gott om exempel på i den här tråden till exempel.

Det finns sverigedemokrater som är rasister, ja absolut. Det finns till och med många exempel. Vissa har blivit uteslutna och andra får vara kvar.

Men det finns garanterat rätt många som faktiskt är lite mer insatts och tänker lite mindre i termerna att allt är svart eller vitt. Därför kan man inte säga att alla sverigedemokrater är rasister. Precis som man inte kan tilldela andra grupper i samhället en etikett pga att en minoritet är på ett visst sätt. Exempelvis muslimer.

Att det blir rubriker när Åkesson uttalar sig rasistiskt eller på annat sätt kränker andra kanske kan bero på att det är ett riksdagsparti..?
Svar på tråden Varför hatar folk SD?