• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Digestive
    Errol Flynn skrev 2014-03-09 12:11:46 följande:
    Jag är helt omusikalisk så jag får jobba på Beach 2014 istället. Och gymmet är faktiskt kul. Förutom vikter finns det ju spinning, vipr, box, core bodypump osv. Finns alltid något som lockar!
    Haha, tja, strandraggarna med gitarr måste ju ha någonting som motiverar Beach 2014! Flört Ja, jo, att inte hitta något som verkar skoj på ett gym - bland alla aktiviteter och om man faktiskt har tänkt att träna - finns det nog mest undantag för. Kroppen här behöver dock mer underhåll (läs: sträckas ut) än någon form av träning som ger muskler, exempelvis siming ger väldigt mycket på den puntken.

Dock lite förbannad på kroppen just nu, den här övergången i klimatet vid vårkanten förvandlar en till en gnällig 80-åring om morgonen. Fy..
  • Gert
    sjuttiofemman skrev 2014-03-09 15:37:13 följande:

Det finns sverigedemokrater som är rasister, ja absolut. Det finns till och med många exempel. Vissa har blivit uteslutna och andra får vara kvar.
    Men det finns garanterat rätt många som faktiskt är lite mer insatts och tänker lite mindre i termerna att allt är svart eller vitt. Därför kan man inte säga att alla sverigedemokrater är rasister. Precis som man inte kan tilldela andra grupper i samhället en etikett pga att en minoritet är på ett visst sätt. Exempelvis muslimer.

Att det blir rubriker när Åkesson uttalar sig rasistiskt eller på annat sätt kränker andra kanske kan bero på att det är ett riksdagsparti..?
    Att det blir rubriker när Åkesson uttalar sig säger väl mer vilken livlig fantasi journalisterna har. Eller vilken agenda journalisterna har.

Jag länkar debatt programmet igen. Får man säga vad man vill i Sverige eller har vi en smal åsiktskorridor?

www.svtplay.se/video/1861172/6-3-22-00
  • Philipsson
    Gert skrev 2014-03-09 14:44:40 följande:
    Men du verkar ha fått om bakfoten att SD drar över alla muslimer över en kam. Det gör de inte. Om Åkesson tycker att islam är det största hotet mot Sverige får det stå för honom. Det finns ganska många islamister i världen och i Sverige för den delen. Andra anser att kristendomen är det största hotet mot Sverige. Inte blir det nyhetsartiklar för det.

Har du inte hört någon säga att sverigedemokrater är rasister? Har du inte lyssnat på Henrik Arnstad? Du har med all säkerhet läst att sverigedemokrater är rasister. Det finns det gott om exempel på i den här tråden till exempel.
    Fast Åkesson har ju inte sagt att "islam är det största hotet mot Sverige"...varför då upprepa och återupprepa det där. Det var ju Aftonbladet som satte en sån rubrik till Åkessons debattinlägg.

Man kan väl knappast klandra JÅ för AB:s rubriksättning. Eller?
  • themia
    Philipsson skrev 2014-03-09 12:16:57 följande:
    Faktum är att feminismen och rasismen i stor utsträckning liknar varandra.
    Intressant, det där får du allt lov att utveckla.
    Rasister som kämpar för jämställdhet mellan könen? Spännande tanke.

Så redovisa nu hu du ser på saken
    Du har all rätt att säga din åsikt, men ingen rätt att slippa bli motsagd.
  • Dorian Ertymexx
    effemgea skrev 2014-03-09 09:24:01 följande:
    Visst.

Finns inget som kännetecknar SDPK så mycket som PK-krumbukterna. Det blev väl extra tydligt när Åkesson satt i terapisoffan och förklarade att han inget förstått när han gick med i det rasistiska partiet - inte heller rasisterna förstod något enligt Åkesson utan röstade fram honom allt längre fram i leden tills han till slut anförde hopen.

Fast det är klart - för att kunna locka nya väljare måste partiet verka rumsrent, men diskrepansen mellan uttrycksmedlen för samma budskap i olika sammanhang blir så enorm att partiet har gett den skitnödigt politiska korrektheten ett tydligt politiskt ansikte.

Det finns en del lustiga bieffekter med PK-skitnödigheten - som att anhängarna försöker anpassa sig till SDPK:s språkbruk. Det är då de som anser att SDPK:s inflytande ska begränsas så långt som möjligt kallas anti-demokrater och rasister.

Egentligen borde det finnas en SDPK-ordlista, eftersom det ibland kan te sig förvirrande när till exempel demokrati innebär att de andra partierna måste tvingas till att samarbeta med det lilla främlingsfientliga partiet, annars är det odemokratiskt, juh, enligt SDPK-diskursen.
    Eller hur! Märkligt hur SD samtidigt verkar helt okey med att ingen vill samarbeta med V. Men som alltid, det ska vara olika regler för SD och alla andra. Quad licet Iovi, non licet bovi.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Gert skrev 2014-03-09 10:05:11 följande:
    Nu är det frågan om invandrare som inte trivs i Sverige eller som vill återvända till sina hemländer av andra skäl. Är det inte bra då att SD hjälper dem? Ni försöker få det till att SD vill sparka ut dem. Ni hittar bara på.
    Ja det är ju SÅ långsökt att ett rasistiskt, fascistiskt parti vill jag ut invandrare... Obestämd
  • Errol Flynn
    Digestive skrev 2014-03-09 15:38:50 följande:
    Haha, tja, strandraggarna med gitarr måste ju ha någonting som motiverar Beach 2014! Flört Ja, jo, att inte hitta något som verkar skoj på ett gym - bland alla aktiviteter och om man faktiskt har tänkt att träna - finns det nog mest undantag för. Kroppen här behöver dock mer underhåll (läs: sträckas ut) än någon form av träning som ger muskler, exempelvis siming ger väldigt mycket på den puntken.

Dock lite förbannad på kroppen just nu, den här övergången i klimatet vid vårkanten förvandlar en till en gnällig 80-åring om morgonen. Fy..
    Ha ha. Vi har kommit ifrån ämnet lite. Vi borde kasta skit på varandra istället
    Jag är som en krokodil. Stor käft och små öron.
  • Dorian Ertymexx
    themia skrev 2014-03-09 10:37:35 följande:
    Varför vill ni hjälpa dem att återvända?
    Ni hjälpte dem ju inte att komma hit vilket knappast var vare sig enkelt eller billigt.
    Så om de klarade att resan hit, klarar de säkert resan tillbaka också.

Så vore det inte lämpligare att ni hjälper dem som söker sig hit, som borde ha större behov av hjälp? 

Ja är det inte märkligt? Vi har inte råd att ta emot dem, vi har inte råd att ha dem här... men att skicka hem dem med feta bidrag, det har vi råd med!

Men de är inte rasister, onej!! Flört

• Dorian Ertymexx
    Gert skrev 2014-03-09 10:49:48 följande:
    De som har större behov av hjälp är alla miljontals människor i de utsatta områdena i deras hemländer. SDs politik hjälper dem på plats vilket är avsevärt mycket mer människor än de som kommer hit med hjälp av kriminella nätverk som de betalar 100 000-tals kronor till.

SDs politik är humanitär till skillnad från den vanliga kriminella vägen. När ska ni inse det? När?
    Så om SD vill hjälpa dem på plats, varför har de föreslagit nedskärningar i hjälpen till katastrof- och krigsoffer? Varför har de inte startat en rörelse för att hjälpa flyktingar på plats? Mycket snack men ingen verkstad, snarare nedläggning av verkstaden.
  • Philipsson
    themia skrev 2014-03-09 16:33:55 följande:
    Intressant, det där får du allt lov att utveckla.
    Rasister som kämpar för jämställdhet mellan könen? Spännande tanke.

Så redovisa nu hu du ser på saken
    Rasister lobbar för den egna rasen. Feminister för det egna könet.

De målar upp en bild av en ond och ociviliserad varelse som vill dem ont.

De saknar bevis för det de påstår.

De bygger sin övertygelse på konspirationsteorier. Hitler på judekonspirationen och feministerna på patriarkatet.

De är utopister, vill uppnå det perfekta (men skulle givetvis aldrig bli nöjda)

De utmålar sig själva som offer., spelar martyrrollen.

Retoriken är "vi mot dem"

De anser sig ha metafysiskt rätt. D.v.s. alla som tycker annorlunda, har per definition fel (trots att detta ju inte kan bevisas). Den som motsätter sig, straffas inte med argument, utan fysiskt/socialt.

Etc etc
Svar på tråden Varför hatar folk SD?