• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • sjuttiofemman
    Gert skrev 2014-03-09 17:49:21 följande:
    Alla ljuger inte. Men du och några till i denna tråd ljuger om mycket angående SD. Till exempel att det skulle vara ett fascistiskt parti. 

Möjligen är inte partiet fascistiskt men det befinner sig i utkanten av fascismens nationalromantiska och nationalistiska sfär.

Från ne.se:

Fascismens idéer

Fascismen saknade en genomarbetad ideologi. Dess inställning var utpräglat antiintellektualistisk, den hyllade instinkten och handlingen på bekostnad av det småborgerligt kalkylerande förnuftet. Myten, inte partiprogrammet, var det som skulle egga till handling, och myten behövde inte vara sann för att fungera.

Instinkten kommer tex fram när Sds politiker reagerar med "ryggmärgsreflexen" och häver ur sig exempelvis att bibliotek inte ska få ha böcker på andra språk än svenska.

Myter finns det gott om inom den nationalistiska rörelsen, till exempel den om att muslimer föder många barn för att ta över världen.
  • sjuttiofemman
    Gert skrev 2014-03-09 18:12:03 följande:
    Jag tycker du ska se debatten. Enligt statsvetaren får man inte säga vad man vill, det gäller framförallt journalister som inte vågar yttra sig på "fel sätt" om invandringen. 

Och det är samma sak med kritik av Sd som kommer undan med lite av varje som de andra partierna skulle bli hängda för. Det handlar inte om någon sammansvärjning mot Sd utan snarare ett sätt att inte spä på de fördomar och den rasism som håller på och växer sig stark i europa. Varför är det så hemskt att motverka detta?
  • effemgea

En intressant diskussion om nationalism ur ett historiskt och ett samtida europeiskt perspektiv från Filosofiska rummet i P1.

t.sr.se/PgASV5

Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.
  • Gert
    sjuttiofemman skrev 2014-03-09 18:16:22 följande:

Och det är samma sak med kritik av Sd som kommer undan med lite av varje som de andra partierna skulle bli hängda för. Det handlar inte om någon sammansvärjning mot Sd utan snarare ett sätt att inte spä på de fördomar och den rasism som håller på och växer sig stark i europa. Varför är det så hemskt att motverka detta?
    SD blir hängda hela tiden av media. När folkpartiet tar upp samhällsprov för att bli svensk medborgare blir det ingen mediestorm. Varför är det så hemskt att dra i handbromsen på massinvandringen?
  • nihka
    effemgea skrev 2014-03-09 13:54:55 följande:
    Jag tror inte Nihka är moderator.

Det finns någon gammal tråd där delar av SD-sekten bestämt påstod att de hade skådat tecken i skyn som bevisade att hon var moderator. Till slut var de så uppeggade att FL fick lov att gå in i tråden och dementera sektens uppenbarelser.

Avseende ryggrad så är väl Nihka en av dem som är mest angelägen att diskutera utifrån fakta, detta tillsammans med det faktum att hon är kvinna tror jag innebär att hon blir utsatt för personangrepp i större utsträckning än någon annan av de som debatterar på det politiska forumet. Att då välja att ignorera personangreppen tycker jag verkar vara en ganska vettig strategi.

Själv anser jag att FL har ibland har en förvånansvärt  hög toleransnivå för personangrepp riktade mot dem som argumenterar mot SD. Skulle jag ha påstått att någon av forumets sverigedemokrater är en ryggradslös moderator så tror jag inlägget hade varit anmält och bortplockat inom en timme.
    Hahahaha, ja, foliehattar tar upp alla möjliga signaler.
  • effemgea
    nihka skrev 2014-03-09 19:44:13 följande:
    Hahahaha, ja, foliehattar tar upp alla möjliga signaler.
    Hmm, jag blir lite avundsjuk.

Aldrig är det någon i SD-klacken som tar emot strålning som viskar hemligheter om att jag är moderator.

Har jag för oseriös framtoning, månne?
    Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.
  • nihka
    Gert skrev 2014-03-09 13:56:15 följande:
    Man kan både vara för religionsfrihet och samtidigt kritisera en religion. Du hittar på att SD drar alla muslimer över en kam. Det finns 1,5 miljarder utövare och SD drar inte alla över en kam. Eller har vi gått så långt att man inte får kritisera och ifrågasätta religioner längre?
    Tycker du att du kan hitta någon utrymme för religionsfrihet och islam i den här textningen? Hm?

"Ett samhälle likt till exempel det svenska samhället på 1960-talet, med en uttalat överordnad majoritetskultur och en aktiv assimileringspolitik, men som inom sig rymmer en begränsad mängd invandrade individer av annan kulturell bakgrund som ännu inte är fullt ut assimilerade och som hyser ytliga utländska kulturimpulser i form av till exempel mat, kläder och dans, som den infödda befolkningen tagit till sig och uppskattar, är således inte att betrakta som en mångkultur enligt vår definition.

Vårt alternativ till mångkulturalismen är en återgång till en gemensamhetsskapande assimilationspolitik liknande den som rådde i landet fram till år 1975, där målsättningen är att invandrare skall ta seden dit de kommer och på sikt överge sina ursprungliga kulturer och identiteter för att istället bli en del av den svenska nationen. Kärnan i assimilationstanken är att slå fast att den svenska staten inte är ett kulturellt vakuum och att den svenska nationens kultur i kraft av sin historia, med undantag endast för de nationella minoriteterna, är överordnad andra nationers kulturer inom den svenska statens område. Som en logisk konsekvens av detta skall allt statligt och kommunalt stöd som syftar till att invandrare skall bevara och stärka sina ursprungliga kulturer och identiteter dras in."

http://sverigedemokraterna.se/var-politik/mangkultur/

• effemgea
    Gert skrev 2014-03-09 19:56:22 följande:
    Tänk om en vanlig svensk nyhetssida skulle vara så här sanningsenlig. 

www.dailymail.co.uk/news/article-2574895/Alge...

Varför är svensk media så hemlighetsfulla jämfört med alla andra länder?
    I Sverige följer vi svenska traditioner och värnar dem.

Det är därför viftarsekten tvingas ränna jorden runt på nätet  för att söka exempel på¨afrikaner eller araber som begår brott. Jag har inte läst artikeln - och ber om ursäkt om det är ett exempel på något annat än sektens fixering vid invandrare som begår brott.
  • Adolf den store
    Gert skrev 2014-03-09 19:56:22 följande:
    Tänk om en vanlig svensk nyhetssida skulle vara så här sanningsenlig. 

www.dailymail.co.uk/news/article-2574895/Alge...

Varför är svensk media så hemlighetsfulla jämfört med alla andra länder?
    Därför att vi bor i landet PK, vilket är en form av accepterad fascism! Oliktänkare skall tystas och häcklas till dom "tycker rätt". Häxprocessernas förlovade rike!
Svar på tråden Varför hatar folk SD?