• Patricia4

Gravidtråd för oss som är över 35

Hej

Här tänkte jag att vi kunde samlas, alla vi som väntar barn och är "lite" äldre. Första barnet eller femte spelar ingen roll. Alla är välkomna, tycker inte heller det spelar roll hur långt gången man är. Vi stöttar varann fram till förlossningen :)   

• Svar på tråden Gravidtråd för oss som är över 35
  • Maramina

Grattis till födda bebisar! Själv så går jag här och väntar otåligt på bebisens ankomst. BF är på fredag men storasyster som nu är 4 kom motsvarande i fredags så det känns som om jag redan gick på övertid. Och inte känns det som om något vore på G heller. Visst, en hel del molvärk men inga värkar, varken vanliga eller förvärkar. Ingen slempropp, inget.

Vad det gäller gravidkläder så tycker jag inte om hm vad det gäller byxor. Jag har alltid haft kraftiga vader, även när folk trodde att jag var sjuk eller hade aneroxia, och deras byxor är lögn att få på sig. Dessutom så är de ofta av en allmänt konstig modell där hällorna för "skärpet" är väldigt lågt ner. De jag har fått på mig på vaderna har sett helt sjuka ut just vid magen istället.

Jag har däremot köpt byxor från Gekås. De har rätt smal resår i midjan så de fungerar inte längre med min bautamage, men de har varit en storfavorit. Numera är det tights som gäller, jag som i vanliga fall vantrivs i tights..,

• Lagombutwhy
    Maramina skrev 2014-06-23 11:23:22 följande:

Grattis till födda bebisar! Själv så går jag här och väntar otåligt på bebisens ankomst. BF är på fredag men storasyster som nu är 4 kom motsvarande i fredags så det känns som om jag redan gick på övertid. Och inte känns det som om något vore på G heller. Visst, en hel del molvärk men inga värkar, varken vanliga eller förvärkar. Ingen slempropp, inget.

Vad det gäller gravidkläder så tycker jag inte om hm vad det gäller byxor. Jag har alltid haft kraftiga vader, även när folk trodde att jag var sjuk eller hade aneroxia, och deras byxor är lögn att få på sig. Dessutom så är de ofta av en allmänt konstig modell där hällorna för "skärpet" är väldigt lågt ner. De jag har fått på mig på vaderna har sett helt sjuka ut just vid magen istället.

Jag har däremot köpt byxor från Gekås. De har rätt smal resår i midjan så de fungerar inte längre med min bautamage, men de har varit en storfavorit. Numera är det tights som gäller, jag som i vanliga fall vantrivs i tights..,

Åh så sjukt spännande att det blir bebis vilken dag som helst för dig! :)

Kläder sitter ju olika på oss alla, och som gravid är man extra känslig för var sömmar o resårer sitter..bara att prova sig fram.
  • Maramina
    Lagombutwhy skrev 2014-06-23 11:37:53 följande:
    Åh så sjukt spännande att det blir bebis vilken dag som helst för dig! :)

Kläder sitter ju olika på oss alla, och som gravid är man extra känslig för var sömmar o resårer sitter..bara att prova sig fram.
    Just därför jag tipsar om annat än HM.
  • Lagombutwhy
    Maramina skrev 2014-06-23 12:28:30 följande:
    Just därför jag tipsar om annat än HM. smile1.gif
    Det är bra m tips på ställen!

Själv är jag så lång o stor i mig själv att mammakläder fr finare märken inte passar mig. Så små i storlekarna! Hittat några riktigt fina mammaklänningar dock på mamalicious.se :)
  • Maramina
    Lagombutwhy skrev 2014-06-23 14:10:58 följande:
    Det är bra m tips på ställen!

Själv är jag så lång o stor i mig själv att mammakläder fr finare märken inte passar mig. Så små i storlekarna! Hittat några riktigt fina mammaklänningar dock på mamalicious.se :)
    Varför köpa finare märken av något som man ändå använder en kortare tid? Bara slöseri med pengar tycker jag (snål som jag är...)! Men det är allmänt dåligt med gravidkläder tycker jag, särskilt till vettiga priser. Och ändå bor jag i Göteborgsområdet och då tycker man ju att det borde vara lättare att hitta, men icke

Ett tips är annars att köpa längre kjolar i vanlig stretchmaterial på "vanliga" avdelningar. Ett av mina mesta favoritplagg just nu är nämligen en sådan kjol i tubmodell som jag köpte på HM för 149 eller var det 199kr, tror jag det var. Med den modellen och då den är svart så har den fungerat ypperligt även på jobbet där man inte kan komma klädd i vad som helst. I de fallen har överdelen fått bestämma stilen. Dessutom så fungerar den ju finfint även privat. Det bästa är ju att man kan även använda dom efter graviditeten om de inte är gravidkläder! Nu är jag i vanliga fall ingen kjoltjej heller, men just under denna graviditet så har det blivit ett mycket använt plagg! Som sagt var, man anpassar sig ju efter det som är skönt...
  • jamieblue
    Maramina skrev 2014-06-23 18:23:29 följande:
    Ett tips är annars att köpa längre kjolar i vanlig stretchmaterial på "vanliga" avdelningar. Ett av mina mesta favoritplagg just nu är nämligen en sådan kjol i tubmodell som jag köpte på HM för 149 eller var det 199kr, tror jag det var. Med den modellen och då den är svart så har den fungerat ypperligt även på jobbet där man inte kan komma klädd i vad som helst. I de fallen har överdelen fått bestämma stilen. Dessutom så fungerar den ju finfint även privat. Det bästa är ju att man kan även använda dom efter graviditeten om de inte är gravidkläder! Nu är jag i vanliga fall ingen kjoltjej heller, men just under denna graviditet så har det blivit ett mycket använt plagg! Som sagt var, man anpassar sig ju efter det som är skönt?
    Jag håller med, det finns en hel del vanliga kläder som man kan ha. Jag kan tipsa om Indiska som har en del billiga kjolar i stretchigt material och toppar/tunikor med vidd nedtill. Jag har även köpt nån klänning i helt ostretchigt material men 1-2 storlekar större än jag brukar och det funkar (än så länge).

Men byxor är svårt för mig nu. Vanliga byxor med låg midja kan jag ha eftersom de hamnar under magen, men jag har nog bara ett par byxor med så låg midja. 
  • kajsamupp

Insane: Stort grattis, så söt tjej du fått! Skönt att allt gick bra och att ni är hemma.

Kläder är svårt. Jag blir så mycket bredare under magen, att byxor över lag är svårt. Om de sitter skönt under magen bli det gällivarehäng, de måste sitta så långt ner på något sätt. Men kjol är perfekt, den kan ju hasa ner utan att det ser konstigt ut. Har också gått igenom alla klänningarna i garderobe och hittat flera som ser ok ut nu, men som jag inte använt på många år. Köper en del från grannar och bekanta, är allt för snål för att lägga ut för mycket på kläder jag använder så kort tid.

• Irmeline

Själv har jag fått ärva flera kassar gravidkläder från syrran och svägerskan som är klara med barn. Praktiskt! Har mest geavidjeans/chinos än så länge, lite kallt med kjol nu tycker jag, men hoppas på värme snart!

• Aftonstjärna

Också jag har fått ärva kläder av syrran och svägerska! Trivs bäst i gravidleggings från h&m med tunika/klänning, ungefär samma typ av kläder jag går i annars! Har inte haft jeans på flera år! 

Någon annan som nyser och snörvlar? Tror jag blivit pollenallergisk av graviditeten! Har nyst hela våren från och till och nu snörvlar jag värrigare igen! Blä! Annars mår jag okej nu, förutom illamåendet som kommer krypande om kvällen och om jag hinner blir för hungrig. Hade varit skönt att slippa det helt, men icke sa nicke! Är i vecka 23.

bf 23 oktober
  • emjh

Jag har köpt mkt begagnat & en hel del på rea så jag har rätt mkt, men varvar med "vanliga" plagg. 

Idag hade jag möte med min chef igen. Jag fick en ursäkt, en justering av lönen & ett erkännande att han hade haft fel. Jäklar så gött det kändes. 

För övrigt har jag börjar svullna upp rejält om fötter/vrister nu. Buhu. 

Svar på tråden Gravidtråd för oss som är över 35