• Patricia4

Gravidtråd för oss som är över 35

Hej

Här tänkte jag att vi kunde samlas, alla vi som väntar barn och är "lite" äldre. Första barnet eller femte spelar ingen roll. Alla är välkomna, tycker inte heller det spelar roll hur långt gången man är. Vi stöttar varann fram till förlossningen :)   

• Svar på tråden Gravidtråd för oss som är över 35
  • Irmeline

Puffar fram listan så vi ser hur det går för alla. Inte uppdaterat födelsedatumen för de som fött längst ner, men visst har ni väl alla fått?

Enligt listan är det ett litet hopp till nästa bebis i september Glad

{#emotions_dlg.flower} BF-lista Gravid

5 september, Leppardette 
    6 september, Kroken 
    6 september, Lina 7710 
    14 september, Kajsamupp 
    27 september, emjh 
    30 september, DragonWoman 
    2 oktober, Irmeline 
    3 oktober, PoL 
    4 oktober, Lejoninna77 
    14 oktober, India
    16 oktober, Awesome 
    17 oktober, jamieblue
    23 oktober, Aftonstjärna 
    28 oktober, Tusa 
    1 November, Myc 
    2 November, Mjölkchoklad 
    26 november, Lagombutwhy 
    30 november, M39
    6 januari AB mamma

Hjärta Födda:Baby
    10 Juni, InsaneJane, flicka
    13 juni, FruFA79 (planerat kejsarsnitt BF e.g. 
    23 juni) 
    26 juni, Maramina
    2 juli, Mallan74 
    9 juli, Lindsey Egot the only one 
    14 juli, Scarlett01 
    23 juli Fiamedbarn (väntar en flicka)
    27 juli Zuzziwoman
    1 augusti, Sessan78 
  • PoL

Hej Irmeline! Hur mår du nu? Minns att vi tidigare undrat vem av oss som får först då vi båda lär gå över tiden, men nu blir det nog jag - får ks 30/9! Längtar efter att träffa bebisen men är inte färdig med graviditeten än haha.

Nästa gång nån lägger in bf-listan får ni gärna justera mitt datum, tack

• Irmeline

{#emotions_dlg.flower} BF-lista Gravid

5 september, Leppardette 
    6 september, Kroken 
    6 september, Lina 7710 
    14 september, Kajsamupp 
    27 september, emjh 
    30 september, DragonWoman 
    30 september, snitt, BF 3 oktober, PoL 
    2 oktober, Irmeline 
    4 oktober, Lejoninna77 
    14 oktober, India
    16 oktober, Awesome 
    17 oktober, jamieblue
    23 oktober, Aftonstjärna 
    28 oktober, Tusa 
    1 November, Myc 
    2 November, Mjölkchoklad 
    26 november, Lagombutwhy 
    30 november, M39
    6 januari AB mamma

Hjärta Födda:Baby
    10 Juni, InsaneJane, flicka
    13 juni, FruFA79 (planerat kejsarsnitt BF e.g. 
    23 juni) 
    26 juni, Maramina
    2 juli, Mallan74 
    9 juli, Lindsey Egot the only one 
    14 juli, Scarlett01 
    23 juli Fiamedbarn (väntar en flicka)
    27 juli Zuzziwoman
    1 augusti, Sessan78 

• Irmeline
    PoL skrev 2014-08-05 21:31:52 följande:

Hej Irmeline! Hur mår du nu? Minns att vi tidigare undrat vem av oss som får först då vi båda lär gå över tiden, men nu blir det nog jag - får ks 30/9! Längtar efter att träffa bebisen men är inte färdig med graviditeten än haha.

Nästa gång nån lägger in bf-listan får ni gärna justera mitt datum, tack

Jodå, jag mår ok. Svårt att sova bara med både värme och mage Flört
    Har dessutom börjat jobba igen så uppgång kl 06...

Jag ska jobba till 30 september så hoppas verkligen du får före annars blir det tight Tungan ute
  • PoL
    Irmeline skrev 2014-08-05 21:51:22 följande:
    Jodå, jag mår ok. Svårt att sova bara med både värme och mage Flört
    Har dessutom börjat jobba igen så uppgång kl 06...

Jag ska jobba till 30 september så hoppas verkligen du får före annars blir det tight Tungan ute
    Skönt att höra! Visst är det lite svårare att sova nu... Jag fick låna glidlakan pga foglossningen o de är guld värda - såå mycket lättare att vända på sig i sängen hihi.

Här har vi oxå återgått till jobb o vardag. Men du ska jobba så nära inpå? Varför det, om jag får fråga?

Tack för hjälpen m listan
  • Aftonstjärna

Pol- spännande med födelsedagen inprickad!! Inte så långt kvar nu!

Jag har 10 veckor kvar, känns rätt nära det med. Börjar jobba nästa vecka då barnen börjar skolan, har en massa jag måste hinna med innan jag blir ledig, kommer nog att jobba så länge jag bara orkar även om man officiellt blir mammaledig en månad innan bf här i Finland. Är egenföretagare så har en del jag måste få undanstökat så jag får snusa bebbe i fred sen! Känner mej riktigt inspirerad att sätta igång efter sommaren, bara det skulle bli lite svalare! Fixar nog inte att jobba i denna värme!

bf 23 oktober
  • PoL
    Aftonstjärna skrev 2014-08-06 19:28:39 följande:

Pol- spännande med födelsedagen inprickad!! Inte så långt kvar nu!

Jag har 10 veckor kvar, känns rätt nära det med. Börjar jobba nästa vecka då barnen börjar skolan, har en massa jag måste hinna med innan jag blir ledig, kommer nog att jobba så länge jag bara orkar även om man officiellt blir mammaledig en månad innan bf här i Finland. Är egenföretagare så har en del jag måste få undanstökat så jag får snusa bebbe i fred sen! Känner mej riktigt inspirerad att sätta igång efter sommaren, bara det skulle bli lite svalare! Fixar nog inte att jobba i denna värme!

bf 23 oktober
    Låter bra härligt att Finland har ett sånt upplägg, hur ser det ut ekonomiskt? Får man f-penning?
  • Aftonstjärna
    PoL skrev 2014-08-07 08:24:18 följande:
    Låter bra härligt att Finland har ett sånt upplägg, hur ser det ut ekonomiskt? Får man f-penning?
    Jo, man får föräldrapenning tills barnet är 9 månader, de första 4 månaderna (varav en innan barnet föds) är bara för mamman, sen kan man dela hur man vill. Pappan får 9 veckor, som är bara för honom, som kan tas ut när som helst under perioden. Om barnet vårdas hemma efter 9 mån får man hemvårdsstöd tills barnet är 3 år.

Hur länge betalas föräldrapenning ut i Sverige?  
    bf 23 oktober
  • PoL
    Aftonstjärna skrev 2014-08-07 09:52:47 följande:
    Jo, man får föräldrapenning tills barnet är 9 månader, de första 4 månaderna (varav en innan barnet föds) är bara för mamman, sen kan man dela hur man vill. Pappan får 9 veckor, som är bara för honom, som kan tas ut när som helst under perioden. Om barnet vårdas hemma efter 9 mån får man hemvårdsstöd tills barnet är 3 år.

Hur länge betalas föräldrapenning ut i Sverige?  
    bf 23 oktober
    Aha! Här får man ersättning under 480 dgr, av dessa är ersättningen under 390 dgr baserat på sjukpenningnivå och resterande 90 dgr är lägstanivå (vilker ger 180:- per dag). Upplägget här är krångligt men fördelaktigt man kan välja att ta ut en hel dags ersättning, man kan likväl ta ut tex 1/4 ersättning per dag. Så i huvuddrag styr du lite själv tidslängden baserat på hur du tar ut ersättningen.
  • Aftonstjärna
    PoL skrev 2014-08-07 11:22:22 följande:
    Aha! Här får man ersättning under 480 dgr, av dessa är ersättningen under 390 dgr baserat på sjukpenningnivå och resterande 90 dgr är lägstanivå (vilker ger 180:- per dag). Upplägget här är krångligt men fördelaktigt man kan välja att ta ut en hel dags ersättning, man kan likväl ta ut tex 1/4 ersättning per dag. Så i huvuddrag styr du lite själv tidslängden baserat på hur du tar ut ersättningen.
    Ok! Ni är bättre på att låta folk få välja själv i Sverige, det verkar mycket lättare att få går ner i arbetstid där när man har småbarn också. Här är det allt eller intet. Fick verkligen förhandla för att få jobba 80% när dottern var liten. 
    bf 23 oktober
Svar på tråden Gravidtråd för oss som är över 35