• Patricia4

Gravidtråd för oss som är över 35

Hej

Här tänkte jag att vi kunde samlas, alla vi som väntar barn och är "lite" äldre. Första barnet eller femte spelar ingen roll. Alla är välkomna, tycker inte heller det spelar roll hur långt gången man är. Vi stöttar varann fram till förlossningen :)   

• Svar på tråden Gravidtråd för oss som är över 35
  • PoL
    kajsamupp skrev 2014-08-10 23:23:45 följande:

emj- Usch, jobbigt att svullna och få ont sådär. Ta upp det med din bm.

Aftonstjärna- Ja, det börjar närma sig för mig, känns jättekonstigt och roligt på samma gång. Det har gått så fort denna gång. Min pappa dog ju mitt i allt en vecka efter att jag plussade och berättade för dom. De första månaderna gick liksom åt till att sörja och gå på begravning och sånt. Det är egentligen efter påsk och RUL som jag liksom vågat tro på bebis och se framåt.

Välkommen Saga09.

Åh, vad tuff start ni fick på graviditeten! Beklagar sorgen
  • Kroken
    emjh skrev 2014-08-10 18:35:42 följande:

Hejsan!

Nu har jag semestrat klart och tre veckors jobb väntar innan mammaledigheten (som jag ju inleder med intensivkurs för körkort). 

Kompisar till oss fick barn för några dagar sen så nu frossar jag i bebisbilder! 

Någon mer som fått ont i händer/fötter? Jag är tokigt svullen och har jätteont i fingrarna (några domnar bort på nätterna också) och lite ont i tårna. Underlivet gör ibland så ont att det känns som jag ska gå mitt itu. Fått hugg i magen de senaste dagarna också. Men semester är ofta ingen direkt vila, har haft en ganska intensi sista vecka och inte hunnit sitta ner några längre stunder. 

Börjar iaf veckan med ett besök hos BM, känns bra att få kolla alla värden. 

Jag har karpaltunnelsyndrom i båda händerna. Går från handleden och neråt. Man kan få lättare besvär som att händerna domnar bort m.m men man kan också få värre besvär med smärta och att man inte kan stänga händerna. Så klart har jag den värre sorten. Kan inte stänga händerna, det tar emot och gör ont. I vänster hand har jag också ont i handleden och "tumleden". Finns inte så mycket att göra, det brukar gå över efter förlossningen.
  • Kroken

Här har vi haft en tuff helg. Min pappa dog natten till söndag. Han har varit dålig länge och varit inlagd i omgångar. Nu hade han varit inlagd i två veckor och blev bara sämre. Så för honom var det det bästa som kunde ske, han slipper ha ont och lida mer nu. Jag är i v.37 nu och sörjer att mitt barn inte får träffa och lära känna sin morfar. Jag sörjer att min pappa inte får träffa och lära känna ett nytt litet barnbarn. Nu inväntar vi begravning för att få ta ett sista farväl. Hoppas innerligt att jag kan vara med och att bebis samarbetar och antingen håller sig kvar där inne eller kommer lite tidigare.

• PoL

Åh, kroken, vad tufft du har det hoppas att du har bra stöd omkring dig så att du både får sörja och samla kraft inför bf!

• Kroken
    PoL skrev 2014-08-11 09:41:49 följande:

Åh, kroken, vad tufft du har det hoppas att du har bra stöd omkring dig så att du både får sörja och samla kraft inför bf!

Ja det blev lite tufft nu. Jag bor 3,5 mil från mina föräldrar, där nu mamma har en hel del att ordna med kommande veckor. Och här sitter jag höggravid och vill inget annat än hjälpa men känner att jag inte orkar eller kan ordentligt. Jag har tre bröder varav två bor i samma stad som mamma och de ställer upp för henne nu. Mamma har även försäkrat mig om att hon förstår att jag behöver vila och samla kraft nu. Har ju tre stora barn som sörjer sin morfar nu och som är oroliga för hur mormor mår. Men vi pratar om det mycket och det känns som om vi är starka mitt i allt. För pappas/morfars skull var det här det bästa <3
  • emjh
    Kroken skrev 2014-08-11 12:36:31 följande:
    Ja det blev lite tufft nu. Jag bor 3,5 mil från mina föräldrar, där nu mamma har en hel del att ordna med kommande veckor. Och här sitter jag höggravid och vill inget annat än hjälpa men känner att jag inte orkar eller kan ordentligt. Jag har tre bröder varav två bor i samma stad som mamma och de ställer upp för henne nu. Mamma har även försäkrat mig om att hon förstår att jag behöver vila och samla kraft nu. Har ju tre stora barn som sörjer sin morfar nu och som är oroliga för hur mormor mår. Men vi pratar om det mycket och det känns som om vi är starka mitt i allt. För pappas/morfars skull var det här det bästa <3
    Åh beklagar, fy så sorgligt. Skönt att slippa lidandet men så tufft för familjen. Stor kram! 
  • emjh

Det gick jättebra hos BM idag även om jag saknar min gamla som slutat (den här är väldigt trevande och försiktig trots många års erfarenhet, jag blir lite nervös av det, vill ha raka besked och tydlig dialog). 
    Alla värden var fina, järnvärdet hade tom. ökat från 125 till 130 trots att jag dragit ned på niferex.

Vad gäller händerna sa hon direkt karpaltunnelsyndrom och nu har värken dessutom krypit ned i handlederna. Hon pratade om skenor men vi gjorde inget åt saken nu, jag ska höra av mig om det inte ger sig. Vet ni om det kan ge sig mitt under graviditeten? Kanske om det blir svalare? Eller sitter det i till efter förlossningen om man en gång fått det? 

• Lenafena

Min kts blev värre ju närmare förlossningsdatumet man kom och försvann kort efter förlossningen. Däremot kände jag inte av det under de mest hektiska dagarna när förlossningen var igång. Det verkade som om kroppen prioriterade annat ;)  Jag var sjukskriven två månader innan BF för det.

De enda skenorna som funkade för mig var Futuro på apoteket: www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx

Plastskenorna man får gratis på rehab var inget vidare - de åkte av när jag sov... Futuros sitter väldigt skönt på och man får bra stöd!

Be that kind of woman, that when your feet hit the floor each morning - the devil says Oh crap, she's up..
  • PoL

Emjh: skönt m ett bra besök idag. Lenafena verkar gett bra svar, jag kan dock komplettera med att om det blir nödvändigt, kan läkare även ev operera karpaltunnel. En kompis till mig genomgick en sådan operation under graviditeten och fick ha skena tills det läkt - i detta fallet var det väldigt infekterat!

Svar på tråden Gravidtråd för oss som är över 35