• Patricia4

Gravidtråd för oss som är över 35

Hej

Här tänkte jag att vi kunde samlas, alla vi som väntar barn och är "lite" äldre. Första barnet eller femte spelar ingen roll. Alla är välkomna, tycker inte heller det spelar roll hur långt gången man är. Vi stöttar varann fram till förlossningen :)   

• Svar på tråden Gravidtråd för oss som är över 35
  • Saga09

Jag är nåt så fruktansvärt trött :( järnvärdet är bra så behöver inte något tillskott där. Vaknar trött, blir liksom aldrig pigg. Somnar på soffan titt som tätt - framåt eftermiddagen är det så hemskt att jag bara vill gråta :( nån som upplevt det såhär kämpigt?

• Kroken

Jag har gått upp 9, 10 och 12 kilon under mina graviditeter. Denna gång är jag uppe i 15 kg än så länge. Nu har jag ca. 3 veckor kvar och jag hoppas inte det blir så många fler kilon. Jag är en sån som inte går ner av amningen dock men jag hoppas att min kropp har ändrat sig från föregående graviditeter och vill gå ner av amningen den här gången

• DragonWoman

Tack för era svar är väl en liten fördel att inte gå upp så mycket men de 3 andra gångerna har jag ju gått upp minst 12-13 kg och som mest 19.

Har ca 5 1/2 vecka kvar och i v 38 blir det ultraljud för att kolla mängden fostervatten. Kan bli tal om igångsättning då hoppas lite på det

Marco 001027 Marcus 061112 Malva 130426 Bebis bf 0929
  • India

Ååååhhh, jag är så himla trött på läkare och olika besked!! Precis innan semestern gjorde vi ett UL eftersom min son kom för tidigt. Då (helt plötsligt!!!!) upptäcktes att moderkakan låg lite för eller att det var en flik som stack ut (kul när de kan säga vad det faktiskt är). Jag fick strikta order om att åka in vid ev. blödning eller om jag skulle få sammandragningar som gör ont(är redan sjukskriven pga av sammandragningar). Fick heller inte vara för långt ifrån sjukhuset om det skulle dra igång!! Semestern förstörd eftersom vi inte kunde vara på landet som planerat!!

I fredags var vi på återkoll och då sa läkaren att moderkakan hade flyttat på sig och att allt såg "skitbra" ut...och jag andas ut för första gången denna graviditet...men det skulle jag inte ha gjort!! Idag bär jag vaknade och gick på toaletten fick jag en blödning och ringde då in till förlossningen. De tyckte att vi skulle avvakta! Sagt o gjort! Det avtog för att sen komma lite till o då tyckte de att jag skulle komma in.

Väl inne så säger överläkaren att moderkakan eller en liten flika av den ligger för "utgången"...IGEN!!! Ifrågasätter detta och alla olika besked men får inget vettigt svar! Hon överlägger med sig själv om jag ska vara kvar för observation eller inte men bestämmer sig tydligen för att det inte behövs men vid minsta lilla blödning eller kraftigare sammandragningar ska jag åka in o jag får inte vara för långt från sjukhuset...tillbaka till ruta ett alltså.

Förlåt för långt inlägg men i början av denna graviditet bestämdes det en massa extra koller av mig i den lilla för att jag skulle vara lugn och just nu känner jag mig absolut inte lugn!!!

• Soluppgång

Hej, jag vill säga hej i den här tråden också, jag är 39 år, bor i Sollentuna kommun, jobbar i Stockholm, och är också regelbundet i Göteborgstrakten (har min stora familj och släkt där) (jag skaffar barn som ensamstående, har varit i Danmark). Beräknad födsel är ca en vecka in i December. Är sjukskriven för sammandragningar nu, så jag hoppas bebisen håller sig inne tills den är fullgången!

Du som skrev ovan här om moderkakan som eventuellt sitter lite dumt, jag hoppas allt går bra för dig!

(Jag har inte läst i tråden än, bara precis på sista sidan.)

• PoL

India: fy vad jobbigt att bollas så - man får ju inte direkt förtroende för läkarna då hoppas det inte blir fler blödningar nu!

Soluppgång: hej o välkommen till tråden! Jag är oxå ensamstående och har valt att skaffa barn via insemination i Dk - är nu i v33 med ett helsyskon till min två-åring och har även ett barn till som är ett par år äldre. Roligt med nån till i tråden med liknande läge

• Soluppgång

PoL, ja roligt att höra om en i liknande situation.

Jag skulle också vilja ha syskon till barnet sedan, om det går, jag tänker mig att jag bör försöka skaffa ett syskon så det skiljer ca två år emellan (bör inte vänta längre känner jag p.g.a. min ålder, jag hoppas det går).

Jag ansökte häromdagen om medlemskap på Femmis, tänkte kolla in vad de har för aktiviteter längre fram.

• PoL
    Soluppgång skrev 2014-08-14 16:15:26 följande:

PoL, ja roligt att höra om en i liknande situation. smile1.gif

Jag skulle också vilja ha syskon till barnet sedan, om det går, jag tänker mig att jag bör försöka skaffa ett syskon så det skiljer ca två år emellan (bör inte vänta längre känner jag p.g.a. min ålder, jag hoppas det går).

Jag ansökte häromdagen om medlemskap på Femmis, tänkte kolla in vad de har för aktiviteter längre fram.

Förstår dig, låter som en bra plan! Har du reserverat strån från samma donator lr kommer du köra annan?

Hihi lustigt, jag har precis oxå vänt mig till Femmis
  • Soluppgång

Jag tänkte köpa på mig ett gäng prover från donatorn när jag blev gravid (hade innan bara köpt två), men så hux flux köpte någon/några upp ALLA som var kvar innan jag hade fått mitt plus (och jag hade då använt upp det andra provet). Sedan skulle det ta nästan ett halvår innan donatorns nya prover skulle bli tillgängliga sa de, men när hans prover kommer ut så tänkte jag försöka köpa prover att spara (håller utkik så de inte ska ta slut igen när de kommer ut, och eftersom det nu verkar sannolikt att det blir ett barn av graviditeten jag har, så har de noterat att jag vill göra syskon-försök).

Jag hade först bara köpt prover för två försök eftersom jag läst att folk ofta byter donator om man gjort två misslyckade försök med en donator, ifall man av oklar anledning skulle vara dåligt kompatibla. Så jag tänkte att det är bättre att köpa på sig ett gäng efter jag fått ett plus (ifall jag hade velat byta donator annars).

Svar på tråden Gravidtråd för oss som är över 35