• Anonym (...)

Retroaktivt barnbidrag för invandrare

Har precis fått höra att invandrare som kommer hit får retroaktivt barnbidrag för alla deras ungar när dom kommer hit. Finns det något annat land i hela världen som gör så?

Tänk att dom har 5 barn mellan 1--8 ...... då får dom ett litet fint bidrag omedelbart på ca 30 tusen utan att ha gjort ett enda jota i Sverige.

NU blir det sd för mig i valet!

• Svar på tråden Retroaktivt barnbidrag för invandrare
  • Anonym (s 2)
    Anonym (jaa...) skrev 2013-12-20 20:48:14 följande:
    Vänta...hur tänker du nu?

Så vissa människor med barn i det här landet ska kunna vara hemma med barn som är över 3 år, men inte andra?
    Eller menar du att du inte tycker att man ska kunna vara hemma med barn över 3 år oavsett?

Jag är glad över att ha många dagar kvar. Mina barn är 4 och 6. Som ett exempel var jag hemma idag med föräldrapenning för att vi alla; barnen, jag och min make är trötta efter en lång termin. Jag kommer även vara föräldraledig tre dagar så att vi får lång ledighet nu över julen. Speciellt barnen som är i skola och förskola hela dagarna med 30 talet barn omkring sig nästan 8 timmar per dag. Och som det ser ut idag när båda föräldrarna "måste" jobba, är det förskolan/skolan som uppfostrar våra barn. Känns inte helt hundra det heller.
    Om barnen låt säga föds utanför Sverige oavsett om man är invandrare eller svensk så ska man inte kunna återvända när ungarna är 3 och 5 och vara hemma i 2 år med dom med föräldrapenning.

Man har då tagit del av de landet man bodde i då deras bidragssystem och skattesystem.
    EU i 6 månade men inte längre.

Du har inte rätt att ta med din föräldrapenning utomlands över x antal månader.
  • Anonym (s 2)
    Anonym (jaa...) skrev 2013-12-20 20:48:14 följande:
    Vänta...hur tänker du nu?

Så vissa människor med barn i det här landet ska kunna vara hemma med barn som är över 3 år, men inte andra?
    Eller menar du att du inte tycker att man ska kunna vara hemma med barn över 3 år oavsett?

Jag är glad över att ha många dagar kvar. Mina barn är 4 och 6. Som ett exempel var jag hemma idag med föräldrapenning för att vi alla; barnen, jag och min make är trötta efter en lång termin. Jag kommer även vara föräldraledig tre dagar så att vi får lång ledighet nu över julen. Speciellt barnen som är i skola och förskola hela dagarna med 30 talet barn omkring sig nästan 8 timmar per dag. Och som det ser ut idag när båda föräldrarna "måste" jobba, är det förskolan/skolan som uppfostrar våra barn. Känns inte helt hundra det heller.
    Varför gå ni inte det i tid båda två?
  • Ojsan

När flyktingarna kommer hit så behöver de svenskundervisning, kanske äver en grundutbildning för att få jobb och det är en heltidssysselsättning för många, som kan ta upp till ett år, ofta även längre tid än så. Då är det väl bra med föräldradagar så ena föräldern kan vara hemma medan den andre utbildar sig, vem ska annars ta hand om barnen?

• Anonym (jaa...)
    Lejonmamman01 skrev 2013-12-20 20:49:02 följande:
    Klart att det är retroaktivt. Barnen är ju inte födda här.
    Skulle du säga att jag använder mina dagar retroaktivt om jag väntar med att börja använda dagarna till då mitt barn är tre år? Och att jag sedan är hemma ett år.

Man får ett visst antal dagar för ett barn. Det står inte att man måste börja använda dem när barnet föds, står inte heller att jag måste använda ett visst antal dagar under ett år. Det som står är att man kan ta ut föräldrapenning till och med den dagen ditt barn fyller 8 år. 

Hade formuleringen varit att man måste ta ut X antal dagar under ett år, X antal under nästa år osv. Ja, då kanske man kan snacka retroaktivt om någon får dessa pengar i efterhand. Men så är ju inte fallet. 
  • Anonym (s 2)
    Ojsan skrev 2013-12-20 20:58:11 följande:
    När flyktingarna kommer hit så behöver de svenskundervisning, kanske äver en grundutbildning för att få jobb och det är en heltidssysselsättning för många, som kan ta upp till ett år, ofta även längre tid än så. Då är det väl bra med föräldradagar så ena föräldern kan vara hemma medan den andre utbildar sig, vem ska annars ta hand om barnen?
    Är barnen över 1 år så kan de väl gå i förskola som alla andra??
  • Anonym (s 2)
    Anonym (jaa...) skrev 2013-12-20 21:02:43 följande:
    Skulle du säga att jag använder mina dagar retroaktivt om jag väntar med att börja använda dagarna till då mitt barn är tre år? Och att jag sedan är hemma ett år.

Man får ett visst antal dagar för ett barn. Det står inte att man måste börja använda dem när barnet föds, står inte heller att jag måste använda ett visst antal dagar under ett år. Det som står är att man kan ta ut föräldrapenning till och med den dagen ditt barn fyller 8 år. 

Hade formuleringen varit att man måste ta ut X antal dagar under ett år, X antal under nästa år osv. Ja, då kanske man kan snacka retroaktivt om någon får dessa pengar i efterhand. Men så är ju inte fallet. 
    Ja det är retroaktivt. Om en svensk mamma och brittisk pappa får barn i Storbritannien, de tar del av deras system med föräldradagar och barnbidrag. Sen flyttar familjen till Sverige när barnet är 5år.

Med det gamla systemet får de nya föräldradagar som dessutom baseras på den lön de senast hade i UK.

Är det rimligt ska de kunna utnyttja system i flera länder? Vara hemma 2 år?
  • Anonym (jaa...)
    Anonym (s 2) skrev 2013-12-20 20:52:18 följande:
    Om barnen låt säga föds utanför Sverige oavsett om man är invandrare eller svensk så ska man inte kunna återvända när ungarna är 3 och 5 och vara hemma i 2 år med dom med föräldrapenning.

Man har då tagit del av de landet man bodde i då deras bidragssystem och skattesystem.
    EU i 6 månade men inte längre.

Du har inte rätt att ta med din föräldrapenning utomlands över x antal månader.
    Varför inte? Och hur skulle man i så fall formulera regelverket?

Om du har bott i Italien, där systemet ser ut så här...så gäller det här.
    Om du har bott i Somalia, där systemet ser ut så här...då gäller det här istället.
    Men om du har jobbat i det land som du bodde i då...då gäller detta. Jobbade du inte, då gäller något annat.

Ja..jag tror att det kan vara svårt att få till det där som du är ute efter..
  • Anonym (s 2)
    Men nu kommer det ju att ändras.

http://www.gp.se/nyheter/ledare/1.1067771-klok-andring-av-foraldrapenning

Föräldraförsäkringen är till för att ge små barn en trygg start.
    En fyraårsregel gör det tydligare.

Spädbarn behöver sina föräldrars omvårdnad. Och föräldrar
    ska inte riskera att förlora anknytningen till arbetslivet för att
    de tillfredställer barnens behov.

Med den viktiga utgångspunkten infördes den svenska
    föräldraförsäkringen, som kommit att utvecklas och utökas
    rejält sedan starten på sjuttiotalet.

Den svenska föräldraförsäkringens generositet har
    bidragit till Sveriges goda rykte som ett barnvänligt land.
    På senare år har det dock blivit allt mer uppenbart att försäkringen
    har tillkortakommanden, den är för generös i vissa fall och
    alltför snål i andra.

Att nyanlända barnfamiljer retroaktivt tilldelas full föräldraförsäkring

har visat sig vara att göra dem en björntjänst. Varken barnen eller
    den hemmavarande föräldern, vanligen modern, får den språkträning
    de så väl behöver. I stället har regeln gett inlåsningseffekter.

Samtidigt har den retroaktiva tilldelningen föga att göra med den
    tanke om de yngsta barnens väl, och skapandet av god föräldraanknytning,
    som ligger till grund för föräldraförsäkringssystemet.

Detta orimliga regelverk vill regeringen nu komma till rätta med
    genom att införa en fyraårsgräns för uttaget av föräldradagar.
    Bara 20 procent av föräldradagarna skall kunna sparas för senare uttag.
    Samtidigt höjs åldergränsen för det sena uttaget. Det sparade
    dagarna skall kunna komma barnet och familjen till nytta
    fram till dess barnet fyller 12 år.

• Anonym (s 2)
    Anonym (jaa...) skrev 2013-12-20 21:09:53 följande:
    Varför inte? Och hur skulle man i så fall formulera regelverket?

Om du har bott i Italien, där systemet ser ut så här...så gäller det här.
    Om du har bott i Somalia, där systemet ser ut så här...då gäller det här istället.
    Men om du har jobbat i det land som du bodde i då...då gäller detta. Jobbade du inte, då gäller något annat.

Ja..jag tror att det kan vara svårt att få till det där som du är ute efter..
    Ja nu har regeringen tagit till sig det och sett till att man max kan spara 20 % efter 4 årsdagen.
    Vilket innebär att reglerna snävs åt, bra tycker jag.

Tycker de kunde haft 3 år som gräns.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (s 2) skrev 2013-12-20 21:06:42 följande:
    Ja det är retroaktivt. Om en svensk mamma och brittisk pappa får barn i Storbritannien, de tar del av deras system med föräldradagar och barnbidrag. Sen flyttar familjen till Sverige när barnet är 5år.

Med det gamla systemet får de nya föräldradagar som dessutom baseras på den lön de senast hade i UK.

Är det rimligt ska de kunna utnyttja system i flera länder? Vara hemma 2 år?
    De få inte föräldrapenningen baserad på inkomsten i England utan hamnar på lägsta nivå som om de inte arbetat alls, eller menar du att en familj från Syrien där föräldrarna arbetat som överläkare får föräldrapenning baserat på inkomsten de haft i hemlandet?
Svar på tråden Retroaktivt barnbidrag för invandrare