• Anonym (...)

Retroaktivt barnbidrag för invandrare

Har precis fått höra att invandrare som kommer hit får retroaktivt barnbidrag för alla deras ungar när dom kommer hit. Finns det något annat land i hela världen som gör så?

Tänk att dom har 5 barn mellan 1--8 ...... då får dom ett litet fint bidrag omedelbart på ca 30 tusen utan att ha gjort ett enda jota i Sverige.

NU blir det sd för mig i valet!

• Svar på tråden Retroaktivt barnbidrag för invandrare
  • Ojsan
    msmurphy skrev 2013-12-20 22:00:11 följande:
    Med skillnaden att den svenska kvinnan haft 12 års gratis skolgång redan, dårå 
  • Anonym (jaha 2)
    Ojsan skrev 2013-12-20 22:03:19 följande:
    Efter skatt blir det 180 kr
    Om barn är inblandad och ingen bostad finns, samt om barnen är otrygga har soc skyldighet att ingripa.
    ja visserligen mer än i hemlandet, men Sverige är ett dyrt land att leva i, dessutom har vi lyckligtvis ett minimibelopp att leva på per månad, vilket förmodligen inte finns i deras hemländer.

De har höjt beloppet. Vad alla gissar hela tiden kolla upp fakta.

En höjning av den lägsta ersättningsnivån, från 180 till 225 kronor om dagen har höjts.
  • Anonym (jaha 2)
    Anonym (jaa...) skrev 2013-12-20 22:08:08 följande:
    Hur många såna mammor vet du?

Att det finns många otrygga, "svenska" barn, vet jag. Missbrukande föräldrar, barn som blir utsatta för våld/utnyttjande hemma, oansvariga föräldrar osv. osv. Det är fruktansvärt! Dock känner jag inte till många "hemlösa" föräldrar (vettiga) (Inga ovettiga heller för den delen). Det är ju hemskt om det är så. 

Dock ser jag det så att: När du passerar detta lands gränser, ska du ha samma rättigheter och lika möjligheter. (Jag vet, Martin Luther King sa det i sitt tal :) ). Sen får man gnälla på systemet. INTE på människorna. Ingen ska behöva komma hit och förväntas känna "tacksamhet", Vi är människor och vi ska vara här på lika villkor.

Får man bidrag för att man tjänar under en viss summa, så ska alla få det. Ser föräldraförsäkringen ut som den gör, så gör den det. Det går inte att hålla på och tycka att vissa ska få det och andra nåt annat.

Usch, kan bli så less på människor som sitter på sitt feta, bleka arsle och max har varit utomlands på någon charterresa och sen tycker att invandrarna ska komma hit och känna "tacksamhet" och buga för "oss". Blä!

(Och nu menar jag inte dig s2, för det vet jag inte om du har den inställningen)
    Jag har jobbat med utsatta människor har mött svenska mammor på 22 år som ej har boende soc kan inte skaffa fram boende utan de får sova på lägenhetsmotell.

Har träffat en svensk mamma som sov med sitt barn i en bil på en parkeringsplats.

Finns inte samma skyddsnät längre. Är bostadsbrist.
  • Indigo
    Anonym (jaa...) skrev 2013-12-20 22:08:08 följande:
    Hur många såna mammor vet du?

Att det finns många otrygga, "svenska" barn, vet jag. Missbrukande föräldrar, barn som blir utsatta för våld/utnyttjande hemma, oansvariga föräldrar osv. osv. Det är fruktansvärt! Dock känner jag inte till många "hemlösa" föräldrar (vettiga) (Inga ovettiga heller för den delen). Det är ju hemskt om det är så. 

Dock ser jag det så att: När du passerar detta lands gränser, ska du ha samma rättigheter och lika möjligheter. (Jag vet, Martin Luther King sa det i sitt tal :) ). Sen får man gnälla på systemet. INTE på människorna. Ingen ska behöva komma hit och förväntas känna "tacksamhet", Vi är människor och vi ska vara här på lika villkor.

Får man bidrag för att man tjänar under en viss summa, så ska alla få det. Ser föräldraförsäkringen ut som den gör, så gör den det. Det går inte att hålla på och tycka att vissa ska få det och andra nåt annat.

Usch, kan bli så less på människor som sitter på sitt feta, bleka arsle och max har varit utomlands på någon charterresa och sen tycker att invandrarna ska komma hit och känna "tacksamhet" och buga för "oss". Blä!

(Och nu menar jag inte dig s2, för det vet jag inte om du har den inställningen)
  • Anonym (jaha 2)
    Anonym (cirrus) skrev 2013-12-20 22:08:19 följande:

Bra skrivet! Har den svenska kvinnan kunnat påverka att hon behöver läsa in grundläggande skolgång? Har den invandrade kvinnan kunnat påverka att krig brutit ut i hennes land?
    Du vet väl inget om den svenska kvinnan situation? Finns infödda svenskar och infödda med utländskt påbrå som också har det väldigt tufft.

Hemlösheten ökar i Sverige är det deras eget fel?

Nej medelklassen sluta drömma vakna upp. Är inte bara borta i landet långt borta som folk har det tufft.

Idag ringlar sig köerna vid soppköken , folk får inte plats på härbärgen.
  • Ojsan
    Anonym (jaha 2) skrev 2013-12-20 22:11:11 följande:
    De har höjt beloppet. Vad alla gissar hela tiden kolla upp fakta.

En höjning av den lägsta ersättningsnivån, från 180 till 225 kronor om dagen har höjts.
    jag hade minimibeloppet för två månader sedan, dvs 225 kr före skatt, 180 kr efter skatt. Been there done that
  • Anonym (Larv)
    Anonym (suck) skrev 2013-12-19 22:45:23 följande:
    Oj en sådan avundsjuka strax före jul! Krigsskadade barn kan väl behöva lite uppmuntran i dessa tider! Någon tusenlapp per månad och barn är inte hela världen. Rasa hellre mot Bankdirektörer som får MILJONER i bonus till jul, trots att du har NOLL ränta på lönekontot...
    Hur tänkte du nu? Ska vi rasa mot privata aktörer, med aktieägare, kunder och styrelse som faktiskt använder deras tjänster och på så vis godkänner deras beslut? Larv. Det är knappast samma sak som att pengar används fel statligt eller kommunalt.
  • Lejonmamman01
    Ojsan skrev 2013-12-20 21:45:46 följande:
    men får dom ut så mycket per barn när de inte har arbetat upp någon sgi? Minimibeloppet är 180 kr/dag per barn innan skatt så det är ingen hög inkomst de får och barns vardag kostar  pengar.
    Grejen är, att så länge som man har fp-dagar att ta ut - och man tar ut dem i en följd - så har man rätt till socialbidrag dessutom. Rätten att använda föräldradagarna är nämligen lagstadgad, så den går över rätten att ställa sig till arbetsmarknadens förfogande. Även om barnet är fem, sex eller sju år gammalt.

Notan blir alltså mycket dyrare för samhället, än bara det där garantibeloppet.
  • Ojsan
    Lejonmamman01 skrev 2013-12-20 22:41:27 följande:
    Grejen är, att så länge som man har fp-dagar att ta ut - och man tar ut dem i en följd - så har man rätt till socialbidrag dessutom. Rätten att använda föräldradagarna är nämligen lagstadgad, så den går över rätten att ställa sig till arbetsmarknadens förfogande. Även om barnet är fem, sex eller sju år gammalt.

om barnet är 6 eller 7 år gammal så behöver det tid att "leva in sig" efter traumatiska händelser i hemlandet. Det gäller samma för oss infödda svenskar, föräldraledigheten går före arbete även i den åldern. Vet flera som ansöker om fp när de blir nekad semester så arbetsgivaren inte kan neka. Hursomhelst, föräldrapenning på 180 kr/dag EFTER skatt räcker inte långt. Därför får de soc bidrag så att de ska hålla sig öveer exisensminimum.
  • Anonym (jaha 2)
    Lejonmamman01 skrev 2013-12-20 22:41:27 följande:

Ja va bra men flyktingar ska väl få vara hemma i 2-6 år och tulta runt med sina barn det har vi råd med.

Den ensamstående infödda mamman hon ska glatt skola in sin unge vid 12 månader och börja jobba heltid.
Svar på tråden Retroaktivt barnbidrag för invandrare