• Anonym (...)

Retroaktivt barnbidrag för invandrare

Har precis fått höra att invandrare som kommer hit får retroaktivt barnbidrag för alla deras ungar när dom kommer hit. Finns det något annat land i hela världen som gör så?

Tänk att dom har 5 barn mellan 1--8 ...... då får dom ett litet fint bidrag omedelbart på ca 30 tusen utan att ha gjort ett enda jota i Sverige.

NU blir det sd för mig i valet!

• Svar på tråden Retroaktivt barnbidrag för invandrare
  • Anonym (s 2)
    Ojsan skrev 2013-12-20 21:45:46 följande:
    men får dom ut så mycket per barn när de inte har arbetat upp någon sgi? Minimibeloppet är 180 kr/dag per barn innan skatt så det är ingen hög inkomst de får och barns vardag kostar  pengar.
    Är det inte bättre att kvinnorna lär sig svenska jobbar och blir en del av samhället?

Nu har minibeloppet höjts till 225 kr per dag.
  • Anonym (s 2)
    Anonym (jaa...) skrev 2013-12-20 21:43:05 följande:
    Och i alla tider när det varit extra kämpigt har man försökt hitta en "grupp" att skylla allting på.

Vi borde lära oss mer av historien..
    Man ska inte skylla på grupper man ska se strukturer i samhället.

Viktigt att man pratar om saker.
  • Anonym (s 2)
    Ojsan skrev 2013-12-20 21:34:44 följande:
    men hur tycker du vi ska lösa problemet? de barnen är ju födda här och är de hemlösa och otrygga borde väl soc kontaktas?
    Soc hjälper inte alla av olika anledningar, soc kan inte trolla finns inga bostäder.

En ensamstående mamma som är 22 år som haft det trassligt, hon får ta csn lån för att läsa in högstadie och gymnasiekompetens.

För en flykting så får de etableringsersättning utan lån.
  • Anonym (rätt)
    Ojsan skrev 2013-12-20 21:45:46 följande:
    men får dom ut så mycket per barn när de inte har arbetat upp någon sgi? Minimibeloppet är 180 kr/dag per barn innan skatt så det är ingen hög inkomst de får och barns vardag kostar  pengar.
    Det blir ju mycket mer än de någonsin skulle drömma om i hemlandet, utan att jobba, så det är klart värt för dem att flytta just till Sverige. Deras barn kanske kräver inte lika mycket i omkostnader från sina föräldrar som svenska barn brukar göra.
  • Anonym (shame)
    Anonym (jaa...) skrev 2013-12-20 21:43:05 följande:
    Och i alla tider när det varit extra kämpigt har man försökt hitta en "grupp" att skylla allting på.

Vi borde lära oss mer av historien..

Du har helt rätt, jag undrar varför vi verkar så oförmögna till det, det är sorgligt att vi alltid ska peka ut en grupp som ska betala för allt elände som sker.
    Senare får vi skämmas för hur vi betedde oss, men lär oss verkar vi aldrig göra.
  • msmurphy
    Anonym (s 2) skrev 2013-12-20 21:50:52 följande:
    Soc hjälper inte alla av olika anledningar, soc kan inte trolla finns inga bostäder.

En ensamstående mamma som är 22 år som haft det trassligt, hon får ta csn lån för att läsa in högstadie och gymnasiekompetens.

Med skillnaden att den svenska kvinnan haft 12 års gratis skolgång redan, dårå 
  • Ojsan
    Anonym (s 2) skrev 2013-12-20 21:47:36 följande:
    Är det inte bättre att kvinnorna lär sig svenska jobbar och blir en del av samhället?

Nu har minibeloppet höjts till 225 kr per dag.
    Efter skatt blir det 180 kr
    Anonym (s 2) skrev 2013-12-20 21:50:52 följande:

Om barn är inblandad och ingen bostad finns, samt om barnen är otrygga har soc skyldighet att ingripa.
    Anonym (rätt) skrev 2013-12-20 21:51:44 följande:
    Det blir ju mycket mer än de någonsin skulle drömma om i hemlandet, utan att jobba, så det är klart värt för dem att flytta just till Sverige. Deras barn kanske kräver inte lika mycket i omkostnader från sina föräldrar som svenska barn brukar göra.
    ja visserligen mer än i hemlandet, men Sverige är ett dyrt land att leva i, dessutom har vi lyckligtvis ett minimibelopp att leva på per månad, vilket förmodligen inte finns i deras hemländer.

• Anonym (jaha 2)
    msmurphy skrev 2013-12-20 22:00:11 följande:
    Jaha så då ska den svenska mamman vara tacksam?

Den syriska flyktingen kanske också gått i skolan?

Alla flyktingar kommer inte direkt från gatan.
  • Anonym (jaa...)
    Anonym (s 2) skrev 2013-12-20 21:31:42 följande:
    Finns många otrygga svenska barn barnfamiljer som är hemlösa.

I min kommun har flyktingar företräde till kommunala bostäder.

Vet svenska mammor i min kommun som är hemlösa sover hos vänner med sitt barn i vardagsrum och ibland på motell.
    Hur många såna mammor vet du?

Att det finns många otrygga, "svenska" barn, vet jag. Missbrukande föräldrar, barn som blir utsatta för våld/utnyttjande hemma, oansvariga föräldrar osv. osv. Det är fruktansvärt! Dock känner jag inte till många "hemlösa" föräldrar (vettiga) (Inga ovettiga heller för den delen). Det är ju hemskt om det är så. 

Dock ser jag det så att: När du passerar detta lands gränser, ska du ha samma rättigheter och lika möjligheter. (Jag vet, Martin Luther King sa det i sitt tal :) ). Sen får man gnälla på systemet. INTE på människorna. Ingen ska behöva komma hit och förväntas känna "tacksamhet", Vi är människor och vi ska vara här på lika villkor.

Får man bidrag för att man tjänar under en viss summa, så ska alla få det. Ser föräldraförsäkringen ut som den gör, så gör den det. Det går inte att hålla på och tycka att vissa ska få det och andra nåt annat.

Usch, kan bli så less på människor som sitter på sitt feta, bleka arsle och max har varit utomlands på någon charterresa och sen tycker att invandrarna ska komma hit och känna "tacksamhet" och buga för "oss". Blä!

(Och nu menar jag inte dig s2, för det vet jag inte om du har den inställningen)
  • Anonym (cirrus)
    msmurphy skrev 2013-12-20 22:00:11 följande:

Bra skrivet! Har den svenska kvinnan kunnat påverka att hon behöver läsa in grundläggande skolgång? Har den invandrade kvinnan kunnat påverka att krig brutit ut i hennes land?
Svar på tråden Retroaktivt barnbidrag för invandrare