• Anonym (...)

Retroaktivt barnbidrag för invandrare

Har precis fått höra att invandrare som kommer hit får retroaktivt barnbidrag för alla deras ungar när dom kommer hit. Finns det något annat land i hela världen som gör så?

Tänk att dom har 5 barn mellan 1--8 ...... då får dom ett litet fint bidrag omedelbart på ca 30 tusen utan att ha gjort ett enda jota i Sverige.

NU blir det sd för mig i valet!

• Svar på tråden Retroaktivt barnbidrag för invandrare
  • blue32
    Anonym (Emma) skrev 2013-12-20 19:22:45 följande:
    Men SUCK vad jobbigt med alla desperata sd:are som fiskar röster. Även om det ts säger stämmer så röstar man väl för f*n inte på SD för det om man är någorlunda normalbegåvad. De må ha vissa vettiga åsikter precis som alla andra partier men de är som alla vet också FRÄMLINGSFIENTLIGA vilket man stödjer genom att rösta på dem. Och ts och ni andra som röstar på detta parti, gör det då för Guds skull men varför starta trådar om det?!? Jag skiter väl i vem du röstar på. Patetiskt.
  • Alessia

Ja, det här retroaktiva barnbidraget är ju rent åt helskotta.  Och gäller tydligen bara asylsökande...  Sonen till en god vän till mig har i flara år arbetat i Sydostasien och har nu nyligen flyttat hem med sambo - ej svenska  - och treårigt barn som fötts och hittills växt upp i moderns hemland. Inte tusan har de fått retroaktivt barnbidrag, fast de har försökt. Ingen flyktingstatus...

• Alessia
    Alessia skrev 2013-12-20 19:24:58 följande:
    Ja, det här retroaktiva barnbidraget är ju rent åt helskotta.  Och gäller tydligen bara asylsökande...  Sonen till en god vän till mig har i flara år arbetat i Sydostasien och har nu nyligen flyttat hem med sambo - ej svenska  - och treårigt barn som fötts och hittills växt upp i moderns hemland. Inte tusan har de fått retroaktivt barnbidrag, fast de har försökt. Ingen flyktingstatus...
    Menar givetvis retroaktiv FÖRÄLDRAPENNING, inte barnbidrag.
  • Thomas66

Tror att det är du som skämmer ut dig ordentligt.

Velouria skrev 2013-12-20 19:20:14 följande:
    Men trög much? Läs inlägget jag skrev (nr. 276). Eller väljer du att inte tro på en handläggare på F-kassan? Tror du överhuvudtaget att de lagar och regler som finns i Sverige verkligen existerar? Lever du i en drömvärld? Hallå, joooordeeen anrooooopar diiiiiiiiig!!!
    Mother cake

• Velouria
    Thomas66 skrev 2013-12-20 19:32:30 följande:
    Tror att det är du som skämmer ut dig ordentligt.
    Genom att...?
    Mother cake
  • Unex
    Alessia skrev 2013-12-20 19:24:58 följande:
    Varför skulle dina vänner få retroaktivt barnbidrag när ingen annan får det? Inte ens asylsökande, som du också skulle veta om du orkade ta reda på fakta innan du uttalar dig om saker. 
  • Anonym (jaa...)
    Alessia skrev 2013-12-20 19:29:27 följande:
    Menar givetvis retroaktiv FÖRÄLDRAPENNING, inte barnbidrag.
    Har en vän som bott i USA i flera år och fått två barn (äldsta 6 och yngsta 3). Hon är svensk, han Amerikan. När de nu flyttade tillbaka till Sverige igen, fick de föräldrapenning för barnen. Så din vän har nog gjort något fel.

Men hur som helst, så mig veterligen kan man inte ta ut föräldradagar för flera barn samtidigt, så hur man än vrider och vänder på det blir det inte många kronor per dag.

Och det är väl aldrig retroaktivt. Om jag väljer att inte ta ut en enda dag av mina föräldradagar fram till mina barn är 5 år, och börjar ta de då, kan jag ju göra det. Men det är ju inte "retroaktivt". Hur kan du få det till "retroaktivt"? De finns ju där. Har man ett barn, får man X antal dagar att utnyttja fram till barnet är 8.

Har man inte tagit ut alla dagar då barnet är nog gammalt, brinner de ju inne.

Och retroaktivt barnbidrag. Snälla. Vem tror på det?
  • city cat
    Mosen skrev 2013-12-20 11:55:48 följande:
    Jag ger upp, men allvarligt så skäms jag över att människor som har gått i skola i Sverige är så jävla obegåvade att dessa åsikter finns idag. Man kan hitta på allt möjligt, men att försöka beskylla invandrare för problemen vi har i Sverige idag är inte bara skamligt, det är också fult och ohederligt. 

Sen att tro på dåligt underbyggd statistik för att man är bitter över sitt eget liv, det är också väldigt pinsamt.

När våra barn är vuxna kan man vara stolt om man kan säga att man stod upp mot den här skiten, och kämpade för allas lika värde, så det tänker jag fortsätta med. Lycka till med livet, och god jävla jul (va, får man fira de i det här jävla landet längre?).
    Fnudden for president
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (anonym) skrev 2013-12-20 19:15:34 följande:
    Nej någon retroaktiv utbetalning av föräldrapenning får man inte. Man får föräldrapenning tidigast den dag man blir folkbokförd och inskriven i försäkringskassan. Man ska vara tillsammans med barnet och kan ta ut föräldrapenning längst tills barnet fyller åtta år.
    Som nyanländ får man samma ersättning som den som inte arbetat innan man får barn.

Hälsningar
    Britta, handläggare

Så säger försäkringskassan.
    Äsch, vad vet försäkringskassan?

Exempelvis - om en invandrare kommer till Sverige med en 6 aring, far dom bums barnbidrag retroaktivt för 6 ar.
    Dessutom far dom föräldrapengar till max retroaktivt.

Inte nog med det - eftersom ett barn som vuxit upp i Sverige har fatt subventionerad barnomsorg, far denne invandrare denna subventioneringsdel i kontanter, retroaktivt.
    Likadant med den subventionerade barnmorskeomsorgen, BB, osv dom gatt miste om - invandaren far kompensation för allt det - retroaktivt - i kontanter.

Dessutom, om en vuxen invandrare (mot all förmodan) skulle fa ett jobb, far han/hon lön retroaktivt sedan den dagen den personen skulle ha börjat att fa lön, om den hade vuxit upp i Sverige. Och retroaktiva julbord ocksa (fast omräknat till kontanter) fran den tiden.

Jag tycker denna retroaktivitet har gatt till överdrivt och ska rösta pa det parti som lovar att ändra detta.

Svar på tråden Retroaktivt barnbidrag för invandrare