• Anonym (...)

Retroaktivt barnbidrag för invandrare

Har precis fått höra att invandrare som kommer hit får retroaktivt barnbidrag för alla deras ungar när dom kommer hit. Finns det något annat land i hela världen som gör så?

Tänk att dom har 5 barn mellan 1--8 ...... då får dom ett litet fint bidrag omedelbart på ca 30 tusen utan att ha gjort ett enda jota i Sverige.

NU blir det sd för mig i valet!

• Svar på tråden Retroaktivt barnbidrag för invandrare
  • Anonym (jaha 2)
    Ojsan skrev 2013-12-20 22:48:36 följande:
    om barnet är 6 eller 7 år gammal så behöver det tid att "leva in sig" efter traumatiska händelser i hemlandet. Det gäller samma för oss infödda svenskar, föräldraledigheten går före arbete även i den åldern. Vet flera som ansöker om fp när de blir nekad semester så arbetsgivaren inte kan neka. Hursomhelst, föräldrapenning på 180 kr/dag EFTER skatt räcker inte långt. Därför får de soc bidrag så att de ska hålla sig öveer exisensminimum.
    Ja varför inte vara hemma med en 15 åring också? Eller gamla mamma som är 87?
  • Lejonmamman01
    Anonym (jaha 2) skrev 2013-12-20 22:54:02 följande:
    Ja, precis...
  • Ojsan
    Anonym (jaha 2) skrev 2013-12-20 22:54:02 följande:
    Nu är du lite OT det gäller barn och barnbidrag, eller föräldrapenning rättare sagt som betalas ut tills barnet är  8 år.
  • Lejonmamman01
    Ojsan skrev 2013-12-20 22:48:36 följande:
    om barnet är 6 eller 7 år gammal så behöver det tid att "leva in sig" efter traumatiska händelser i hemlandet. Det gäller samma för oss infödda svenskar, föräldraledigheten går före arbete även i den åldern. Vet flera som ansöker om fp när de blir nekad semester så arbetsgivaren inte kan neka. Hursomhelst, föräldrapenning på 180 kr/dag EFTER skatt räcker inte långt. Därför får de soc bidrag så att de ska hålla sig öveer exisensminimum.
    Har aldrig hört från officiellt håll, att invandrade sex-sjuåringar skulle få vara hemma i mer än ett år, för att "leva sig in". Var har du fått det ifrån..? FINNS det behovet, så får väl mamman TILLFÄLLIG FÖRÄLDRAPENNING för att vara hemma - eller inlagd med barnet på barnpsyk - om det behovet verkligen finns. En läkare ska bedöma det i så fall. De flesta barnen mår förmodligen bra av att komma igång på dagis eller i skolan, få kompisar och lära sig svenska i stället!

Att det finns föräldrar som använder fp-dagarna för att fuska till sig semester på populära helgdagar eller bästa tiden på sommaren, är också en skandal, ja. Detta är faktiskt också en anledning till, att jag tycker att det är bra att möjligheten att spara dagar så där länge tas bort. För DET var aldrig tanken med föräldraledigheten - eller mammaledigheten som det hette i början. Tanken var att en mamma skulle slippa lämna bort sitt spädbarn.
  • PrinsessanLeia

Nu är det ju så att även inflyttade svenskar som ej plockat ut fp under sin vistelse i utlandet får fp retroaktivt. Det kanske redan skrivit men jag får för mig när läser att ni inte vet det. Jag tycker f ö att man ska kunna spara åtminstone två dagar med fp per år tills barnen går ut skolan, för att kunna använda när förälder behöver ta ledigt för jobb för utv. Samtal och läkarbesök. (Nu var det inte det ni diskuterade men ändå) F Ö förekommer det ganska trista rasistisk tongångar.

• Anonym (mycket välskrivet)
    Anonym (jobbar med det) skrev 2013-12-20 10:53:10 följande:
    Jag älskar verkligen sådana här diskussioner! :)

SÅ kul att se att snälla Sveriges politik inte fungerar och att konflikträdda politiker som vägrar ta i frågan för att det blir hus i helvette och attackerade som "rasist" för att man vågar tala om problematiken som finns.

För låt oss inse, fler och fler blir arbetslösa, hårdare utredning för svenskar som faktiskt arbetat upp en standard i sitt liv, måste nu sälja av allt de äger och har för att få sk. socialbidrag, allt blir dyrare och det är mycket svårare idag att få ett arbete än vad det var när Sverige faktiskt behövde "arbetskraft".

Dessa svenskar sitter nu och "tittar på" hur nysvenskar kommer hit och bara får ALLT serveras, för låt oss vara ärliga, det är så det uppfattas!

Sverigedemokraterna som är ett gäng samling av bönder, har nu blivit det TREDJE STÖRSTA PARTI i Sverige.. HALLÅ?!? Är detta inte en signal till våra fega politiker? Det finns ett missnöje hos medborgarna! Det är kanske inte invandrarnas fel, men det är systemet!

Det kommer hit en familj utifrån, etableringsersättning, bostadserättning, bostadsbidrag, full föräldrapenning, barnbidrag.. när dessa ersättningar är slut, så fortsätter det på socialbidrag... För någon som inte arbetat en dag i sitt liv, är detta tak över huvudet, mat på bordet och kläder på kroppen, vilket är ganska rättvist..

En familj i Sverige som har arbetat upp sig med volvo, villa och hund, där båda blir arbetslösa, får gå ner i inkomst till 80%, fortsätter arbetslösheten så kan inkomsten gå ner till 65%, vi ska inte prata om att någon av de vuxna blir sjuka, reglerna idag gör det inte lätt... den familjen som en gång haft det hyggligt, har nu samma standard som en familj som precis kom hit till Sverige.. och det är HÄR det är orättvist!

Vad folk inte förstår är att Sveriges politiker tar inte hand om sina egna arbetslösa, bostadslösa eller svårt sjuka, utan hämtar hit mer som nu dessutom är krigsskadade, psykiskt sjuka och ..

Akademiker, sjuksköterskor, läkare och "de kompetenta" flyttar härifrån då det inte finns företag eller arbete som ger dessa vad de förtjänar och in kommer folk som måste lära sig hålla i en penna.

• Ojsan
    PrinsessanLeia skrev 2013-12-20 23:18:40 följande:
    Nu är det ju så att även inflyttade svenskar som ej plockat ut fp under sin vistelse i utlandet får fp retroaktivt. Det kanske redan skrivit men jag får för mig när läser att ni inte vet det. Jag tycker f ö att man ska kunna spara åtminstone två dagar med fp per år tills barnen går ut skolan, för att kunna använda när förälder behöver ta ledigt för jobb för utv. Samtal och läkarbesök. (Nu var det inte det ni diskuterade men ändå) F Ö förekommer det ganska trista rasistisk tongångar.
  • Anonym (jaha 2)
    Lejonmamman01 skrev 2013-12-20 23:13:09 följande:
    Har aldrig hört från officiellt håll, att invandrade sex-sjuåringar skulle få vara hemma i mer än ett år, för att "leva sig in". Var har du fått det ifrån..? FINNS det behovet, så får väl mamman TILLFÄLLIG FÖRÄLDRAPENNING för att vara hemma - eller inlagd med barnet på barnpsyk - om det behovet verkligen finns. En läkare ska bedöma det i så fall. De flesta barnen mår förmodligen bra av att komma igång på dagis eller i skolan, få kompisar och lära sig svenska i stället!

Att det finns föräldrar som använder fp-dagarna för att fuska till sig semester på populära helgdagar eller bästa tiden på sommaren, är också en skandal, ja. Detta är faktiskt också en anledning till, att jag tycker att det är bra att möjligheten att spara dagar så där länge tas bort. För DET var aldrig tanken med föräldraledigheten - eller mammaledigheten som det hette i början. Tanken var att en mamma skulle slippa lämna bort sitt spädbarn.
  • Anonym (jaa...)
    Anonym (jaha 2) skrev 2013-12-20 22:52:57 följande:
    Ja va bra men flyktingar ska väl få vara hemma i 2-6 år och tulta runt med sina barn det har vi råd med.

Den ensamstående infödda mamman hon ska glatt skola in sin unge vid 12 månader och börja jobba heltid.
    Fast...de har väl inte möjlighet att vara hemma längre än någon annan, egentligen? Alla får ju lika många dagar för lika många barn..

Eller missförstod jag något nu?

Dock tycker jag att det är skillnad på hur samhället ska ta hand om ett barn som upplevt trauma än ett som alltid kunnat gå till ICA  utan att frukta för sitt eller sina närmastes liv.
  • Anonym (jaha 2)
    Anonym (jaa...) skrev 2013-12-20 23:29:17 följande:
    Fast...de har väl inte möjlighet att vara hemma längre än någon annan, egentligen? Alla får ju lika många dagar för lika många barn..

Eller missförstod jag något nu?

Dock tycker jag att det är skillnad på hur samhället ska ta hand om ett barn som upplevt trauma än ett som alltid kunnat gå till ICA  utan att frukta för sitt eller sina närmastes liv.
    Tanken med föräldrapenning eller mammapenning var att kvinnor skulle kunna var hemma med sitt spädbarn i 6--12 månader så att mamman kunde återvända till sitt jobb.

Inte att mammor med 5-6 åriga barn är hemma.
Svar på tråden Retroaktivt barnbidrag för invandrare