• Anonym (...)

Retroaktivt barnbidrag för invandrare

Har precis fått höra att invandrare som kommer hit får retroaktivt barnbidrag för alla deras ungar när dom kommer hit. Finns det något annat land i hela världen som gör så?

Tänk att dom har 5 barn mellan 1--8 ...... då får dom ett litet fint bidrag omedelbart på ca 30 tusen utan att ha gjort ett enda jota i Sverige.

NU blir det sd för mig i valet!

• Svar på tråden Retroaktivt barnbidrag för invandrare
  • Som snö
    FuckGoggleAskMe skrev 2013-12-20 20:09:38 följande:
    Äsch, vad vet försäkringskassan?

Exempelvis - om en invandrare kommer till Sverige med en 6 aring, far dom bums barnbidrag retroaktivt för 6 ar.
    Dessutom far dom föräldrapengar till max retroaktivt.

Inte nog med det - eftersom ett barn som vuxit upp i Sverige har fatt subventionerad barnomsorg, far denne invandrare denna subventioneringsdel i kontanter, retroaktivt.
    Likadant med den subventionerade barnmorskeomsorgen, BB, osv dom gatt miste om - invandaren far kompensation för allt det - retroaktivt - i kontanter.

Dessutom, om en vuxen invandrare (mot all förmodan) skulle fa ett jobb, far han/hon lön retroaktivt sedan den dagen den personen skulle ha börjat att fa lön, om den hade vuxit upp i Sverige. Och retroaktiva julbord ocksa (fast omräknat till kontanter) fran den tiden.

Jag tycker denna retroaktivitet har gatt till överdrivt och ska rösta pa det parti som lovar att ändra detta.

Jag tyckte gränsen var nådd när jag hörde att dom vuxna skulle få retroaktiva, godkända, gymnasiebetyg!!
  • Anonym (s 2)
    Anonym (utländsk) skrev 2013-12-20 18:10:45 följande:
    Nej så kan vi ju inte ha det. Däremot fruktansvärt för barnen. Det får ju heller inte bli så att man "sjukgör" sina barn som en anledning att få stanna.
    Öppnar man upp för några fall ja då får man ju öppna för allt så småningom.
    I ytterst ömmande fall så klart de ska få hjälp men det får inte överutnyttjas. 

Ja och assistans för övrigt det borde granskas stort av något objektivt media...
    Jo blir lite fel, Grundtanke är ju att de som ska ha asyl är de som flyr från krig och förföljelser inte av hälsoskäl.
  • city cat
    gertie skrev 2013-12-20 15:54:15 följande:
    Du som bara fått gratis grund- och gymnasieskola, möjlighet till gratis utbildning på universitetsnivå, osannolikt prisreducerad barnomsorg, upp till 20 års gratis tandvård, svinbillig läkarvård, barnbidrag och en försäldraförsäkring som ger dig möjlighet att vara hemma med ditt barn minst ett år. Och bortsett från allt detta även den stora ynnesten att växa upp i ett land förskonat från krig och svält, ett and där du har religionsfrihet, åsiktsfrihet och rösträtt. Allt detta för både dig och dina barn och kommande generationer. 

Du har till och med RÄTT att ha den ruttna och oempatiska människosyn du förmedlar här på FL, men du vill ha mer alltså? 
    Fnudden for president
  • Anonym (s 2)
    Anonym (jaa...) skrev 2013-12-20 19:56:24 följande:
    Har en vän som bott i USA i flera år och fått två barn (äldsta 6 och yngsta 3). Hon är svensk, han Amerikan. När de nu flyttade tillbaka till Sverige igen, fick de föräldrapenning för barnen. Så din vän har nog gjort något fel.

Men hur som helst, så mig veterligen kan man inte ta ut föräldradagar för flera barn samtidigt, så hur man än vrider och vänder på det blir det inte många kronor per dag.

Och det är väl aldrig retroaktivt. Om jag väljer att inte ta ut en enda dag av mina föräldradagar fram till mina barn är 5 år, och börjar ta de då, kan jag ju göra det. Men det är ju inte "retroaktivt". Hur kan du få det till "retroaktivt"? De finns ju där. Har man ett barn, får man X antal dagar att utnyttja fram till barnet är 8.

Har man inte tagit ut alla dagar då barnet är nog gammalt, brinner de ju inne.

Och retroaktivt barnbidrag. Snälla. Vem tror på det?
    Jag tycker inte heller hemvändande svenskar med barn ska kunna vara hemma med barn som är över 3 år, deras dagar ska försvinna. 
  • Velouria

Exempelvis - om en invandrare kommer till Sverige med en 6 aring, far dom bums barnbidrag retroaktivt för 6 ar.

Inte nog med det - eftersom ett barn som vuxit upp i Sverige har fatt subventionerad barnomsorg, far denne invandrare denna subventioneringsdel i kontanter, retroaktivt.
    Likadant med den subventionerade barnmorskeomsorgen, BB, osv dom gatt miste om - invandaren far kompensation för allt det - retroaktivt - i kontanter.

Dessutom, om en vuxen invandrare (mot all förmodan) skulle fa ett jobb, far han/hon lön retroaktivt sedan den dagen den personen skulle ha börjat att fa lön, om den hade vuxit upp i Sverige. Och retroaktiva julbord ocksa (fast omräknat till kontanter) fran den tiden.

Jag tycker denna retroaktivitet har gatt till överdrivt och ska rösta pa det parti som lovar att ändra detta.

Så himla roligt inlägg. 
    Mother cake
  • Lumina77

Ahaa... Då fortsätter jag;
    Om en invandrare flyttar hit och får jobb och skulle få för sig att köpa hus, så får denne huslånen betalda retroaktivt till och med den ålder då de flesta ungefär köper hus i Sverige.

Och skulle en invandrare köpa bil i Sverige, så skulle de få pengar, retroaktivt, motsvarande de mil det skulle ta att köra fram och tillbaka mellan det förra hemlandet och Sverige.

Och om en invandrare missar studenten som de skulle få ha tagit i Sverige om de bott här vid den åldern, så får de pengar, retroaktivt bak till och med den ålder man vanligtvis tar studenten.
    Samma gäller körkortet.
    Och utbildning
    Osv

Kul det här var!
  • Ojsan
    Lumina77 skrev 2013-12-20 20:33:12 följande:
    Ahaa... Då fortsätter jag;
    Om en invandrare flyttar hit och får jobb och skulle få för sig att köpa hus, så får denne huslånen betalda retroaktivt till och med den ålder då de flesta ungefär köper hus i Sverige.

Och skulle en invandrare köpa bil i Sverige, så skulle de få pengar, retroaktivt, motsvarande de mil det skulle ta att köra fram och tillbaka mellan det förra hemlandet och Sverige.

Och om en invandrare missar studenten som de skulle få ha tagit i Sverige om de bott här vid den åldern, så får de pengar, retroaktivt bak till och med den ålder man vanligtvis tar studenten.
    Samma gäller körkortet.
    Och utbildning
    Osv

Kul det här var!
    Japp, det är invandrarnas fel alltihopa ;)
  • Anonym (SD!)

Varför ska jag få mindre pengar än en flykting får....

Jag en finsk medborgare, borde jag då inte få mer pengar av staten?!

SD for the win!!!!

• Anonym (jaa...)
    Anonym (s 2) skrev 2013-12-20 20:31:12 följande:
    Jag tycker inte heller hemvändande svenskar med barn ska kunna vara hemma med barn som är över 3 år, deras dagar ska försvinna. 
    Vänta...hur tänker du nu?

Så vissa människor med barn i det här landet ska kunna vara hemma med barn som är över 3 år, men inte andra?
    Eller menar du att du inte tycker att man ska kunna vara hemma med barn över 3 år oavsett?

Jag är glad över att ha många dagar kvar. Mina barn är 4 och 6. Som ett exempel var jag hemma idag med föräldrapenning för att vi alla; barnen, jag och min make är trötta efter en lång termin. Jag kommer även vara föräldraledig tre dagar så att vi får lång ledighet nu över julen. Speciellt barnen som är i skola och förskola hela dagarna med 30 talet barn omkring sig nästan 8 timmar per dag. Och som det ser ut idag när båda föräldrarna "måste" jobba, är det förskolan/skolan som uppfostrar våra barn. Känns inte helt hundra det heller.
  • Lejonmamman01
    Anonym (jaa...) skrev 2013-12-20 19:56:24 följande:
    Har en vän som bott i USA i flera år och fått två barn (äldsta 6 och yngsta 3). Hon är svensk, han Amerikan. När de nu flyttade tillbaka till Sverige igen, fick de föräldrapenning för barnen. Så din vän har nog gjort något fel.

Men hur som helst, så mig veterligen kan man inte ta ut föräldradagar för flera barn samtidigt, så hur man än vrider och vänder på det blir det inte många kronor per dag.

Och det är väl aldrig retroaktivt. Om jag väljer att inte ta ut en enda dag av mina föräldradagar fram till mina barn är 5 år, och börjar ta de då, kan jag ju göra det. Men det är ju inte "retroaktivt". Hur kan du få det till "retroaktivt"? De finns ju där. Har man ett barn, får man X antal dagar att utnyttja fram till barnet är 8.

Har man inte tagit ut alla dagar då barnet är nog gammalt, brinner de ju inne.

Och retroaktivt barnbidrag. Snälla. Vem tror på det?
    Klart att det är retroaktivt. Barnen är ju inte födda här.
Svar på tråden Retroaktivt barnbidrag för invandrare