• Knitting Angel

BF Oktober 2014

En tråd för oss som har BF i Oktober 2014. Här kan vi samlas och prata om allt möjligt. Plussade idag 20 januari och har enligt FL graviduträknare BF 2 oktober. Bor i Skåne och har en dotter som föddes 29 september 2011.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-12 08:33
    Länk till bildtråden

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m72493121.html

Länk till BF-listan

www.familjeliv.se/Forum-11-231/m72534359.html
  • Svar på tråden BF Oktober 2014
  • Mamma201410

Ni som säger att det är ert mirakel oavsett resultat på kub, visst är det så. MEN det finns många sjukdomar som är betydligt VÄRRE än exempelvis DS som de flesta tror.  Trisomi 13 som gör barnet gravt utvecklingsstört och 18 som gör att barnet antingen dör under graviditeten, eller klarar förlossning och i bästa fall lever en kortare tid innan det dör. För mig skulle det vara tusen gången värre att förlora mitt mirakel fullgånget och på ett sådant sätt än få möjlighet att "ta bort" det i vecka 12-13. 

Vill absolut inte skrämma någon, risken är ju liten men det är sällan dessa två sjukdomar uppmärksammas utan enbart DS. Jag hade ingen aning om det förrän jag läste på själv.

• Mamma201410
    tasirvio skrev 2014-03-11 07:31:37 följande:
    Jag är precis en vecka och en dag efter dig då, 10+0 idag :) Och ska en vecka och en dag efter dig på kub-ul.. men borde du inte då vara i 12+3? Om det är 12+0 på måndag, så borde det väl vara 12+3 på torsdag? ;) eller räknar jag helt fel..
    Förlåt, trött och virrig är väl det jag kan skylla på ;) Har knappt koll på vilken dag det är nu när jag är mammaledig. Vad spännande! =) 
  • Hattifnattan
    Singoalla78 skrev 2014-03-11 09:04:40 följande:
    Jo jag hade åxå behövt köpa nya ....men jag vågar inte riktigt än..vill gärna gå lite längre först..
    Ja jag vill också gå längre innan jag köper mammakläder. Detta är mitt tredje barn o trots att det är en sladdis sa kroppen till att den känner igen vad som händer :) ser ut att vara i sjätte månaden. Och jag som är smal i vanliga fall får gå o gömma mig i långa stora koftor! Det är inte så kul. På jobbet undrar d säkert men ingen säger nåt....
  • Hattifnattan
    Mamma201410 skrev 2014-03-11 09:11:40 följande:

Ni som säger att det är ert mirakel oavsett resultat på kub, visst är det så. MEN det finns många sjukdomar som är betydligt VÄRRE än exempelvis DS som de flesta tror.  Trisomi 13 som gör barnet gravt utvecklingsstört och 18 som gör att barnet antingen dör under graviditeten, eller klarar förlossning och i bästa fall lever en kortare tid innan det dör. För mig skulle det vara tusen gången värre att förlora mitt mirakel fullgånget och på ett sådant sätt än få möjlighet att "ta bort" det i vecka 12-13. 

Vill absolut inte skrämma någon, risken är ju liten men det är sällan dessa två sjukdomar uppmärksammas utan enbart DS. Jag hade ingen aning om det förrän jag läste på själv.

Håller med dig! O då kan man ju egentligen fråga sig varför man gör kub om man inte bryr sig om siffrorna. Det är bättre med ett extra ultraljud isåfall.

Jag har valt bort kub. Vi ska göra mkp istället, då det inte är en sannolikhetsbedömning utan ett svar.
  • Singoalla78

Oj, för min egen del så är mitt barn ett mirakel med downs eller inte downs, skulle aldrig falla mig in å ta bort barnet pga det.

• Mamma201410
    Singoalla78 skrev 2014-03-11 10:02:16 följande:
    Oj, för min egen del så är mitt barn ett mirakel med downs eller inte downs, skulle aldrig falla mig in å ta bort barnet pga det.

Jag talar inte om DS utan om Trisomi 13 och 18. DS är "ingenting" i jämförelse med det. Och det var de jag menade med mitt inlägg. Det är sällan man belys om de sjukdomarna utan enbart om DS. 

"Trisomi 18-syndromet leder i de flesta fall till missfall eller en för tidig död, ofta redan under nyföddhetsperioden. Bara ett fåtal lever efter ett års ålder. " Socialstyrelsen. 

• Mamma201410
    Hattifnattan skrev 2014-03-11 09:33:58 följande:
    Håller med dig! O då kan man ju egentligen fråga sig varför man gör kub om man inte bryr sig om siffrorna. Det är bättre med ett extra ultraljud isåfall.
    Jag har valt bort kub. Vi ska göra mkp istället, då det inte är en sannolikhetsbedömning utan ett svar.
    Ja men precis, instämmer till fullo. Vad är mkp? :) 
  • Mammatillnoah

Här är Får alla göra kubb och nupp om man vill även om du är 16, 25 eller 40 år. Om man inte vill göra det så erbjuds man göra ett ultraljud för att göra datumdatering och kolla så allt ser bra ut. Vi valde kub med sonen för 4 år sedan men valde vanligt ul denna gången

💜 Noah💜
  • Hattifnattan
    Mamma201410 skrev 2014-03-11 10:09:24 följande:
    Ja men precis, instämmer till fullo. Vad är mkp? :) 
    Mkp är moderkaksprov. Det ger också svar på de tre vanliga trisomierna. Skillnaden mot kub är som sagt att det ger svar och inte en sannolikhetsbedömning. Dock får man vänta lite längre på svaret. En vecka eller två
  • tusa
    Mamma201410 skrev 2014-03-11 09:11:40 följande:

Tack för infon! Jag visste att det var fler kromosomfel man kollade än DS, men hade ingen aning om vad de var.

Vi kommer tacka nej KUB/NUPP då vi ändå aldrig kommer göra moderkaksprov och riskera mf.. Vi vill också ha vilket/vilka barn som helst!! BLir det kromosomfel så blir det det...då tar vi det då, men NU är vi gravida och alldeles lyriska över vårt/våra fantastiska barn!! Om 2 dagar har vi VUL och då får vi veta hur många det blir Cool

Jag gjorde en abort när jag var 16år och svor på att aldrig göra om det...får vi ett så skadat barn att det dör, ja, då får det bli så, men jag kan inte medverka till att ta någons liv igen, så är det bara..
Svar på tråden BF Oktober 2014