Mamma201410 skrev 2014-03-11 09:11:40 följande:
Ni som säger att det är ert mirakel oavsett resultat på kub, visst är det så. MEN det finns många sjukdomar som är betydligt VÄRRE än exempelvis DS som de flesta tror. Trisomi 13 som gör barnet gravt utvecklingsstört och 18 som gör att barnet antingen dör under graviditeten, eller klarar förlossning och i bästa fall lever en kortare tid innan det dör. För mig skulle det vara tusen gången värre att förlora mitt mirakel fullgånget och på ett sådant sätt än få möjlighet att "ta bort" det i vecka 12-13.
Vill absolut inte skrämma någon, risken är ju liten men det är sällan dessa två sjukdomar uppmärksammas utan enbart DS. Jag hade ingen aning om det förrän jag läste på själv.
Tack för infon! Jag visste att det var fler kromosomfel man kollade än DS, men hade ingen aning om vad de var.
Vi kommer tacka nej KUB/NUPP då vi ändå aldrig kommer göra moderkaksprov och riskera mf.. Vi vill också ha vilket/vilka barn som helst!! BLir det kromosomfel så blir det det...då tar vi det då, men NU är vi gravida och alldeles lyriska över vårt/våra fantastiska barn!! Om 2 dagar har vi VUL och då får vi veta hur många det blir
Jag gjorde en abort när jag var 16år och svor på att aldrig göra om det...får vi ett så skadat barn att det dör, ja, då får det bli så, men jag kan inte medverka till att ta någons liv igen, så är det bara..