• Knitting Angel

BF Oktober 2014

En tråd för oss som har BF i Oktober 2014. Här kan vi samlas och prata om allt möjligt. Plussade idag 20 januari och har enligt FL graviduträknare BF 2 oktober. Bor i Skåne och har en dotter som föddes 29 september 2011.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-12 08:33
    Länk till bildtråden

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m72493121.html

Länk till BF-listan

www.familjeliv.se/Forum-11-231/m72534359.html
  • Svar på tråden BF Oktober 2014
  • Tamara
    Hattifnattan skrev 2014-03-11 10:58:38 följande:
    Mkp är moderkaksprov. Det ger också svar på de tre vanliga trisomierna. Skillnaden mot kub är som sagt att det ger svar och inte en sannolikhetsbedömning. Dock får man vänta lite längre på svaret. En vecka eller två

Problemet med mkp är ju att det ger en missfallsrisk på 1 %. Likaså fostervattenprov har ju en missfallsrisk på 0,5-1%. Så för många är det ju inte bara något man väljer att göra så lättvindigt.
  • Tamara

Varit på inskrivning idag och fått tiden till kub ultraljudet, 27 mars då är jag i 12+3. Är ju en evighet dit. Försökte få en tidigare tid men här vill de helst att man ska vara så nära 12+6 som möjligt. De daterar även graviditeten på detta ultraljudet här istället för som på RUL som de gjorde förr och som de fortfarande gör på många andra ställen.

• Mamma201410
    tusa skrev 2014-03-11 11:03:44 följande:
    Tack för infon! Jag visste att det var fler kromosomfel man kollade än DS, men hade ingen aning om vad de var.

Vi kommer tacka nej KUB/NUPP då vi ändå aldrig kommer göra moderkaksprov och riskera mf.. Vi vill också ha vilket/vilka barn som helst!! BLir det kromosomfel så blir det det...då tar vi det då, men NU är vi gravida och alldeles lyriska över vårt/våra fantastiska barn!! Om 2 dagar har vi VUL och då får vi veta hur många det blir Cool

Jag gjorde en abort när jag var 16år och svor på att aldrig göra om det...får vi ett så skadat barn att det dör, ja, då får det bli så, men jag kan inte medverka till att ta någons liv igen, så är det bara..

Ja alla gör givetvis som de själva vill, vi som har två barn sedan tidigare anser inte att det skulle vara rätt för varken våra tidigare barn eller ett kommande sjukt barn. Det skulle helt enkelt vara för krävande. 

Tror ni att det är fler än ett barn? =) 

• Tamara
    Mamma201410 skrev 2014-03-11 11:11:50 följande:
    7 maj har vi tid för RUL, känns som en evighet! 

Vi kommer säkert inte få göra RUL förrän i mitten på maj tidigast, eftersom de daterar graviditeten på det tidiga ultraljudet så får man RUL i v.20 ungefär, de ser allt bättre då (fast är väl kanske sämre att datera så pass sent)
  • Knitting Angel

Tja alla. Är ett tag sedan jag var inne och allt är bra. ANledningen till att jag varit borta är diverse vändor med magsjuka och förkylningar. Vi hade magsjuka så sent som förra veckan och i måndags när jag lämnade tösen på dagis fick jag reda på att det fortfarande går magsjuka på hennes dagis. Blir knas då det har florerat runt i ca 1½ månad nu. Ska se till att skumma igenom tråden så jag får ett hum om vad jag missat. Ska försöka vara lite mer aktiv igen i hopp om att vi får vara lite friska här hemma =)

• Hattifnattan
    Tamara skrev 2014-03-11 11:03:53 följande:

Problemet med mkp är ju att det ger en missfallsrisk på 1 %. Likaså fostervattenprov har ju en missfallsrisk på 0,5-1%. Så för många är det ju inte bara något man väljer att göra så lättvindigt.
    Naturligtvis är vi medvetna om missfallsrisken och detta är ingenting som vi gör lättvindigt. Jag vill ha ett hundraprocentigt svar och med det inte sagt att jag hade avbrutit en graviditet med ds. Med resultatet något av de andra trisomierna hade jag gjort det. För hela vår familjs skull. Har två större barn o då känns det som det rätta att göra för oss! Naturligtvis är det olika för olika familjer.
  • unicorn
    Tamara skrev 2014-03-11 11:09:32 följande:
    Varit på inskrivning idag och fått tiden till kub ultraljudet, 27 mars då är jag i 12+3. Är ju en evighet dit. Försökte få en tidigare tid men här vill de helst att man ska vara så nära 12+6 som möjligt. De daterar även graviditeten på detta ultraljudet här istället för som på RUL som de gjorde förr och som de fortfarande gör på många andra ställen.
    Fick också tid för KUB den 27e, känns som hundra år tills dess. RUL fick jag tid den 8 maj, då är det ju typ sommar :P.

Men ska tillbaka till mvc redan idag för att träffa en läkare som ska ge mig en sjukskrivning pga den förmodade Hyperemesis Gravidrum som jag har/har haft som har gjort mig sängliggande i exakt en månad imorgon. Någon annan som misstänker eller har fått diagnosen? 
  • Singoalla78
    tusa skrev 2014-03-11 11:03:44 följande:
    Tack för infon! Jag visste att det var fler kromosomfel man kollade än DS, men hade ingen aning om vad de var.

Vi kommer tacka nej KUB/NUPP då vi ändå aldrig kommer göra moderkaksprov och riskera mf.. Vi vill också ha vilket/vilka barn som helst!! BLir det kromosomfel så blir det det...då tar vi det då, men NU är vi gravida och alldeles lyriska över vårt/våra fantastiska barn!! Om 2 dagar har vi VUL och då får vi veta hur många det blir Cool

Jag gjorde en abort när jag var 16år och svor på att aldrig göra om det...får vi ett så skadat barn att det dör, ja, då får det bli så, men jag kan inte medverka till att ta någons liv igen, så är det bara..
    Det bästa jag läst på länge å jag håller fullkomligt med dig Hjärta
  • tusa
    Mamma201410 skrev 2014-03-11 11:13:15 följande:

Ja alla gör givetvis som de själva vill, vi som har två barn sedan tidigare anser inte att det skulle vara rätt för varken våra tidigare barn eller ett kommande sjukt barn. Det skulle helt enkelt vara för krävande. 

Tror ni att det är fler än ett barn? =) 

Nja, egentligen så känns det nog mer som en. Har inte haft vare sig starka eller tidiga symptom, vilket det borde varit om det är två, men vi gjorde ivf och fick tillbaka 2 embryon och jag har inte haft minsta lilla blödning, så chansen finns att båda tog sig och det skulle vara välkommet Solig
Svar på tråden BF Oktober 2014