• Knitting Angel

BF Oktober 2014

En tråd för oss som har BF i Oktober 2014. Här kan vi samlas och prata om allt möjligt. Plussade idag 20 januari och har enligt FL graviduträknare BF 2 oktober. Bor i Skåne och har en dotter som föddes 29 september 2011.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-12 08:33
    Länk till bildtråden

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m72493121.html

Länk till BF-listan

www.familjeliv.se/Forum-11-231/m72534359.html
  • Svar på tråden BF Oktober 2014
  • Annie24

Oj nu blev det dubbelt.. Vi har inte fått veta om det är en- eller tvåäggs, men jag tror också två.

• Cazza

Tasirvio: " vår" skiljevägg sågs inte alls på ngn bild. Den var inte alls så tydlig som er. Men ngn har sagt att tjockleken inte spelar roll men jag vet inte. De delar också moderkaka vilket oroar mig!

Men hoppas de har det bra, tycker jag känner lite sprattlande ibland.

• tasirvio
    Cazza skrev 2014-03-30 21:39:21 följande:
    Tasirvio: " vår" skiljevägg sågs inte alls på ngn bild. Den var inte alls så tydlig som er. Men ngn har sagt att tjockleken inte spelar roll men jag vet inte. De delar också moderkaka vilket oroar mig!
    Men hoppas de har det bra, tycker jag känner lite sprattlande ibland.
    Skiljeväggen syntes inte alltid på bilden, men då hon träffade rätt så syntes den helt bra. Det står så olika om det där med skiljeväggar.. Läste att om den "ser" tjock ut så beror det på att fostersäckarna är helt skilda, dvs att både inre och yttreväggen då syns mellan tvillingarna och då kan man vara rätt säker på att det är tvåäggs, men om det bara syns en tunn skiljevägg så kan det vara att de vara skiljs åt av en inre vägg, men att det är omöjligt att se om det är enäggs eller två.. Det samma gäller moderkakan.. finns det två så är det med säkerhet tvåäggs, men finns det bara en så kan det vara två som vuxit samman (tvåäggs) eller bara en (vilket innebär enäggs). 

Så man kan väl endast få reda på om det är enäggs eller tvåäggs genom DNA- eller noggrann analys av moderkakan, om jag förstått rätt.. Och att detta i princip bara görs efter födsel..
  • Annie24

Ja enligt vår bm så kan man bara säkert veta om det är tvåäggs utan DNA och då antingen genom att de har vars en moderkaka eller om det är en pojke och en flicka :)

• Irmeline
    K89 skrev 2014-03-30 10:20:37 följande:
    Läste för någon dag sen här på FL om en tjej som hade fått reda på det i v. 12+? så hoppas du också kan få reda på det :)
    Ofta vill de inte berätta för tidigt oavsett om de ser eller ej pga risken för abort på "fel" kön. Ofta vill de att de fris abortveckorna ska ha passerat innan de berättar.
  • Irmeline

Oj vad fina tvillingar i tråden, kul att ni är några som kan dela upplevelsen. Blev nästan lite besviken då jag bara väntar en. Bestämt att vi ville ha 2 eller 3 barn, men nu känner jag att detta blir sista graviditeten. Hade varit mysigt med en tredje bonus :)

• Irmeline

Såg att ni diskuterade vikt förresten. Förra gången hade jag gått upp 2 kg i v. 14, nu är det 3. Dock startade jag 1 kg lägre denna gång så är på identisk vikt. Får se om jag följer samma kurva som förra gången (plottade vikt per vecka i excel). Då vet jag vad jag har framför mig. 18 kg plus...  Tyst

• MeEmmA

Såg att ni pratade om vikter, jag har gått upp ca 4kg och är i vecka 13-14 :) läste att det är normalt att gå upp så mycket till inskrivningen lika normalt som att man går ner, men jag är egentligen rätt så smal så de kilona är välkomna :) igår köpte jag de första mammakläderna då jag har växt ur nästan alla mina byxor o kjolar runt magen sista två veckorna, vilken skön känsla det var att sätt på sig byxor som inte klämmer! Min mage börjar få en fin form, så nu blir det slut på att gömma den, ska stolt visa upp den fina magen istället :)

• kalleankan

Har gått upp 1 kg, v.12, men nu kommer det skena iväg om jag inte skärper mig, äter hela tiden de senaste dagarna. Gick upp 17 kg med först och siktar på samma nu:P

Angående att se kön tidigt så såg vi på ultraljud v.13+4 med sonen, hon sa med 80-90% säkerhet, det var hon som frågade oss om vi ville veta :)

Svar på tråden BF Oktober 2014