Cazza skrev 2014-03-30 21:39:21 följande:
Tasirvio: " vår" skiljevägg sågs inte alls på ngn bild. Den var inte alls så tydlig som er. Men ngn har sagt att tjockleken inte spelar roll men jag vet inte. De delar också moderkaka vilket oroar mig!
Men hoppas de har det bra, tycker jag känner lite sprattlande ibland.
Skiljeväggen syntes inte alltid på bilden, men då hon träffade rätt så syntes den helt bra. Det står så olika om det där med skiljeväggar.. Läste att om den "ser" tjock ut så beror det på att fostersäckarna är helt skilda, dvs att både inre och yttreväggen då syns mellan tvillingarna och då kan man vara rätt säker på att det är tvåäggs, men om det bara syns en tunn skiljevägg så kan det vara att de vara skiljs åt av en inre vägg, men att det är omöjligt att se om det är enäggs eller två.. Det samma gäller moderkakan.. finns det två så är det med säkerhet tvåäggs, men finns det bara en så kan det vara två som vuxit samman (tvåäggs) eller bara en (vilket innebär enäggs).
Så man kan väl endast få reda på om det är enäggs eller tvåäggs genom DNA- eller noggrann analys av moderkakan, om jag förstått rätt.. Och att detta i princip bara görs efter födsel..