• Knitting Angel

BF Oktober 2014

En tråd för oss som har BF i Oktober 2014. Här kan vi samlas och prata om allt möjligt. Plussade idag 20 januari och har enligt FL graviduträknare BF 2 oktober. Bor i Skåne och har en dotter som föddes 29 september 2011.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-12 08:33
    Länk till bildtråden

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m72493121.html

Länk till BF-listan

www.familjeliv.se/Forum-11-231/m72534359.html
  • Svar på tråden BF Oktober 2014
  • MissLis

Vi väntar vårt tredje barn och ville veta de båda första gångerna men icke: tjejen låg så precis att det inte gick att se och killen hade väldigt lång navelsträng som "störde" när barnmorskan skulle försöka se . Nu hoppas vi på tredje gången gillt, nästan mest för dotterns skull! Sedan har jag haft två fantastiska överraskningar redan

• Cazza

För mig var de noga med att säga att våra barn delar moderkaka vilket är en riskfaktor och att de har en tunn skiljevägg vilket är positivt. Det måste de nig ha sagt till er med;) ring i kolla..;)

• Tamara

Har inte tagit reda på könet på någon av mina 3 och vi kommer inte att göra det nu heller. Det behövs inte heller, jag är säker på att det blir en fjärde pojk

• SysterAnna

Vi kommer inte att aktivt ta reda på könet den här gången heller. Trots att det var väldigt frustrerande framför allt på slutet när jag väntade sonen så vill jag inte veta den här gången heller. Känner att jag inte vill ge den någon identitet och ett namn innan den föds annat än arbetsnamnet och den personlighet jag upplever att den har i magen. 

• mittlivsomjosefine

Intressant att höra allas tankar kring att ta reda på könet! :)

Håller med om att det absolut inte är det viktigaste, och att det finns annat kring barnet som är mer spännande. Inget barn är ju det andra likt fullt ut.

Jag upplevde att det var jobbigt när andra hela tiden "visste bäst" och sa typ "Du kommer få en pojke!" Eller "du har en typisk tjej/killmage". Jag hade själv en stark känsla av att det var en pojke men när andra var så säker (som dom trodde..) så blev jag irriterad. Jag visste ju liksom, bara det att jag inte hade bevis för det...

Det är något som över lag är jobbigt med en graviditet tycker jag, när alla vet så bra och när ens kropp plötsligt blir något allmänt som alla får kommentera och känna på...

• Tamara
    mittlivsomjosefine skrev 2014-03-28 23:36:55 följande:
    Intressant att höra allas tankar kring att ta reda på könet! :) Håller med om att det absolut inte är det viktigaste, och att det finns annat kring barnet som är mer spännande. Inget barn är ju det andra likt fullt ut. Jag upplevde att det var jobbigt när andra hela tiden "visste bäst" och sa typ "Du kommer få en pojke!" Eller "du har en typisk tjej/killmage". Jag hade själv en stark känsla av att det var en pojke men när andra var så säker (som dom trodde..) så blev jag irriterad. Jag visste ju liksom, bara det att jag inte hade bevis för det... Det är något som över lag är jobbigt med en graviditet tycker jag, när alla vet så bra och när ens kropp plötsligt blir något allmänt som alla får kommentera och känna på...

Man blir verkligen någon slags allmän egendom när man är gravid, folk man knappt känner tror att det är ok att klappa på magen (nej tack) och så precis som du säger så vet ju folk bäst och kommer med det ena påståendet efter det andra. Förra graviditeten så trodde ju "alla" att det var en flicka antagligen för att jag redan hade två pojkar, jag var dock säker på en tredje pojk. Vill inte ens veta hur folk kommer hålla på nu, nu är det fjärde och sista och "alla" kommer ju säga flicka men jag tror lika säkert på en pojk till. Hur många gånger kommer vi inte få höra - men vore det inte roligt med en liten flicka...
  • Lillium

Kan tänka mig att folk kommenterar när man har ett eller flera av samma kön redan. Nu är det inte så många som vet att jag är gravid men jag har jobbarkompisar som sa till min kollega som väntar sin andra son " åhh men du ville väl ha en tjej egentligen?" What? Så säger man väl inte?

13+0 idag, ska berätta för min chef (sen vet nog alla andra på jobbet med) nästa vecka. När har ni berättat/planerar berätta på jobbet?

• Cazza

Vi tog reda på första gången- en flicka! Som jag alltid velat ha. Andra gången tog vi inte reda på - och inget slår känslan när vi fick se lillasyster. Nu är det ju tvillingar och det känns som om vi kanske kommer ta reda på könet... Dels för att de kommer nog ligga på neo o det kan bli krångligt att shoppa.

• mitthemligajag

Fy sjutton vad irriterad jag har börjat blivit och jag är vanligtvis inte den som är den!! Irriterad På allt och jag kan inte vara tyst heller de är som något brinner i mig ... Så himla jobbigt! Tur de kommer gå över :p

• Tamara
    Lillium skrev 2014-03-29 07:09:50 följande:
    Kan tänka mig att folk kommenterar när man har ett eller flera av samma kön redan. Nu är det inte så många som vet att jag är gravid men jag har jobbarkompisar som sa till min kollega som väntar sin andra son " åhh men du ville väl ha en tjej egentligen?" What? Så säger man väl inte? 13+0 idag, ska berätta för min chef (sen vet nog alla andra på jobbet med) nästa vecka. När har ni berättat/planerar berätta på jobbet?

Nä så säger man verkligen inte! Vet inte när jag ska berätta på jobbet, är föräldraledig så denna gången slipper jag problemet med att dölja graviditeten till det känns rätt. Skulle börjat någongång i augusti så jag kommer inte tillbaka i mellan. Ser inte framemot att berätta, jag hade inte jobbat jättelänge när jag blev gravid förra gången och de hade nog inte en tanke på att jag skulle skaffa fler barn (jag var nästan 40 och hade ju redan 2 barn). Nu har jag varit hemma sedan oktober -12 och kommer förlänga till aug -16. Då har jag varit anställd i 5 år men bara jobbat strax över 1 år... 13+0 i morgon, så jag måste/borde väl ta tag i att berätta så snart som möjligt, det är väl det bästa jag kan göra.
Svar på tråden BF Oktober 2014