SC11 skrev 2014-04-09 12:21:04 följande:
Hej tjejer. Idag fick jag svar på det cellprov jag lämnade för ett par veckor sen. Det var inte normalt och jag ska in 16/4 för att kollas mer noga och ta biopsi. Jag har alltså cellförändringar. Känner mig ... förvirrad. Och ledsen.
Någon som haft cellförändringar?
Går in i v16 imorgon. Mkt tankar nu. Inte bara ang cellprovet utan också andra tankar.. "lever bebisen" osv.. lite katastroftankar. Ska åka till jobbet nu och hoppas jag kan få tänka på nåt annat.
Jag har cellförändringar som inte försvinner, så jag måste gå på utökat cellprov (kolposkopi) då och då. De har kollat att jag inte har HPV-virus i kroppen så jag har ingen risk för cancer om inte jag eller min man är otrogna, men de måste kolla i alla fall för säkerhets skull. Nu har jag fått en kallelse till kolposkopi som skulle vara när jag är gravid i v 17, och då visste de inte riktigt hur de skulle göra det så pass sent i graviditeten. En läkare skulle fundera på det,så får jag ett brev hem med hur de gör.
Men att du har cellförändringar är verkligen ingen fara, det är vanligt och oftast helt ofarligt.
Några skriver om varför man vill veta kön på bebisen, och för mig är det precis som för några andra, att det handlar om nyfikenhet. Vi vill veta så mycket som möjligt, kunde man få veta vad barnet skulle ha för ögonfärg, hårfärg eller sångröst så skulle vi vilja veta det också :)
Däremot har vi samma kläder oavsett om det är en pojke eller flicka, vi gillar färgglada kläder med massor av mönster.
Jag kände en tydlig spark i magen igår, och sedan fortsatte det med sparkar oregelbundet men ganska ofta under kanske en kvart. Det var så tydligt att min man också kände dem, och dessutom var de högt upp på sidan av magen (jag låg på sidan, om nu det har någon påverkan).
Är inte det väldigt konstigt? Jag går in i vecka 14 idag, och så här tidigt ska man väl inte kunna ha så tydliga sparkar att de känns utanpå, och absolut inte så högt uppe?
Det här i kombination med att min mage blivit enorm så väldigt snabbt börjar få mig att fundera på om den senaste mensen kanske inte var en riktig mens, utan graviditeten kanske ligger en månad tidigare än jag trott?
Jag funderar på att ringa barnmorskan och fråga om jag kan få komma in på ett tidigt ul, men jag är rädd att hon ska tycka att jag är fjompig eller att jag bara försöker tigga till mig ett extra ul.