• Knitting Angel

BF Oktober 2014

En tråd för oss som har BF i Oktober 2014. Här kan vi samlas och prata om allt möjligt. Plussade idag 20 januari och har enligt FL graviduträknare BF 2 oktober. Bor i Skåne och har en dotter som föddes 29 september 2011.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-12 08:33
    Länk till bildtråden

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m72493121.html

Länk till BF-listan

www.familjeliv.se/Forum-11-231/m72534359.html
  • Svar på tråden BF Oktober 2014
  • tasirvio
    Annie24 skrev 2014-04-09 17:41:51 följande:
    De kunde inte de kön redan, är bara i v 11+2. Men de såg att den ena moderkakan ligger långt till höger och den andra långt till vänster, och är där två moderkakor så är det tvåäggs. Dessutom hade de en väldigt tjock fosterhinna i mellan sig :)
    Ok, annars har jag nyligen läst på nätet, och i Tvillinggruppen på FB att det fortsättningsvis är möjligt att det handlar om enäggs även om det finns tjock skiljevägg och två moderkakor. Det innebär bara att delningen skett i ett tidigare skede.. så enda sättet att veta säkert är med dna-test ( princip kan det vara enäggs även om det är olika kön, ifall ägget råkat bli fertiliserat av två spermier, som dock verkar vara ännu mer sällsynt.. men då är deras dna identiskt endast till hälften)

multiples.about.com/cs/funfacts/a/twinzygosity.htm
  • Annie24

Okej va konstigt att läkaren sa så till oss då :O

Jaja man lär väl märka det när de blir större om man inte märkt innan :)

• tasirvio
    Annie24 skrev 2014-04-09 20:08:14 följande:
    Okej va konstigt att läkaren sa så till oss då :O

Jaja man lär väl märka det när de blir större om man inte märkt innan :)
    Jo jag läste att över 80% av läkarna genast påstår att det är tvåäggs om de ser att et finns två moderkakor.. tydligen lär upp till 25% av enäggstvillingarna ha skilda säckar och moderkakor. Sätter helt klart aaaallt för mycket tid på att googla det här med tvillinggraviditet ;) men känns som att hela ens värld kretsar kring ens graviditet just nu, som om man går omkring i sin egen bubbla :D
  • MeEmmA

Var tvungen att titta på den kinesiska kalendern och var säker på att den skulle säga pojke eftersom att jag själv tror så, men nä - flicka... Och när jag kollade med min son och dotter så stämde den i båda fallen :) spelar ingen roll vilket kön det är, men nu blir jag mer nyfiken. På om det stämmer denna gången också eller om min magkänsla har varit rätt :)

• Mymmlan

Hörrni, nu är det så mycket könsspekulationer här och många ska kolla på UL för att underlätta shopping så jag måste fråga, vad är det ni tänker på när ni handlar? Vad sätter ni inte på era pojkar och tvärt om? Gäller det bara kläder eller annat också?

• Evendela

Hej! Jag är i vecka 13 nu (12+2) och har mått ganska bra förutom lite illamående ett par veckor.
    Men idag hände något sjukt skrämmande; jag SVIMMADE när jag var på tåget till jobbet imorse!
    Är inte en sån person som lätt blir yr eller svimmar, har aldrig i mitt liv svimmat! Sjukt obehagligt!!!
    Någon mer som har varit med om detta? Och såhär tidigt i graviditeten dessutom?

• Förväntansfull1990
    Mymmlan skrev 2014-04-09 21:49:16 följande:
    Hörrni, nu är det så mycket könsspekulationer här och många ska kolla på UL för att underlätta shopping så jag måste fråga, vad är det ni tänker på när ni handlar? Vad sätter ni inte på era pojkar och tvärt om? Gäller det bara kläder eller annat också?
    Jag har ofta "skyllt på" att jag gärna vill veta kön pga ex shopping. Men egentligen är det bara så enkelt att jag är nyfiken och vill veta. Brukar ju dock finnas dom som ifrågasätter varför man vill veta och då drar man till med en sån sak som shopping, fast det absolut inte är det som är avgörande :) Valet att själva få välja om man vill veta kön utan ifrågasättande känns självklart för mig likaså när det gäller valet av kläder till bebisen men alla runt omkring en i ens närhet vill ju gärna lägga sig i och tycka och tänka åt en hehe.
  • Jennifer

Jag vill veta för att jag vill att det hela ska bli mer verkligt, vilket jag tror det blir om man kan tänka han/hon istället för "den".
  • tasirvio
    Jag tycker inte i övrigt att det finns flick- och pojkfärger, men skulle kanske inte välja att sätta knallrosa kläder med prinsessor på på en pojke. Om mitt barn senare vill sätta det själv, så tycker jag det är helt okej, men som sagt så skulle jag inte sätta det på ett pojkbarn. Men jag skulle kanske inte heller vara den som skulle köpa sådana kläder heller, om jag inte fyndar något i riktigt bra kvalité väldigt billigt. Och vice versa med en flicka.

Jag vill mest veta kön för att se om det eventuellt är tvåäggs- eller enäggstvillingar det är fråga om. I övrigt skulle jag ha valt att hålla det som en överraskning, men det är nu främst min sambo som vill veta..
  • Lillium

Jag ska kolla kön! Gjorde inte det förra gången men nu är vi nyfikna och vill göra det annorlunda 3,5 vecka till rul, längtar så.

Svar på tråden BF Oktober 2014