• Knitting Angel

BF Oktober 2014

En tråd för oss som har BF i Oktober 2014. Här kan vi samlas och prata om allt möjligt. Plussade idag 20 januari och har enligt FL graviduträknare BF 2 oktober. Bor i Skåne och har en dotter som föddes 29 september 2011.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-12 08:33
    Länk till bildtråden

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m72493121.html

Länk till BF-listan

www.familjeliv.se/Forum-11-231/m72534359.html
  • Svar på tråden BF Oktober 2014
  • Baktakt

Från 37+0 när man inte längre stoppar förlossningen är man höggravid, men vissa tycker att man är det från inträdet i tredje trimestern. Jag kan tycka att tre veckor räcker lagom, men nog 17 kände jag mig höggravid när det var som varmast Bättre nu, tack och lov. Är i v. 32 nu.

• banan123
    Baktakt skrev 2014-08-25 08:31:33 följande:

Från 37+0 när man inte längre stoppar förlossningen är man höggravid, men vissa tycker att man är det från inträdet i tredje trimestern. Jag kan tycka att tre veckor räcker lagom, men nog 17 kände jag mig höggravid när det var som varmast Bättre nu, tack och lov. Är i v. 32 nu.

från v 34 försöker dom inte stoppa förlossningen.
  • mitthemligajag
    banan123 skrev 2014-08-25 13:08:33 följande:
    från v 34 försöker dom inte stoppa förlossningen.
    Det kanske är olika, här är de från 33+0 sa dom på förlossningen när jag var där förra veckan :)
  • banan123
    mitthemligajag skrev 2014-08-25 13:30:14 följande:

Det kanske är olika, här är de från 33+0 sa dom på förlossningen när jag var där förra veckan :)

Det borde ju vara den samma men ja kanske är olika från sjukhus till sjukhus. Står även v 34 på internet bla 1177. :)
  • JennyL88

Jag har varit hos barnmorskan nu. Allt såg bra ut förutom mitt blodtryck som är för lågt. 105/50. Järnvärdet är inte ok. Så nu blir det ännu mera vila järn, mat, vatten och blev ombedd att äta mera salt för elektrolytbalansen. Har ju känt av yrsel och trötthet ett tag men tänkt förbi detta. Så nu ska jag försöka lugna mig och vara snäll mot kroppen. Vad har ni för erfarenhet av eda, bra eller dåligt? Tog den sist men överväger att trotsa den och använda mig av annan smärtlindring.

BF 15 oktober
  • Emma90

Varit hos barnmorskan idag och fick bekräftat att den lilla har fixerat sig och ligger långt ner med huvudet. Så det är inte så konstigt att jag har känt ett jäkla tryck neråt. Någon annan som oxå har sin bebis långt ner redan? :)

• MeEmmA
    JennyL88 skrev 2014-08-25 14:55:25 följande:

Jag har varit hos barnmorskan nu. Allt såg bra ut förutom mitt blodtryck som är för lågt. 105/50. Järnvärdet är inte ok. Så nu blir det ännu mera vila järn, mat, vatten och blev ombedd att äta mera salt för elektrolytbalansen. Har ju känt av yrsel och trötthet ett tag men tänkt förbi detta. Så nu ska jag försöka lugna mig och vara snäll mot kroppen. Vad har ni för erfarenhet av eda, bra eller dåligt? Tog den sist men överväger att trotsa den och använda mig av annan smärtlindring.

BF 15 oktober
    Men lågt blodtryck är bra även om det orsakar en del yrsel, har det också. När det gäller järnvärde så fick jag faktiskt upp mitt rätt så bra genom att äta mat med mycket järn och bara komplettera med järntabletter då o då.

Jag har ingen erfarenhet från nån annan smärtlindring än lustgas, men det jag känner hjälpte otroligt mycket vid andra förlossningen jämfört med första var andningen och att själv få lite kontroll över situationen :)
  • Baktakt

Åfan. V. 34 var nytt för mig.

EDAn tog inte alls på mig sist, men saktade ner förloppet. Det skiter jag i den här gången. Bad, TENS och lustgas var däremot bra.

• Olivine

EDA verkar kunna bli hur bra och dåligt som helst. Det är svårt att läsa sig till ett beslut utifrån andras erfarenheter, eftersom folk har så olika förlossningar.

Jag kämpade emot jättelänge innan jag gav upp och tog det. Hade verkningslösa värkar utan paus och när barnmorskan ville sätta in värkstimulerande dropp blev jag skraj över att det skulle bli ännu mer intensivt och jävligt.
    När jag kom till förlossningen var jag 100% inställd på att inte ta EDA (eftersom jag läst skräckhistorier om känselbortfall på fel ställen, 0 smärtlindring, ryggont efteråt, påverkan på bebisen o.s.v.), men när det väl kickade in blev jag så sur på mig själv över att jag väntade så länge med att ta det. Det var en sån befrielse! Från att legat helt orörlig och tyst i en smärtbubbla i 10 timmar, kunde jag t.o.m. gå upp och gå och var totalt med i matchen. Som natt och dag. Om det verkar bli utdraget den här gången tänker jag ta EDA!

Men om det är en snabb förlossning med en kort och överkomlig öppningsfas, som många har (särskilt omföderskor), kan jag tänka mig att lustgasen räcker väl. EDAn hjälper ju inte alls mot krystvärkarna.

• JennyL88
    Emma90 skrev 2014-08-25 15:03:38 följande:

Varit hos barnmorskan idag och fick bekräftat att den lilla har fixerat sig och ligger långt ner med huvudet. Så det är inte så konstigt att jag har känt ett jäkla tryck neråt. Någon annan som oxå har sin bebis långt ner redan? :)

Jag fick också bekräftat idag att bebisen ligger långt nere i bäckenet. Men hon tyckte den var ruckbar alltså inte fixerad än. Men hon sa att den troligen bara skruvar på sig och inte kan vända sig nu. Har känt av trycket neråt i en månad nu och de ilar lite väl bra ibland.
    BF 15 oktober
Svar på tråden BF Oktober 2014