• Knitting Angel

BF Oktober 2014

En tråd för oss som har BF i Oktober 2014. Här kan vi samlas och prata om allt möjligt. Plussade idag 20 januari och har enligt FL graviduträknare BF 2 oktober. Bor i Skåne och har en dotter som föddes 29 september 2011.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-12 08:33
    Länk till bildtråden

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m72493121.html

Länk till BF-listan

www.familjeliv.se/Forum-11-231/m72534359.html
  • Svar på tråden BF Oktober 2014
  • Bellsam

Då kanske trådens tredje bebis tittar ut snart då. Spännande :) Skönt att du var så långt gången ändå!

• JennyL88

Åh lycka till nu Emma. Hoppas en liten frisk bebis snart tittar ut nu då. Den är ju ändå till stor del färdig bakad

BF 15 oktober
  • Baktakt

Har suttit och filat på förlossningsbrev. Siost skämdes jag mest när de sa att de hade läst det, men jag vågade ändå skriva ihop ett den här gången också. Känner att jag har lite mer på fötterna nu. Vad tror ni om följande?

Jag , YYMMDD-XXXX

Beräknad förlossning: 2014-10-24

Make: Min man

Allmänt och tidigare förlossning:

·         D. 19/8-14 fick jag träffa barnmorska X. Hon stannar utanför dörren till förlossningsrummet, tack.

·         Minikonisering april 2004.

·         Inducerad förlossning 2010 på 39+3 (uppseglande preeklampsi och buksmärtor. Födde på 39+4.

·         Kom in med utplånad cervix och gick efter att propess satts in från att vara öppen 2 cm till 10 på under 2h. Är orolig för väldigt snabb förlossning denna gång.

·         Min man tar beslut om jag inte kan.

·         Låt ?avslappningsmusiken? komma till nytta hos dem som behöver den bättre.

Smärtlindring jag önskar pga tidigare goda erfarenheter:

·         TENS

·         Bad

·         Massage

·         Vetekudde

·         Lustgas

Smärtlindring jag INTE önskar pga tidigare dåliga erfarenheter:

·         EDA

·         Akupunktur

·         Petidin

·         Sterila kvaddlar

Förlossningsställningar:

·         Vi tar det som känns bra när vi kommer så långt.

Det här oroar jag mig för:

·         Att tvingas föda med tång/sugklocka är det värsta tänkbara scenario jag kan tänka mig.

·         Att jag ska gå sönder (mer) i rumpan. Jag har sedan förra förlossningen haft problem med att jag inte kunnat knipa igen.

·         Att inte få gehör, eller avfärdas, när jag har ont.

·         Att ni inte ska berätta allt som händer med mig och barnet under förlossningen, så att min man och jag inte förstår varför personalen agerar som den gör.

·         Att vi ska sjasas ut så snart barnet är fött, innan vi fått en vettig chans att pusta ut i lugn och ro.

När bebisen kommit:

·         Jag önskar sen avnavling.

·         Min man vill inte klippa navelsträngen, så ni behöver inte fråga om det.

·         Jag ber om hjälp om jag och bebisen behöver det med amningen. Sist var det alldeles för många som drog i mina bröst och ofta två åt gången, vilket jag upplevde som väldigt obehagligt och stressande.

·         Skulle mjölken inte rinna till innan vi åker hem ser jag hellre att barnet får ersättning så hon mår bra och vi slipper oroa oss, än att det moraliseras kring detta. Amningen tar sig säkert tids nog ändå när vi kommer hem och lär känna varandra ordentligt.

Övrigt:

·         Barnmorske- och läkarstudenter får gärna vara med, så länge det är en och samma per arbetslag och inte en hel skock som ska klämma och känna på mig och/eller barnet.

Jag hoppas:

·         Att få lika underbar personal och en lika fantastisk förlossning som sist vi fick barn J

• mitthemligajag
    Baktakt skrev 2014-08-29 21:59:30 följande:

Har suttit och filat på förlossningsbrev. Siost skämdes jag mest när de sa att de hade läst det, men jag vågade ändå skriva ihop ett den här gången också. Känner att jag har lite mer på fötterna nu. Vad tror ni om följande?

Jag , YYMMDD-XXXX

Beräknad förlossning: 2014-10-24

Make: Min man

Allmänt och tidigare förlossning:

·         D. 19/8-14 fick jag träffa barnmorska X. Hon stannar utanför dörren till förlossningsrummet, tack.

·         Minikonisering april 2004.

·         Inducerad förlossning 2010 på 39+3 (uppseglande preeklampsi och buksmärtor. Födde på 39+4.

·         Kom in med utplånad cervix och gick efter att propess satts in från att vara öppen 2 cm till 10 på under 2h. Är orolig för väldigt snabb förlossning denna gång.

·         Min man tar beslut om jag inte kan.

·         Låt ?avslappningsmusiken? komma till nytta hos dem som behöver den bättre.

Smärtlindring jag önskar pga tidigare goda erfarenheter:

·         TENS

·         Bad

·         Massage

·         Vetekudde

·         Lustgas

Smärtlindring jag INTE önskar pga tidigare dåliga erfarenheter:

·         EDA

·         Akupunktur

·         Petidin

·         Sterila kvaddlar

Förlossningsställningar:

·         Vi tar det som känns bra när vi kommer så långt.

Det här oroar jag mig för:

·         Att tvingas föda med tång/sugklocka är det värsta tänkbara scenario jag kan tänka mig.

·         Att jag ska gå sönder (mer) i rumpan. Jag har sedan förra förlossningen haft problem med att jag inte kunnat knipa igen.

·         Att inte få gehör, eller avfärdas, när jag har ont.

·         Att ni inte ska berätta allt som händer med mig och barnet under förlossningen, så att min man och jag inte förstår varför personalen agerar som den gör.

·         Att vi ska sjasas ut så snart barnet är fött, innan vi fått en vettig chans att pusta ut i lugn och ro.

När bebisen kommit:

·         Jag önskar sen avnavling.

·         Min man vill inte klippa navelsträngen, så ni behöver inte fråga om det.

·         Jag ber om hjälp om jag och bebisen behöver det med amningen. Sist var det alldeles för många som drog i mina bröst och ofta två åt gången, vilket jag upplevde som väldigt obehagligt och stressande.

·         Skulle mjölken inte rinna till innan vi åker hem ser jag hellre att barnet får ersättning så hon mår bra och vi slipper oroa oss, än att det moraliseras kring detta. Amningen tar sig säkert tids nog ändå när vi kommer hem och lär känna varandra ordentligt.

Övrigt:

·         Barnmorske- och läkarstudenter får gärna vara med, så länge det är en och samma per arbetslag och inte en hel skock som ska klämma och känna på mig och/eller barnet.

Jag hoppas:

·         Att få lika underbar personal och en lika fantastisk förlossning som sist vi fick barn J

Väninnan till mig som fick barn igår skrev ner en speciell undersökning på mamman som dom bara gjorde förr men man numera tydligen måste kräva om man skall få, den ska göras inom tio timmar efter förlossningen... Ska kolla vad den heter, men annars det är något jag ska skriva i mitt brev! Vad jag fattade de som så är det en extra koll av en läkare i underlivet typ
  • mitthemligajag

När packar ni bb väskan? Har ni tvättat bebiskläderna? Fixat klart allt till skötbordet och bäddat? När sätter ni in baby skyddet i bilen? Blivande pappan säger att vi ska göra det snart och jag känner NEJ!! Känns konstigt att åka runt med det i bilen utan en bebis liksom i flera veckor!

• karpas
    mitthemligajag skrev 2014-08-30 07:10:16 följande:

När packar ni bb väskan? Har ni tvättat bebiskläderna? Fixat klart allt till skötbordet och bäddat? När sätter ni in baby skyddet i bilen? Blivande pappan säger att vi ska göra det snart och jag känner NEJ!! Känns konstigt att åka runt med det i bilen utan en bebis liksom i flera veckor!

Har så smått börjat packa, är långt ifrån klara. Gjort lista. 15mil till BB så det gäller att ha med sig allt. Trots att vi gör det här för fjärde gången så behöver man googla. :) babyskyddet glömde vi med första barnet. :) det var bara för mannen att åka och hämta den. Den kommer vi nog lägga bredvid väskan när det börjar närma sig. Är i morgon 34 fulla veckor, spännande och se när liten vill titta ut. Har fött 11 och 16 dagar tidigt och yngsta kom på Bf dag. Kanske blir att gå över denna gång. :/ När har ni fått era små, ni med flera barn?
  • sandramarlene
    mitthemligajag skrev 2014-08-30 07:10:16 följande:

BB-väskan är påbörjad, resten tar jag när det är dags :) alla kläder är tvättade sedan några veckor och ligger ihop vikt i garderoben, skötbord och spjälsäng är så gott som klart, ska fixa en sängmobil och köpa blöjor, amningsinlägg, bindor, olja osv.

Babyskyddet väntar jag med typ två-tre veckor till, vi har bas så vi kommer inte köra runt med hela babyskyddet, men basen får sitta där för karln kan inte fäst den och min rygg är så dålig så om två veckor tror jag bli lämpligt (innan det sätts igång), men jag tror jag ska prova att fästa den idag bara för att det ska gå så lätt som möjligt sedan :P
  • sandramarlene
    karpas skrev 2014-08-30 07:41:37 följande:
    Har så smått börjat packa, är långt ifrån klara. Gjort lista. 15mil till BB så det gäller att ha med sig allt. Trots att vi gör det här för fjärde gången så behöver man googla. :) babyskyddet glömde vi med första barnet. :) det var bara för mannen att åka och hämta den. Den kommer vi nog lägga bredvid väskan när det börjar närma sig. Är i morgon 34 fulla veckor, spännande och se när liten vill titta ut. Har fött 11 och 16 dagar tidigt och yngsta kom på Bf dag. Kanske blir att gå över denna gång. :/ När har ni fått era små, ni med flera barn?
    Jag blev igångsatt tre dagar innan BF pga PUPPP (egen begäran då jag höll på att bli galen och utmattad av dålig sömn) men annars tror jag att jag hade gått över. När dom kände på tappen den morgonen innan jag blev inskriven va jag bara öppen 1cm. Denna gång har jag bestämt mig att tösen kommer ut den 28:e sept. Lite jobbigt då jag inte kan släppa det datumet :/ har BF 2 okt.
Svar på tråden BF Oktober 2014