• Knitting Angel

BF Oktober 2014

En tråd för oss som har BF i Oktober 2014. Här kan vi samlas och prata om allt möjligt. Plussade idag 20 januari och har enligt FL graviduträknare BF 2 oktober. Bor i Skåne och har en dotter som föddes 29 september 2011.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-12 08:33
    Länk till bildtråden

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m72493121.html

Länk till BF-listan

www.familjeliv.se/Forum-11-231/m72534359.html
  • Svar på tråden BF Oktober 2014
  • JennyL88
    Bellsam skrev 2014-10-03 10:02:12 följande:

Har blivit så yr dom senaste dagarna. Spelar ingen roll om jag precis har ätit för det håller i sig. Någon annan som har det problemet eller har några förslag på vad man kan göra? Försöker både dricka och äta ordentligt men just nu är det så att man vill skippa att laga mat för man är så yr att man inte klarar av att ställa sig och göra detta.

Kan ju bero på dåligt blodtryck, blodsocker eller järnvärdet. Blir också oftast yr. Men de är bara att försöka dricka mycket dygnet runt, vila, äta ofta och vila mera. Ligg med bena högt och använd stödstrumpor om du har det.
    BF 15 oktober
  • Bellsam
    JennyL88 skrev 2014-10-03 10:15:05 följande:
    Kan ju bero på dåligt blodtryck, blodsocker eller järnvärdet. Blir också oftast yr. Men de är bara att försöka dricka mycket dygnet runt, vila, äta ofta och vila mera. Ligg med bena högt och använd stödstrumpor om du har det.
    BF 15 oktober
    Ligger typ i sängen och vilar hela tiden. Hade jag vilat mer hade jag varit död ;)

Äter två järntabletter om dagen och försöker även få i mig mycket vätska och mat och äter även frukt och sådant emellanåt för jag har ingenting annat att göra än att äta så det gör jag :P

Blodtrycket såg bra ut förra helgen i alla fall men det kan ju ha ändrats.

När jag vilar försöker jag alltid ligga med fötterna i högläge och har gjort under hela graviditeten.
  • Aftonstjärna
    Bellsam skrev 2014-10-03 10:22:18 följande:
    Ligger typ i sängen och vilar hela tiden. Hade jag vilat mer hade jag varit död ;)
    Tack för dagens skratt! Skrattande Mina kvällar tillbringas också främst i liggande läge, blir så trött i magen av att vara i upprätt ställning!
    bf 23 oktober
  • banan123
    MeEmmA skrev 2014-10-02 15:30:55 följande:

Haha, jag har läst alla knep på nätet och ta det lugnt med ananasen annars riskerar du att få en hel del sår i munnen :)

Det som verkar fungera med bäst resultat e färdknäppen (inte försiktigt) och hinnsvepning.

Vi har en hel del sex här hemma nu, dels för den anledningen men också för att passa på nu innan bebis kommer :)

Berätta gärna hur det går med ananasen sen!

Blev ingen bebis, känner ingenting! haha som man visste men nu tar jag till med andra o sista taktiken. Ta det lugnt, små fixa här hemma och äta massa gott! :) Ut kommer han ju. man får ha tålamod.. Dessutom har jag lovat att föröka hålla han inne till den 14de då fyllar min lillebror 10 ;)
  • Pikkis

Hej! Har följt med och läst i tråden ganska länge (har bf i mitten av oktober) och nu vill jag passa på och ställa en fråga :)

Ja, det där med bf...alla verkar ha det vecka 40+0, men för mig blir det av nån anledning vecka 39+6. Kan det vara så eller har de sagt fel...? Inte för att det spelar så stor roll, är bara nyfiken.

• mitthemligajag
    Pikkis skrev 2014-10-03 11:46:21 följande:

Hej! Har följt med och läst i tråden ganska länge (har bf i mitten av oktober) och nu vill jag passa på och ställa en fråga :)

Ja, det där med bf...alla verkar ha det vecka 40+0, men för mig blir det av nån anledning vecka 39+6. Kan det vara så eller har de sagt fel...? Inte för att det spelar så stor roll, är bara nyfiken.

Nej bf är i 39+6 men 40 hela veckor :) fick inte heller ihop de där, trodde man gick till 40+0 men icke, man har bf i 39+0
  • Baktakt

Förr räknade barnmorskorna senaste mens första dag som 0+1, då blev BF 40+0. Nu räknar man avklarade veckor och dagar, därför är senaste mens första dag 0+0 och BF 39+6.

På liknande sätt säger barnmorskorna ofta att man är i den veckan som är avklarad, t.ex. 36 om man är på 36+0 till 36+6, istället för påbörjade veckor, dvs 37 för 36+0 till 36+6 som en själv gärna gör

• Olivine

De senaste veckorna har jag fått höra "Jobbar du FORTFARANDE?" och "Gud vad stor du är, nu är det väl dags närsomhelst" av mina kollegor.
    Men idag, när det faktiskt är min sista arbetsdag, så försöker de få mig att ta på mig arbetsuppgifter till nästa vecka (som ska vara klara dagen efter BF). Bara för att de själva helst slipper.
    Pfft... Skulle inte tro det, va...

Satt och kollade på andningsteknik-videos på youtube igår. Är det någon av er omföderskor som testat "J-breathing" och att andas igenom krystvärkarna istället för att faktiskt krysta? Det verkar lite flummigt, men samtidigt är det så många som menar att den typen av teknik är det som bäst minskar risken för skador och outhärdlig smärta. Å andra sidan kan man ju fråga sig varför naturen har gett oss starka krystreflexer om det är meningen att vi ska försöka strunta i den.
    Jag skulle helst av allt vilja föda i vatten, men det alternativet finns ju inte ens på sjukhuset hos oss.

• MeEmmA

Banan123: nu har du ju testat lite iaf och det skadar ju inte :) jag läste att basilika-te skulle kunna va till nån hjälp, även kanel och av nån anledning blev jag väldigt sugen på det. Gjorde en riktig häxblandning av basilika, ingefära, citron, kanel och lite socker och tyckte att det smakade hur gott som helst. Kom ingen bebis såklart, men en helvetes halsbränna efter ca 30min :)

Däremot idag har jag känt att jag vill hem, gosa ner mig i sängen och bara föda ut han. Vet inte vart den känslan kom ifrån, men tyvärr så hinner jag inte det just nu :(

Min mamma kommer nästa helg och hon bor långt bort, så jag hoppas att han har kommit då iaf.

• banan123
    MeEmmA skrev 2014-10-03 13:18:44 följande:

Banan123: nu har du ju testat lite iaf och det skadar ju inte :) jag läste att basilika-te skulle kunna va till nån hjälp, även kanel och av nån anledning blev jag väldigt sugen på det. Gjorde en riktig häxblandning av basilika, ingefära, citron, kanel och lite socker och tyckte att det smakade hur gott som helst. Kom ingen bebis såklart, men en helvetes halsbränna efter ca 30min :)

Däremot idag har jag känt att jag vill hem, gosa ner mig i sängen och bara föda ut han. Vet inte vart den känslan kom ifrån, men tyvärr så hinner jag inte det just nu :(

Min mamma kommer nästa helg och hon bor långt bort, så jag hoppas att han har kommit då iaf.

Är detta ditt första? :)
Svar på tråden BF Oktober 2014