• Knitting Angel

BF Oktober 2014

En tråd för oss som har BF i Oktober 2014. Här kan vi samlas och prata om allt möjligt. Plussade idag 20 januari och har enligt FL graviduträknare BF 2 oktober. Bor i Skåne och har en dotter som föddes 29 september 2011.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-12 08:33
    Länk till bildtråden

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m72493121.html

Länk till BF-listan

www.familjeliv.se/Forum-11-231/m72534359.html
  • Svar på tråden BF Oktober 2014
  • Lillium
    Tamara skrev 2014-10-04 09:41:08 följande:
    Har också BF idag och har ungefär som du, molvärk i magen och lite slempropp.

Det är ju kanelbullensdag, bullarna ska ut ur ugnen!!
    Hoppas det, känns som att det aldrig kommer att komma en bebis..
  • Pikkis

Hej! Jag har inte skrivit i tråden så mycket men tänkte nu skriva att jag helt plötsligt så fick jag min bebis idag, vecka 38 + 0 ( eftersom jag själv var så nyfiken på hur det gick för andra). Allt var som vanligt, jag bakade, sen åt middag och sen gick jag och la mig. Vid ca tolv eller ett på natten fick jag första sammandragning (känndes lite annorlunda - de jag hade tidigare var helt smärtfria, men den här var lite som svag mensvärk). Efter ett par timmar började det göra mer ont (som vanlig mensvärk) och då ringde jag till förlossningen (hade då typ 2-3 minuters mellan värkarna) men de sa att i fall om det ens var på riktigt så skulle det ändå ta många timmar (eller avta helt) innan nåt skulle hända så jag fick vara hemma och vila. Efter ytterliggare 1 timme har min sambo börjat misstänka att det var på riktigt och sa att vi nog borde kanske ringa till förlossningen men jag tyckte att de skulle bara dumförklara mig för jag har ju nyss ringt... när klockan var runt fyra så ficka jag så ont att jag ficka springa runt och skrika. Vid det läget fick vi komma på kontroll ( jag trodde vi skulle bli hemskickade så jag lämnade bb-väskan hemma). Vi kom dit runt fem och då började de ta kläder av mig och ha lite brottom (jag hade så ont att jag var lite....borta liksom). När de kännde med fingrar så kom vattnet helt plötsligt (jag fick då panik för det känndes så konstigt...) och då konstaterade de att jag var nästan helt öppen! Jag började säga nåt om ryggbedövning men då sa de att jag inte skulle hinna med det... tyckte det var jobbigt (för det gjorde väldigt ont då) och skönt samtidigt (att det inte var så långt kvar) De höjde lutgasdosen och det hjälpte för jag blev liksom borta (fast de gjorde ändå jätteont). Sen kännde jag trycket men fick inte krysta (bajsade på mig men brydde mig inte om det. Känndes skönt att det blev ialla fall att det blev nån resultat av trycket, haha). Minns inte hur lång tid det tod innan jag fick krysta (10 min kasnke) men när det var dags så gjode det mycket mindre ont (jag fick smärtlindring i slidan men fick inte ha lustgasen under krystvärkar) och efter en kort stund så var bebisen ute helt plötsligt (trodde det skulle göra mer ont) och skrek.

Så.... hela förlossningen tog sammanlagt (från första lilla sammandragningen) runt 6 timmar och jag hann vara på förlossningsavdelningen i typ 50 minuter. Detta är mitt första barn och jag räknade med att få vänta till bf (minst) och ha en ca 13 timmars förlossning.... Är glad att det blev som det blev! Ah, måste också säga att jag kissade och bajsade MASSOR när allt drog igång (det var också därför jag misstänkte att allt var på riktigt).

Oj... det blev långt... tänkte inte skriva såååå mycket men ja, skickar ändå :)

• sandramarlene
    banan123 skrev 2014-10-02 14:55:30 följande:

Nä nu vill jag ha bebis här! Testat att vara ute o gått, hoppat hopprep, storstädat burit tunga saker men ingenting verkar funka! 7 dagar kvar till bf..

Jag va och tog en 45 minuters promenad med hunden lördagen innan Isabelle kom. Efter den promenaden hade jag jätte ont i höfter och ryggslut det höll i sig till onsdag morgonen då min latensfas satte igång, 5.00 torsdag morgon va jag i aktivfas och klockan 9.53 va hon ute. Jag tror det har nått med den promenaden att göra men det hade nog inte satte igång nått om inte min kropp eller Belle varit redo, alltså att det redan höll på men att promenaden satte igång det hela lite mer (dålig på att förklara hehe).

Jag tror dessvärre inte att man kan påskynda nått sålänge kroppen eller bebis inte är redo. :)
  • banan123
    sandramarlene skrev 2014-10-04 11:27:48 följande:

Jag va och tog en 45 minuters promenad med hunden lördagen innan Isabelle kom. Efter den promenaden hade jag jätte ont i höfter och ryggslut det höll i sig till onsdag morgonen då min latensfas satte igång, 5.00 torsdag morgon va jag i aktivfas och klockan 9.53 va hon ute. Jag tror det har nått med den promenaden att göra men det hade nog inte satte igång nått om inte min kropp eller Belle varit redo, alltså att det redan höll på men att promenaden satte igång det hela lite mer (dålig på att förklara hehe).

Jag tror dessvärre inte att man kan påskynda nått sålänge kroppen eller bebis inte är redo. :)

Har en liten vovve som gärna går både snabbt o långt så vi är ute 30 min x 4 var dag så tror min kropp är van och inte kommer någon bebis för att promenera tyvärr :/ Han ville heller inte komma eftr heldag på ullared förra helgen. han har det för bra i magen :)
  • mitthemligajag
    Pikkis skrev 2014-10-04 11:13:47 följande:

Hej! Jag har inte skrivit i tråden så mycket men tänkte nu skriva att jag helt plötsligt så fick jag min bebis idag, vecka 38 + 0 ( eftersom jag själv var så nyfiken på hur det gick för andra). Allt var som vanligt, jag bakade, sen åt middag och sen gick jag och la mig. Vid ca tolv eller ett på natten fick jag första sammandragning (känndes lite annorlunda - de jag hade tidigare var helt smärtfria, men den här var lite som svag mensvärk). Efter ett par timmar började det göra mer ont (som vanlig mensvärk) och då ringde jag till förlossningen (hade då typ 2-3 minuters mellan värkarna) men de sa att i fall om det ens var på riktigt så skulle det ändå ta många timmar (eller avta helt) innan nåt skulle hända så jag fick vara hemma och vila. Efter ytterliggare 1 timme har min sambo börjat misstänka att det var på riktigt och sa att vi nog borde kanske ringa till förlossningen men jag tyckte att de skulle bara dumförklara mig för jag har ju nyss ringt... när klockan var runt fyra så ficka jag så ont att jag ficka springa runt och skrika. Vid det läget fick vi komma på kontroll ( jag trodde vi skulle bli hemskickade så jag lämnade bb-väskan hemma). Vi kom dit runt fem och då började de ta kläder av mig och ha lite brottom (jag hade så ont att jag var lite....borta liksom). När de kännde med fingrar så kom vattnet helt plötsligt (jag fick då panik för det känndes så konstigt...) och då konstaterade de att jag var nästan helt öppen! Jag började säga nåt om ryggbedövning men då sa de att jag inte skulle hinna med det... tyckte det var jobbigt (för det gjorde väldigt ont då) och skönt samtidigt (att det inte var så långt kvar) De höjde lutgasdosen och det hjälpte för jag blev liksom borta (fast de gjorde ändå jätteont). Sen kännde jag trycket men fick inte krysta (bajsade på mig men brydde mig inte om det. Känndes skönt att det blev ialla fall att det blev nån resultat av trycket, haha). Minns inte hur lång tid det tod innan jag fick krysta (10 min kasnke) men när det var dags så gjode det mycket mindre ont (jag fick smärtlindring i slidan men fick inte ha lustgasen under krystvärkar) och efter en kort stund så var bebisen ute helt plötsligt (trodde det skulle göra mer ont) och skrek.

Så.... hela förlossningen tog sammanlagt (från första lilla sammandragningen) runt 6 timmar och jag hann vara på förlossningsavdelningen i typ 50 minuter. Detta är mitt första barn och jag räknade med att få vänta till bf (minst) och ha en ca 13 timmars förlossning.... Är glad att det blev som det blev! Ah, måste också säga att jag kissade och bajsade MASSOR när allt drog igång (det var också därför jag misstänkte att allt var på riktigt).

Oj... det blev långt... tänkte inte skriva såååå mycket men ja, skickar ändå :)

Spännande låsning och ett stort grattis till dig :)
  • jamieblue
    Pikkis skrev 2014-10-04 11:13:47 följande:

Hej! Jag har inte skrivit i tråden så mycket men tänkte nu skriva att jag helt plötsligt så fick jag min bebis idag, vecka 38 + 0 ( eftersom jag själv var så nyfiken på hur det gick för andra). 

Det var snabba ryck för dig! Skönt att höra att det inte behöver ta typ 30 timmar för alla förstföderskor? Och stort grattis till bebisen!
  • JennyL88

Grattis till er som fått era bebisar!! Kul och läsa hur förlossningarna gått, alla är ju unika.Jag hoppas på en enklare förlossning denna gången, då min första varade i nästan precis ett dygn och avslutades med sugklocka. Var inte obehagligt direkt med sugklockan, mest för min man som såg allt, jag tänkte inte direkt var så uppe i att jag var sjukt utmattad. Ni som fött två eller fler vaginalt, har de skiljts mycket i tid och värkarbete för er?

BF 15 oktober
  • Aftonstjärna
    Grattis Pikkis! Roligt att läsa din förlossningsberättelse!
    Tamara skrev 2014-10-04 09:41:08 följande:
    Har också BF idag och har ungefär som du, molvärk i magen och lite slempropp.

Det är ju kanelbullensdag, bullarna ska ut ur ugnen!!

Haha, den var bra! Tycker min ugn börjar se rätt rejäl ut, men börjar nog inte hoppas förrän om en vecka, har nästan 3 v. kvar till bf.
    bf 23 oktober
  • testosteran

Grattis alla och så spännande läsning med hur det gått till! :) Lycka till nu ni som känner lite att det kommer igång på riktigt!

Min första tog från vattnet gick till hon var ute ca 2 1/2 dag men 12 timmar från första värk. Andra tog från slemproppen kom 12 timmar men första värk 7 timmar. Hann med eda på båda så ingen smärtsam förlossning alls oavsett tid!

Får se nu med tredje :D

Svar på tråden BF Oktober 2014