• Knitting Angel

BF Oktober 2014

En tråd för oss som har BF i Oktober 2014. Här kan vi samlas och prata om allt möjligt. Plussade idag 20 januari och har enligt FL graviduträknare BF 2 oktober. Bor i Skåne och har en dotter som föddes 29 september 2011.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-12 08:33
    Länk till bildtråden

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m72493121.html

Länk till BF-listan

www.familjeliv.se/Forum-11-231/m72534359.html
  • Svar på tråden BF Oktober 2014
  • Irmeline

Det är väldigt olika om man ser på Vul eller inte, beror på hur bra apparaten är, hur graviditeten sitter och hur skicklig utföraren är. Så oroa er inte så tidigt! Det är pga detta många vill att man ska ha gått 8-9v innan, så man säkert ser nåt.

Jag gjorde vul 6+2 förra gången och de sa att de "kanske såg nåt". Nytt vul 8+3 visade en liten nalle med pickande hjärta :)

• Irmeline

Gärna bf lista och bildtråd ;) jag använder inte fb så det är iaf inte för mig ;)

• swallin

Jag har verkligen knasiga symptom den här graviditeten. Ena stunden mår jag så dåligt, växtvärk, kräks och är trött någon timme senare kan jag må toppen och känner ingenting :p

• Irmeline
    L1977 skrev 2014-02-12 10:55:44 följande:

Hur har vi det med shoppandet tjejer? Någon som handlat något till sin bebis än? Jag har bara kollat lite, inte köpt något ännu. Tänkte ev premiär handla på fredag efter vul

Så gjorde jag förra gången, handlade en liten body efter vul, sen nånting mer efter kub, och efter rul var det fritt fram :)

Nu har vi typ allt, nåt nytt plagg kanske... Funderar dock på en ny (begagnad) vagn att komplettera den jag har med. Har en med små cityhjul och skulle vilja ha en robustare men stora hjul för terräng. Flyttat från stan till hus så lite andra omgivningar att promenera i ;)
  • Irmeline
    tjej93 skrev 2014-02-12 08:20:25 följande:

Det här är mitt första barn och jag har ingen aning om hur de funkar under en graviditet. Alltså inte de att jag inte vet vad som händer men jag undrar

när ska man ringa mvc?

Vad är skillnaden på vul och ul? Och när gör man de på ett ungefär?

När är första kontrollen?

Går in i vecka 5 imorgon, har haft växtvärk (gissar jag på efter att ha läst andra trådar), illamående de senaste 2 nätterna. Borde jag kolla upp de?

Åååh de är så mycket jag inte kan fråga mina vänner om, för de är alldeles för tidigt

Du kan ringa mvc redan nu. Växtvärk är normalt, men om det blir jättesmärtsamt, framförallt på ena sidan borde du kanske kontakta sjukvården och kolla att det inte är utomkveds (dock ovanligt).

Det är lite olika hur det funkar, vissa får hälsosamtal redan kring v6, sen är i skrivning kring v9-11. Då tar man upp fosterdiagnostik, kollar om man har hiv eller klamydia, att man har antikroppar mot röda hund. Sen gör man ev kub, sen rul kring v18-19. Gången efter inskrivningen man träffar BM är inte förrän ett par veckor efter RUL, då börjar de verkliga kontrollerna, järnvärde, protein i urinen, magmätning. Jag fick aldrig väga mig, BM frågade vid inskrivning och någon mer gång lite senare, hon verkade rätt ointresserad av det.

Vul görs tom V9-10, ul kan göras från v8-9, beror på deras maskin, ingen skarp gräns. Ska på vul/ul v9 och vet inte vad det blir...
  • majamys

Senaste mens var 1januari, men jag kan ha ända upp till 42 dagars cyklar, så befruktningen kan ha skett senare än 2 veckor efter. Enligt det skulle bf vara 8/10, men det blir väl framskjutet en aning nu. Jag VÄGRAR tro att det INTE skulle bli ett syskon i oktober ;) jag ska på nytt om två veckor så det ska gå att beräkna hur långt gången jag är. Det togs inga prover på hcg, men jag antar att det bara är att gå till laboratoriet och göra det om man vill?! Senast igårkväll hade jag väl ändå ganska stor mängd när teststrecket blev så starkt ;)

Skulle jag vara ni skulle jag försöka få framflyttat VUL en vecka eller något. Det är INTE roligt att bara se en fostersäck! :)

• Emma90
    majamys skrev 2014-02-12 17:09:39 följande:

Senaste mens var 1januari, men jag kan ha ända upp till 42 dagars cyklar, så befruktningen kan ha skett senare än 2 veckor efter. Enligt det skulle bf vara 8/10, men det blir väl framskjutet en aning nu. Jag VÄGRAR tro att det INTE skulle bli ett syskon i oktober ;) jag ska på nytt om två veckor så det ska gå att beräkna hur långt gången jag är. Det togs inga prover på hcg, men jag antar att det bara är att gå till laboratoriet och göra det om man vill?! Senast igårkväll hade jag väl ändå ganska stor mängd när teststrecket blev så starkt ;)

Skulle jag vara ni skulle jag försöka få framflyttat VUL en vecka eller något. Det är INTE roligt att bara se en fostersäck! :)

Det är rätt inställning, klart du väntar ett syskon :)

Tyvärr kan jag inte få det flyttat för jag har fått denna tiden för att fastställa hur långt gången jag är då min kropp bara har fått mens 2 gånger efter piller stopp (utan mens i 8 år med dom) och att min kropp hoppade över december månad. Men är väldigt väldigt säker på att jag hade ägglossning den 12/13 jan. Så jag får nöja mig med detta och hålla tummarna att man ser något :)
  • tasirvio

Jag har en fråga till er allihopa.. Hur ställer ni er till influensavaccin under graviditeten? I södra Finland där jag bor pågår nu en svininfluensaepidemi, och eftersom jag jobbar inom vården har vi fått en stark rekommendation om att låta vaccinera oss med influensavaccin som innehåller även svininfluensavaccin. Här i trakterna har 10 av de som smittats hamnat i respirator (37-81 år gamla) varav 3 har dött.. Och flera av dessa har varit helt grundfriska. Men jag är kluven. Har fått alla vacciner man ska som barn, och har tagit twinrix samt stelkramp för ett par år sedan, men är i allmänhet inte för "onödiga" vaccinationer.. Men. Nu funderar jag om jag borde vaccineras iaf. Man lär ju trots allt ha nedsatt immunförsvar som gravid, och en såpas allvarlig influensa kunde kanske tänkas skada fostret eller eventuellt orsaka mf? Men sedan är jag orolig för att vaccinet i sig kunde inverka på fostret.. Vad har ni för tankar kring detta?

• Jeaneeettes

Hej, hos mig kunde dem se ett tickande hjärta då fick jag fastställt att jag var 6+0 så ni behöver nog inte oroa er att inte se något :)

• Cynric
    tasirvio skrev 2014-02-12 18:57:55 följande:
    Jag har en fråga till er allihopa.. Hur ställer ni er till influensavaccin under graviditeten? I södra Finland där jag bor pågår nu en svininfluensaepidemi, och eftersom jag jobbar inom vården har vi fått en stark rekommendation om att låta vaccinera oss med influensavaccin som innehåller även svininfluensavaccin. Här i trakterna har 10 av de som smittats hamnat i respirator (37-81 år gamla) varav 3 har dött.. Och flera av dessa har varit helt grundfriska. Men jag är kluven. Har fått alla vacciner man ska som barn, och har tagit twinrix samt stelkramp för ett par år sedan, men är i allmänhet inte för "onödiga" vaccinationer.. Men. Nu funderar jag om jag borde vaccineras iaf. Man lär ju trots allt ha nedsatt immunförsvar som gravid, och en såpas allvarlig influensa kunde kanske tänkas skada fostret eller eventuellt orsaka mf? Men sedan är jag orolig för att vaccinet i sig kunde inverka på fostret.. Vad har ni för tankar kring detta?

jag kommer inte vaccinera mig. När jag väntade min andra son fick jag svininfluensan i v 20 ungefär. Jag var tokdålig men inte mer än om jag inte vart gravid. Jag vill inte riskera något med vacciner som vi inte vet nått om. Mina barn och make är inte heller vaccinerad.
Svar på tråden BF Oktober 2014