tjej93 skrev 2014-02-12 08:20:25 följande:
Det här är mitt första barn och jag har ingen aning om hur de funkar under en graviditet. Alltså inte de att jag inte vet vad som händer men jag undrar
när ska man ringa mvc?
Vad är skillnaden på vul och ul? Och när gör man de på ett ungefär?
När är första kontrollen?
Går in i vecka 5 imorgon, har haft växtvärk (gissar jag på efter att ha läst andra trådar), illamående de senaste 2 nätterna. Borde jag kolla upp de?
Åååh de är så mycket jag inte kan fråga mina vänner om, för de är alldeles för tidigt
Du kan ringa mvc redan nu. Växtvärk är normalt, men om det blir jättesmärtsamt, framförallt på ena sidan borde du kanske kontakta sjukvården och kolla att det inte är utomkveds (dock ovanligt).
Det är lite olika hur det funkar, vissa får hälsosamtal redan kring v6, sen är i skrivning kring v9-11. Då tar man upp fosterdiagnostik, kollar om man har hiv eller klamydia, att man har antikroppar mot röda hund. Sen gör man ev kub, sen rul kring v18-19. Gången efter inskrivningen man träffar BM är inte förrän ett par veckor efter RUL, då börjar de verkliga kontrollerna, järnvärde, protein i urinen, magmätning. Jag fick aldrig väga mig, BM frågade vid inskrivning och någon mer gång lite senare, hon verkade rätt ointresserad av det.
Vul görs tom V9-10, ul kan göras från v8-9, beror på deras maskin, ingen skarp gräns. Ska på vul/ul v9 och vet inte vad det blir...