• Anonym (lexbase)

lexbase

Hej
    jag har inte hittat någon tråd om detta.Vad tycker ni om detta??

• Svar på tråden lexbase
  • Anonym (kollade)
    Anonym (förbannad) skrev 2014-01-29 18:23:16 följande:
    Stå sitt kast? Min dotter tex var 15 år gammal och var på fest, blev bjuden på marujana och rökte några bloss och det var första och enda gången hon gjorde något sånt, är en skötsam tjej i vanliga fall. Dagen efter så står hon och en kompis och pratar och det kommer fram två cvilpoliser och säger åt dem att de ska lämna kissprov vilket de gör och det visar förstås att dottern och kompisen har rökt. Min dotter berättar vad som har hänt och hennes vän också, min dotter är ostraffad sen tidigare den andre hade villkorlig dom för snatteri, min dotter var den de tog till rättegång, vännens blev nedlagt. Efter som min dotter hade erkänt vad som hade hänt blev hon dömd till ringa narkotikabrott, 2000 kr i böter och vilkorligt i två år...som sagt helt ostraffad var hon innan. Tycker du verkligen att hon nu när hon är 19 år ska skylla sig själv att hon blir uthängd som en dömd brottsling på den här sidan? Det tycker tusan inte jag :-/ 

Kollade faktiskt på lexbase för att se om de fanns några grannar som va straffade (19st ingen vi känner) o många va -25 o direkt tänkte jag "snatteri, narkotika, misshandel, vandalisering, fortkörning" fördomsfullt? Ja kanske, men som jag förstått de e man bara i registret fem år så då försvinner snart din dotter.. Själv va jag mer nyfiken för att se rent statistiskt hur mycket kriminalitet vi har i byn, inte för att döma enskilda personer..
  • Anonym (...........)
    https://www.osac.gov/pages/ContentReportDetails.aspx?cid=13850

Singapore: Ett av världens säkraste ställen. Väldigt låg brottslighet, enormt hårda straff.

According to UN data, Singapore has the second lowest murder rate in the world (Data excludes tiny Palau and Monaco.) Only 16 people were murdered in 2011 in a country with a population of 5.1 million. Compare that to similarly sized Finland which had 116 murders and Slovakia with 96 murders in the same year.

Nej.. antar att hårdare straff inte ger någon utdelning *ironi*
  • Arbetsvegan
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-01-29 18:27:42 följande:
    Jag tycker det är en bra grej om den hade funkat fullt ut och inte bara hänvisade till tingsrättsdomen. Det hade ju varit bra om både tingsrättsdom, hovrättsdomen samt högstadomstolens beslut fanns med samt att flyttar personen ska markeringen bort på den gamla adressen. Jag hade gärna sett en egen bas för dömda pedofiler också där man som förälder kan söka och se om pedofiler bor i närheten samt att ALLA dömda pedofiler aldrig får gå nära förskolor och skolor som de har i USA.
    Problemet med ett pedofildatabas är:
    1. Det hänger ut OFFREN å det grövsta eftersom domar publiceras i sin helhet. Offren blir således offer i det oändliga Först av förövaren och sen av alla nyfikna som läser och gottar sig.

2. För de flesta barn som utsätts för sexuella övergrepp är frvaren någon i familjens närhet. Dvs det är en mycket liten risk att det är "random gubbe i busken".

3. Det registrerar bara dömda personer och inte de som skulle kunna utgöra ett hot.

4. Ett register får pedofiler att gå under jorden och blir mer svåråtkomliga. Det leder i sin tur till en hetsjakt som ger effekten att färre pedofiler söker hjälp

Det är således en falsk trygghet som ökar problemen och framförallt innebär det nya övergrepp på redan utsatta.

USA har inte lst problemen på något sätt, de gör bara sånt för att människor inte vill se hur det verkligen är: att förövaren oftast finns i familjen. Då är det så mycket enklare att skylla på "den fula gubben i busken".

• Anonym (bra!)
    Arbetsvegan skrev 2014-01-29 18:40:43 följande:
    Men hejsan J*nas Fågel.
    Antar att du skrattar hela vägen till banken!
    Har aldrig riktigt förstått mig på det uttrycket men visst, skratta på väg till banken låter kul:)
  • Arbetsvegan
    Anonym (...........) skrev 2014-01-29 18:48:21 följande:
    www.osac.gov/pages/ContentReportDetails.aspx?...

Singapore: Ett av världens säkraste ställen. Väldigt låg brottslighet, enormt hårda straff.

According to UN data, Singapore has the second lowest murder rate in the world (Data excludes tiny Palau and Monaco.) Only 16 people were murdered in 2011 in a country with a population of 5.1 million. Compare that to similarly sized Finland which had 116 murders and Slovakia with 96 murders in the same year.

Nej.. antar att hårdare straff inte ger någon utdelning *ironi*
    Du kan som jag sa, mala på i det oändliga om det. Statistiken visar tydligt att hårdare straff inte minskar brottslighet utan tvärtom.

Och ja, man kan alltid leta fram undantag till precis vad som helst men det förtar inte fakta.
  • Hannah76

Helt sjukt o något som måste stoppas. De visar inte alla domar, de hänger ut minderåriga o offer. Sen är folk så jävla puckade att de tar lagen i egna händer... Helt sjukt att göra pengar på en sån här grej.

• Anonym (bra!)

Är det någon som kommer in på sidan nu, funkar inte för mig tyvärr.

Kul att jag hann kolla kartan över min stad i förmiddags. Stans "värsta" område, som har mycket dåligt rykte och där många inte vill sätta sin fot, hade bara fyra röda prickar! På landet däremot, i kransområdena, villorna, där var det mycket rött!

• Anonym (hm)
    Anonym (förbannad) skrev 2014-01-29 18:23:16 följande:
    Stå sitt kast? Min dotter tex var 15 år gammal och var på fest, blev bjuden på marujana och rökte några bloss och det var första och enda gången hon gjorde något sånt, är en skötsam tjej i vanliga fall.
    Dagen efter så står hon och en kompis och pratar och det kommer fram två cvilpoliser och säger åt dem att de ska lämna kissprov vilket de gör och det visar förstås att dottern och kompisen har rökt.
    Min dotter berättar vad som har hänt och hennes vän också, min dotter är ostraffad sen tidigare den andre hade villkorlig dom för snatteri, min dotter var den de tog till rättegång, vännens blev nedlagt.

Efter som min dotter hade erkänt vad som hade hänt blev hon dömd till ringa narkotikabrott, 2000 kr i böter och vilkorligt i två år...som sagt helt ostraffad var hon innan.

Tycker du verkligen att hon nu när hon är 19 år ska skylla sig själv att hon blir uthängd som en dömd brottsling på den här sidan? Det tycker tusan inte jag :-/ 
    Men....det är ju olagligt att knarka? Eller är det lagligt att knarka bara lite grann kanske? Hur mycket knark ska man dra i sig innan det blir olagligt tycker du?
  • Anonym (lexbase)
    Anonym (bra!) skrev 2014-01-29 18:50:16 följande:
    Har aldrig riktigt förstått mig på det uttrycket men visst, skratta på väg till banken låter kul:)
    Har man aldrig hört det uttrycket kanske det är dags att logga ur ifrån lexbase. Och intressera sig för att läsa in sin gymnasiekompetens ist.
  • Anonym (bra!)
    Anonym (lexbase) skrev 2014-01-29 19:01:20 följande:
    Har man aldrig hört det uttrycket kanske det är dags att logga ur ifrån lexbase. Och intressera sig för att läsa in sin gymnasiekompetens ist.
    Jag har magisterexamen. Förklara gärna för mig vad det betyder istället. Tyvärr verkar sidan ligga nere nu annars skulle jag kolla mera...
Svar på tråden lexbase