• Anonym (lexbase)

lexbase

Hej
    jag har inte hittat någon tråd om detta.Vad tycker ni om detta??

• Svar på tråden lexbase
  • Anonym (hm)
    Arbetsvegan skrev 2014-01-29 19:14:02 följande:
    Var går gränsen för vad som är ok? Det är offentligt redan så inget hindrar dig från att ta ut domar på alla du känner men att göra det bara som en kul grej?
    Jag anser att gränsen har passerats med råge. Trots allt är många dömda fr bagatellartade brott, de har gjort en dum grej. Inget motiverar att de ska hängas ut på en skampåle inför hela världen.

Alla människor gör dumma saker oavsett om det är inom juridiska eller moraliska riktmärken. Troligen finns det ganska många som anser att det ska finnas ett "moralregister" där man tex hänger ut de som varit otrogna... "för att varna andra" eller med annan larvig motivering.

Man måste vara så mänsklig att man tillåter människor att göra fel, lära sig av misstaget, och sen göra rätt.
    Skulle du vilja bli uthängd för dina misstag?
    Hallå hallå. Jag har inte nämnt ett ord om Lexbases vara eller inte vara. Jag tycker det är förkastligt att det finns. Jag reagerade på mammans (var det du?) åsikt att dottern ju bara knarkat lite grann och att det var första gången så varför skulle hon straffas och inte kompisen osv. Som om det vore mer taskigt att just hon hängdes ut, jämfört med alla andra där. 
  • Arbetsvegan
    Anonym (hm) skrev 2014-01-29 19:38:25 följande:
    Hallå hallå. Jag har inte nämnt ett ord om Lexbases vara eller inte vara. Jag tycker det är förkastligt att det finns. Jag reagerade på mammans (var det du?) åsikt att dottern ju bara knarkat lite grann och att det var första gången så varför skulle hon straffas och inte kompisen osv. Som om det vore mer taskigt att just hon hängdes ut, jämfört med alla andra där. 
    Varför tror du att jag är mamman?  Riktigt fånig tolkning...

Nu handlar tråden om lexbase och diskussionen var att man ska stå för det man gjort.
    Du tolkar som fan läser bibeln. Mamman skrev öht inget om att inte straffas... Läs om och läs rätt...

• Anonym (hm)
    Arbetsvegan skrev 2014-01-29 19:43:13 följande:
    Varför tror du att jag är mamman?  Riktigt fånig tolkning...

Nu handlar tråden om lexbase och diskussionen var att man ska stå för det man gjort.
    Du tolkar som fan läser bibeln. Mamman skrev öht inget om att inte straffas... Läs om och läs rätt...

Lugn och fin nu. Jag undrade bara för att jag inte orkade gå tillbaka och kolla....

Sen kan du ju läsa mina inlägg igen om du vill försöka, och läsa rätt
  • Arbetsvegan
    Anonym (hm) skrev 2014-01-29 19:52:51 följande:
    Lugn och fin nu. Jag undrade bara för att jag inte orkade gå tillbaka och kolla....

Sen kan du ju läsa mina inlägg igen om du vill försöka, och läsa rätt
    Jag är kolugn(otroligt fånig kommentar av dig) , din tolkning eller "undran" är fortfarande lika fånig.
    Jag har läst och läst igen och inser åter att du behöver läsa om och läsa rätt, framförallt att du inte ska lägga in så mycket helt fria tolkningar i det du läser.
    Så ... gör om och gör rätt.
  • Anonym (helt ok)

Jag tycker det är helt okej om det kommer upp de som är dömda för olika saker. Sen kanske inte alla andra vittnen med mera som en del antyder borde komma upp. Men å andra sidan lever vi väl i ett samhälle där man måste lära sig att källgranska och inte bara tro på allt som står på nätet och i tidningarna. Det jag vill säga är att jag anser att om man använder sajten även bör kolla upp domen och se om personen man sökt på är dömd, offer, vittne eller vad man nu kan vara.

Har man inget att dölja förstår jag inte varför man är emot en sådan sajt? Om du söker arbete som exempelvis kassabiträde, tror jag inte att de bryr sig om du åkt fast fortkörning tillexempel, Har du däremot åkt fast för stöld kanske man blir misstänksamma. Men som sagt se till att inte begå brott och därmed inte heller hamna på sajten.

• Anonym (hm)
    Arbetsvegan skrev 2014-01-29 19:55:06 följande:
    Jag är kolugn(otroligt fånig kommentar av dig) , din tolkning eller "undran" är fortfarande lika fånig.
    Jag har läst och läst igen och inser åter att du behöver läsa om och läsa rätt, framförallt att du inte ska lägga in så mycket helt fria tolkningar i det du läser.
    Så ... gör om och gör rätt.
    Nu får du ge dig. Jag har lika stor rätt som du att uttala mig i en diskussionstråd. Mitt inlägg var fullt relevant och du kan ju hoppa över det jag skriver om du tycker det är ointressant. Vad får du ut av att hacka på det här löjliga sättet? Och jag tyckte du kunde behöva en lättsam vink om att lugna dig, din ton var och är aggressiv. Hej då. 
  • Anonym (bra!)
    Anonym (Ull) skrev 2014-01-29 19:31:55 följande:
    Såg många jag visste vilka de är....men för snål för att betala...
    men det är en offentlig handling så det går ju att få tag på gratis. Vet inte om man ringer tingsrätten eller hur det går till!?
  • Krascha
    Anonym (bra!) skrev 2014-01-29 20:10:47 följande:
    men det är en offentlig handling så det går ju att få tag på gratis. Vet inte om man ringer tingsrätten eller hur det går till!?

Om du går till tingsrätten får du läsa gratis, vill du ha en kopia betalar du ca 1kr per sida och porto om du inte kan hämta det. Digitalt material vet jag inte vad kostar, men tror man enbart kan få det på cd skiva man måste betala för.

Går att beställa via telefon, mail och gå dit. Säkert via post också. Problemet är väl att veta vart rättegången ägde rum.
  • Anonym (Ull)
    Anonym (bra!) skrev 2014-01-29 20:10:47 följande:
    aha, okej
  • Arbetsvegan
    Anonym (hm) skrev 2014-01-29 20:02:28 följande:
    Nu får du ge dig. Jag har lika stor rätt som du att uttala mig i en diskussionstråd. Mitt inlägg var fullt relevant och du kan ju hoppa över det jag skriver om du tycker det är ointressant. Vad får du ut av att hacka på det här löjliga sättet? Och jag tyckte du kunde behöva en lättsam vink om att lugna dig, din ton var och är aggressiv. Hej då. 
    Eh? Jag har rätt att uttala mig, det är du som störs av att få mothugg så lägg ner offerkoftan...
    Mitt inlägg är mycket relevant i sammanhanget så tugg i dig och tagga ner. Lite jävla ansvar får du ta fr det du skriver eller vågar du inte stå för det, är det därför du attackerar?

Svar på tråden lexbase