• Anonym (lexbase)

lexbase

Hej
    jag har inte hittat någon tråd om detta.Vad tycker ni om detta??

• Svar på tråden lexbase
  • Anonym (förbannad)
    nanneN skrev 2014-01-29 13:31:32 följande:
    Om det direkt hade framgått vad varje plupp gällde så hade jag inte haft något problem med det. Är man dömd i domstol är det en offentlig handling och man får stå sitt kast.
    Problemet med sidan i nuvarande version är att det är väldigt otydligt vad varje plupp på kartan egentligen betyder, och detta tror jag kan skapa förvirring. Vissa pluppar är ju tydligen från friande domar eller någon som bara nämns vid namn i en dom och inte alls är dömd för någonting. Detta anser jag borde åtgärdas omedelbart.
    Stå sitt kast? Min dotter tex var 15 år gammal och var på fest, blev bjuden på marujana och rökte några bloss och det var första och enda gången hon gjorde något sånt, är en skötsam tjej i vanliga fall.
    Dagen efter så står hon och en kompis och pratar och det kommer fram två cvilpoliser och säger åt dem att de ska lämna kissprov vilket de gör och det visar förstås att dottern och kompisen har rökt.
    Min dotter berättar vad som har hänt och hennes vän också, min dotter är ostraffad sen tidigare den andre hade villkorlig dom för snatteri, min dotter var den de tog till rättegång, vännens blev nedlagt.

Efter som min dotter hade erkänt vad som hade hänt blev hon dömd till ringa narkotikabrott, 2000 kr i böter och vilkorligt i två år...som sagt helt ostraffad var hon innan.

Tycker du verkligen att hon nu när hon är 19 år ska skylla sig själv att hon blir uthängd som en dömd brottsling på den här sidan? Det tycker tusan inte jag :-/ 
  • Lindsey Egot the only one

Jag tycker det är en bra grej om den hade funkat fullt ut och inte bara hänvisade till tingsrättsdomen. Det hade ju varit bra om både tingsrättsdom, hovrättsdomen samt högstadomstolens beslut fanns med samt att flyttar personen ska markeringen bort på den gamla adressen. Jag hade gärna sett en egen bas för dömda pedofiler också där man som förälder kan söka och se om pedofiler bor i närheten samt att ALLA dömda pedofiler aldrig får gå nära förskolor och skolor som de har i USA.

• Anonym (bra!)
    UniqueSnowflake skrev 2014-01-29 17:55:00 följande:
    Ja vad ska vi med poliser, tingsrätter, hovrätter, domare, nämndemän, försvarsadvokater och åklagare till...
    Vad ska vi med lagstiftare och landsting och regering till...

Nä, fram med gamla goda tidens PÖBELMOBB MED HÖGAFFLAR OCH FACKLOR.
    Från det ena till det andra... jag har inte skrivit något om pöblemobb så det är vad som finns i din fantasi, varför citerar du mitt inlägg!?
  • Anonym (bra!)

Med tanke på hur upprörda många blir tycker jag det blir bättre och bättre:)

Ska beställa några domar tror jag, roligare fredagsunderhållning än fångarna på fortet och annan skit på teve.

• Krascha

Älskart! Har köpt mycket bra läsning därifrån. Mycket nära folk som har gjort saker man inte trodde. Skitkul att det är så lätt att få dokumenten.

• Rizzla
    Anonym (...........) skrev 2014-01-29 17:36:02 följande:
    Men har man gjort sig skyldig till grövre brott (och dömd för detta) tycker jag även man kan få stå för det. Precis som att de med betalningsanmärkning måste stå med prick i registret ett visst antal år så tycker jag även att dömda kan få stå för det de gjort en viss tid efter brottet som preskriberingstid.

Vi har ändå för lindriga straff i sverige. Detta kan ju kanske även det fungera som en extra avskräckande faktor.
    Men vad tror du, att man glider ur fängelset på ett rosa moln och allt är glömt och förlåtet? De flesta får redan stå för vad de har gjort även efter avtjänat straff.
  • Anonym (riktigt bra!!!)

Hittade mitt ex i lexbase... dömd för försök till h*rkn*llning... eller som juridiken skriver så fint "försök till köp av sexuell tjänst". Nu kan ni förstå att han får enorma problem i vårdnadstvisten som han själv startat. Yippie för lexbase!!!

• Arbetsvegan
    Anonym (...........) skrev 2014-01-29 17:36:02 följande:
    Det har snarare att göra med sitens utformande att göra och inte nyttan med att kunna söka domar när det gäller folk.

Jag kan hålla med om att det borde framgå all information, även vidare överklaganden.
    Jag anser även att ringa brott ej bör noteras.

Men har man gjort sig skyldig till grövre brott (och dömd för detta) tycker jag även man kan få stå för det. Precis som att de med betalningsanmärkning måste stå med prick i registret ett visst antal år så tycker jag även att dömda kan få stå för det de gjort en viss tid efter brottet som preskriberingstid.

Vi har ändå för lindriga straff i sverige. Detta kan ju kanske även det fungera som en extra avskräckande faktor.
    Man VET att stränga straff aldrig avskräcker. Pro-dödsstraff brukar mala på i det oändliga om detta, att hårda straff avskräcker men statistiken visar att det är tvärt om

Det här kommer inte hha någon betydelse för eventuell kriminalitet. Folk kommer att köra både fr fort och på fyllan, halvstora slynglar kommer att göra jävligt korkade saker i sitt oförstånd och yrkeskriminella kommer att fortsätta oavsett. 

Visst, man kan hävda att den som gjort något korkat får "stå för det". De gör de iom att de tar sitt straff, de tvingas till det vare sig de vill det eller inte.

De enda som verkligen straffas är vittnen och offer som hängs ut. Våldtäksoffer vars detaljerade beskrivning av händelsen cirkulerar runt på nätet. Barn som råkat ut för incest, kvinnor som misshandlas av ett rasande ex.

Det som kommer att hända är att vittnen och offer kommer att anmäla brott i mycket mindre utsträckning. Är det bra tycker du?

• Arbetsvegan
    Anonym (bra!) skrev 2014-01-29 18:31:38 följande:
    Med tanke på hur upprörda många blir tycker jag det blir bättre och bättre:)

Ska beställa några domar tror jag, roligare fredagsunderhållning än fångarna på fortet och annan skit på teve.
    Men hejsan J*nas Fågel.
    Antar att du skrattar hela vägen till banken!
Svar på tråden lexbase