• Anonym (lexbase)

lexbase

Hej
    jag har inte hittat någon tråd om detta.Vad tycker ni om detta??

• Svar på tråden lexbase
  • Arbetsvegan
    NoOx skrev 2014-01-29 22:43:39 följande:

så stängs den igen, tills dom fattar att de inte e lönt att försöka mer.

Jag tvivlar ärligt på det därför att syftet är i så fall inte att tjäna pengar utan något annat. Har inte läst domarna själv men följer utvecklingen av sajten pga yttrandefriheten. De som däremot  läst läckta domar berättar att det handlar om vanliga svenssons rattfylla och fortkörningar, ungdomar som snattar och åtal som ogillas. Vem bryr sig liksom?

Skulle någon ens andas att "den där personen körde minsann full för tre år sedan" skulle jag fördöma skvallerbyttan men inte rattfyllot...Jag kanske är naiv men jag tror att folk är ungefär som mig.

• Bukeu20

Jag och min familj är uthängd och en kollega till min fru kom och gottade sig över hur vi kunde stå rödmarkerade på vår adress. Den uppmärksammade domen vi har på vår adress är en fortkörning vår son fick fjol. Så djävla trött på alla nyfikna idioter..

• nozpa
    Bukeu20 skrev 2014-01-29 23:52:49 följande:
    Jag och min familj är uthängd och en kollega till min fru kom och gottade sig över hur vi kunde stå rödmarkerade på vår adress. Den uppmärksammade domen vi har på vår adress är en fortkörning vår son fick fjol. Så djävla trött på alla nyfikna idioter..
    Hela sidan var ganska kass. På oss syntes då ingen fortkörning. Trots att både jag och maken log mot kameran förra året.

För övrigt så fattar jag inte hur folk kan vara så korkade att dom betalar 80 spänn för att få se en dom. Är ju inte så svårt att skicka ett mail och få domen där.
    Hela grejen kändes oseriös. Och tråkigt för de personer som blivit uthängda utan att faktiskt gjort något. Adressändringar osv hängde ju inte riktigt med.

Hoppas inte den öppnas igen. Och OM den gör det så hoppas jag att alla domar syns direkt utan att folk ska betala. På så vis undviker man spekulationer osv.
  • Bukeu20

Den skiten skall aldrig öppnas igen. Djävla dumheter. Han fick bara böter och miste inte ens körkortet.

nozpa skrev 2014-01-29 23:59:37 följande:
    Hela sidan var ganska kass. På oss syntes då ingen fortkörning. Trots att både jag och maken log mot kameran förra året. För övrigt så fattar jag inte hur folk kan vara så korkade att dom betalar 80 spänn för att få se en dom. Är ju inte så svårt att skicka ett mail och få domen där. Hela grejen kändes oseriös. Och tråkigt för de personer som blivit uthängda utan att faktiskt gjort något. Adressändringar osv hängde ju inte riktigt med. Hoppas inte den öppnas igen. Och OM den gör det så hoppas jag att alla domar syns direkt utan att folk ska betala. På så vis undviker man spekulationer osv.

• Arbetsvegan
    nozpa skrev 2014-01-29 23:59:37 följande:
    Hela sidan var ganska kass. På oss syntes då ingen fortkörning. Trots att både jag och maken log mot kameran förra året.

För övrigt så fattar jag inte hur folk kan vara så korkade att dom betalar 80 spänn för att få se en dom. Är ju inte så svårt att skicka ett mail och få domen där.
    Hela grejen kändes oseriös. Och tråkigt för de personer som blivit uthängda utan att faktiskt gjort något. Adressändringar osv hängde ju inte riktigt med.

Hoppas inte den öppnas igen. Och OM den gör det så hoppas jag att alla domar syns direkt utan att folk ska betala. På så vis undviker man spekulationer osv.
    Jag hoppas att det istället blir som när man tar upplysningar om inkomster, att man får veta vem som begärt ut uppgifterna. Om man kräver att brottslingar och offer måste stå för vad de gjort/råkat ut för  så ska man fan i mig kunna stå för sin egen nyfikenhet.
  • Bukeu20

Det köper jag. Men att utsätta folk helt anonymt för massa skit och spekulationer tycker jag inte om. sen finns det olika grader av brott som är av intresse men vanliga sk, vardagsbrott där folk har erkänt och stått för sitt ansvar samt sonat det skall enl, mig inte hängas ut. Däremot om vi pratar tung kriminalitet där våld och barn är iblandade skall det naturligtvis vara regler. Men inte offentligt och anonymt.

Arbetsvegan skrev 2014-01-30 00:17:57 följande:
    Jag hoppas att det istället blir som när man tar upplysningar om inkomster, att man får veta vem som begärt ut uppgifterna. Om man kräver att brottslingar och offer måste stå för vad de gjort/råkat ut för  så ska man fan i mig kunna stå för sin egen nyfikenhet.

• Arbetsvegan
    Bukeu20 skrev 2014-01-30 00:28:39 följande:
    Det köper jag. Men att utsätta folk helt anonymt för massa skit och spekulationer tycker jag inte om. sen finns det olika grader av brott som är av intresse men vanliga sk, vardagsbrott där folk har erkänt och stått för sitt ansvar samt sonat det skall enl, mig inte hängas ut. Däremot om vi pratar tung kriminalitet där våld och barn är iblandade skall det naturligtvis vara regler. Men inte offentligt och anonymt.
    Jag håller helt med dig. Människor gör fel och ska tillåtas att göra det annars får vi ett omänskligt samhälle.
  • Tom Araya
    Arbetsvegan skrev 2014-01-29 23:03:19 följande:

Jag tvivlar ärligt på det därför att syftet är i så fall inte att tjäna pengar utan något annat. Har inte läst domarna själv men följer utvecklingen av sajten pga yttrandefriheten. De som däremot  läst läckta domar berättar att det handlar om vanliga svenssons rattfylla och fortkörningar, ungdomar som snattar och åtal som ogillas. Vem bryr sig liksom?

Skulle någon ens andas att "den där personen körde minsann full för tre år sedan" skulle jag fördöma skvallerbyttan men inte rattfyllot...Jag kanske är naiv men jag tror att folk är ungefär som mig.

Värre är väl om personen är dömd för övergrepp mot barn i tingsrätten men frias sedan i hovrätten och endast resultatet från tingsrätten offentliggörs.
  • ulfsas

Tycker att det inte är något att hänga upp sig på. Har man rent mjöl i påsen så har man. Tycker att det mest är de som inte vill bli avslöjade som ondgör sig. Uppgifterna är ju offentliga. Här har man bara gjort dem lättare och överskådligare att komma åt.
    Tur att jag hann kolla alla jag ville innan sajten stängde ner. Inga träffar på bekanta (poliser, jurister och advokater mm så det var ju tur) 
    Kartfunktionen var intressant. Vissa områden var helt röda av prickar. Samma områden man skulle gissa på...

Man, 50 år.
  • Anonym (Icke nyfiken)

Skaffa dig dig ett liv din nyfikne fan. Tror du är en sån där person som är avundsjuk på dom som är lite finare och mycket bättre än dig.

ulfsas skrev 2014-01-30 07:17:23 följande:
    Tycker att det inte är något att hänga upp sig på. Har man rent mjöl i påsen så har man. Tycker att det mest är de som inte vill bli avslöjade som ondgör sig. Uppgifterna är ju offentliga. Här har man bara gjort dem lättare och överskådligare att komma åt. Tur att jag hann kolla alla jag ville innan sajten stängde ner. Inga träffar på bekanta (poliser, jurister och advokater mm så det var ju tur)  Kartfunktionen var intressant. Vissa områden var helt röda av prickar. Samma områden man skulle gissa på...
    Man, 50 år.

Svar på tråden lexbase