• Anonym (lexbase)

lexbase

Hej
    jag har inte hittat någon tråd om detta.Vad tycker ni om detta??

• Svar på tråden lexbase
  • Anonym (Galet)

Och att behöva "stå" för ett brott man begått som en del av er skriver. Man kanske inte står för det. Man har gjort fel, blivit straffad och skäms för det som hänt. Ska det då förfölja en för resten av livet? Varför?

• Givitupp

DEt finns en tråd sedan igår.
    Själv skrivit massa inlägg där.
    Måste kolla ifall den är borttagen.
    Moderaten brukar ta bort allt bra och låta allt kriminellt var, typ.

• Anonym (ja)
    Anonym (vidrigt) skrev 2014-01-29 14:29:57 följande:
    Problemet med lexbase är att om du söker på ett namn, och det poppar upp, finns risken att någon drar slutsatsen att du är en förövare. Men namnet kan mycket väl vara ett vittne eller målsägare. Och istället för att betala för att få reda på mer så har man blivit dömd som brottsling. Här handlar det om tolkning.

Jag har personligen aldrig varit med om att någon bett att få utdrag ur belastningsregistret för att anställa mig. Och då har jag ändå jobbat på advokatfirma:).... Kanske mitt ärliga yttre gjorde att jag gick förbi synålsögat där.

Nej - är man intresserad av att veta någons bakgrund så tycker jag nog det ska vara lite besvärligare än att trycka på en knapp.
    Precis så!
  • Anonym (ja)
    Anonym (vidrigt) skrev 2014-01-29 15:01:47 följande:
    Skitsnack. Den som vill kan vara med eller inte vara med i Facebook. I Lexbase står du vare sig du vill eller inte. Och Lexbase är tingsrättsdomar inkl innehåll. Inte skvaller.

Du är inte påläst.

Jag har varken Facebook eller medverkar i Lexbase. Kan jag känna mig trygg då?
  • Anonym (ja)
    Anonym (Galet) skrev 2014-01-29 17:54:05 följande:
    Det är ingen mänsklig rättighet att få ha koll på allt alla gör och har gjort. Och vad har man för glädje av det egentligen? Finns det någon människa i ens omgivning som man är orolig för kan vara kriminell så är det bara att ringa till berörd tings-/hovrätt och kolla upp den personen.

Jag tycker det är ett missbruk av offentlighetsprincipen som inte handlar om att vi ska kunna kolla upp enskilda individer för skojs skull, utan den ska garantera insyn för att man ska kunna kontrollera att myndigheter och domstolar agerar på ett korrekt och rättssäkert sätt.

Att vara stämplad på grund av att man har blivit dömd för ett brott någon gång i livet tjänar knappast vårat samhälle.
    Exakt, precis som det är lite spännande för många att stå och kolla på när någon mobbas och får stryk, eller leta gore efter en trafikolycka. Människans sämre sida...
  • Givitupp
    Anonym (...........) skrev 2014-01-29 17:36:02 följande:
    Det har snarare att göra med sitens utformande att göra och inte nyttan med att kunna söka domar när det gäller folk.

Jag kan hålla med om att det borde framgå all information, även vidare överklaganden.
    Jag anser även att ringa brott ej bör noteras.

Men har man gjort sig skyldig till grövre brott (och dömd för detta) tycker jag även man kan få stå för det. Precis som att de med betalningsanmärkning måste stå med prick i registret ett visst antal år så tycker jag även att dömda kan få stå för det de gjort en viss tid efter brottet som preskriberingstid.

Vi har ändå för lindriga straff i sverige. Detta kan ju kanske även det fungera som en extra avskräckande faktor.
    Stängare straff, ger inte lägre antal brott !!
    Dödsstraff ger inte mindre brott.
    Hjälp personerna istället att komma på fötterna direkt och ge dessa en chans.
    Vård är behovet inte straff.
    Ser vi på många som straffas är dessa sjuka.
    Sjukdomen är oftast psykiskt relaterat. 

Se sanningen och personen bakom brottet.
  • Anonym (ja)
    Givitupp skrev 2014-01-29 18:11:19 följande:
    Stängare straff, ger inte lägre antal brott !!
    Dödsstraff ger inte mindre brott.
    Hjälp personerna istället att komma på fötterna direkt och ge dessa en chans.
    Vård är behovet inte straff.
    Ser vi på många som straffas är dessa sjuka.
    Sjukdomen är oftast psykiskt relaterat. 

Se sanningen och personen bakom brottet.

Men eller hur, kolla in USA!
  • Maggot
    Anonym (...........) skrev 2014-01-29 17:36:02 följande:
    Det har snarare att göra med sitens utformande att göra och inte nyttan med att kunna söka domar när det gäller folk.

Jag kan hålla med om att det borde framgå all information, även vidare överklaganden.
    Jag anser även att ringa brott ej bör noteras.

Men har man gjort sig skyldig till grövre brott (och dömd för detta) tycker jag även man kan få stå för det. Precis som att de med betalningsanmärkning måste stå med prick i registret ett visst antal år så tycker jag även att dömda kan få stå för det de gjort en viss tid efter brottet som preskriberingstid.

Vi har ändå för lindriga straff i sverige. Detta kan ju kanske även det fungera som en extra avskräckande faktor.
    Men då tycker du att det är bra att ett vinstdrivande företag som drivs av privatpersoner utan skyldigheter eller något som helst intresse i socialpolitiska frågor ska stå för någon sorts uppfostran av befolkningen då? Det resonemanget öppnar ju för en hel systemförändring där företag ska styra någon sorts moralutveckling med skrämseltaktik?Jag tror faktiskt inte att något som Lexbase fungerar som en avskräckande faktor, men fy vad obehagligt det vore om företag skulle få sätta en sån prägel på samhället.

De som är dömda finns ju kvar i allmänna handlingar efter avtjänat straff redan, det är bara att trycka tio gånger extra på tangenterna så kan man "kolla upp" någon själv, varför man nu tycker att man måste göra det.
Svar på tråden lexbase