• Anonym (lexbase)

lexbase

Hej
    jag har inte hittat någon tråd om detta.Vad tycker ni om detta??

• Svar på tråden lexbase
  • Anonym (vidrigt)
    Rizzla skrev 2014-01-29 15:30:23 följande:
    Vad händer om jag är dömd i tingsrätten men frias i hovrätten?
    Då finns du lexbase. De har enbart tagit hänsyn till tingsrättsdomar. Ett av de enorma fel de gjort när de upprättade databasen.
  • Anonym (...........)

Jag anser ändå att information av detta slag kan vara av godo. Att det sen finns ett företag som tjänar pengar på det struntar jag helt i. Bäst hade varit om staten själv gjort det lättare att hitta den här typen av info.

Jag minns att jag en gång googlade en kille jag träffat. Hittade ett alias i samband med hans namn och googlade även detta. Det jag fann var av stor vikt. Speciellt med tanke på att jag även har barn. Killen hade suttit inne för div brott och hade svåra psykiska problem.

Vad gäller personen jag igår betalade för att få info om (på begäran av en nära anhörig) var även den av vikt. Personen vi kollade upp har en historik av vidriga brott bakom sig och har hotat flera i släkten ett antal gånger. Psykopat, incest, misshandel och våldtäkt är bara en del av vad personen gjort (visserligen för tiotals år sedan) men hoten mer nyligen. Att inte veta var en sådan person ens bor är lite otäckt..

Att då vissa här tycker att en sådan person "förtjänar" att veta namnet på den som sökt honom verkar inte speciellt genomtänkt.

• mr me
    fjonkelina skrev 2014-01-29 15:20:21 följande:
    Fattar inte....söker på denna bas med ett namn som jag vet har domar på sig men får upp noll resultat? Verkar ju inte tillförlitligt alls då
    Det är något slags automatiserad OCR-inläsning av ett stort antal, men inte alla, domar. Det innebär att namn och personnummer l Lexbase kan bli felstavade t.ex. Det innebär även att vissa domar inte finns med och att domar som inte borde finnas med finns med. Det är inte hundraprocentigt på något sätt.
  • Rizzla
    Anonym (vidrigt) skrev 2014-01-29 15:31:37 följande:
    Då finns du lexbase. De har enbart tagit hänsyn till tingsrättsdomar. Ett av de enorma fel de gjort när de upprättade databasen.
    Fyfan, vilka äckliga horungar. Undrar hur många liv som blir helt knas nu.
    Anonym (...........) skrev 2014-01-29 15:45:40 följande:
    Att då vissa här tycker att en sådan person "förtjänar" att veta namnet på den som sökt honom verkar inte speciellt genomtänkt.
    Men hur genomtänkt är det att vissa kommer framstå som dömda men blivit friade i högre instans? Jag vill absolut veta vilka som sökt på mitt namn och få någon jävla chans att försvara mig mot vad de tror sig veta.
  • Anonym (kollega)
    Anonym (?) skrev 2014-01-29 13:46:30 följande:
    Hur vet du att ingen av dem är det?
    Vi har jobbat ihop hela vårt vuxna liv Och gick i skolan ihop innan. Liten by. Vi har under dagen gjort sökning på folk vi vet är dömda, en del av dem markerades, andra inte.
  • Anonym (...........)
    Rizzla skrev 2014-01-29 16:16:54 följande:
    Fyfan, vilka äckliga horungar. Undrar hur många liv som blir helt knas nu.

Men hur genomtänkt är det att vissa kommer framstå som dömda men blivit friade i högre instans? Jag vill absolut veta vilka som sökt på mitt namn och få någon jävla chans att försvara mig mot vad de tror sig veta.
    Det har snarare att göra med sitens utformande att göra och inte nyttan med att kunna söka domar när det gäller folk.

Jag kan hålla med om att det borde framgå all information, även vidare överklaganden.
    Jag anser även att ringa brott ej bör noteras.

Men har man gjort sig skyldig till grövre brott (och dömd för detta) tycker jag även man kan få stå för det. Precis som att de med betalningsanmärkning måste stå med prick i registret ett visst antal år så tycker jag även att dömda kan få stå för det de gjort en viss tid efter brottet som preskriberingstid.

Vi har ändå för lindriga straff i sverige. Detta kan ju kanske även det fungera som en extra avskräckande faktor.
  • Anonym (bra!)

Bara läst TS men tycker tjänsten är bra. Sökte lite på min stad och hittade tex pappan till en av min dotters kompisar. Tänker inte ta reda på vad han gjort, gissar på något ekonomiskt då han varit egen företagare.

Tycker faktiskt det är bra att brottslingar hängs ut, de kommer i många fall för lindrigt undan och en del tar inte speciellt allvarligt på lagen heller.

• Anonym (Galet)

Det är ingen mänsklig rättighet att få ha koll på allt alla gör och har gjort. Och vad har man för glädje av det egentligen? Finns det någon människa i ens omgivning som man är orolig för kan vara kriminell så är det bara att ringa till berörd tings-/hovrätt och kolla upp den personen.

Jag tycker det är ett missbruk av offentlighetsprincipen som inte handlar om att vi ska kunna kolla upp enskilda individer för skojs skull, utan den ska garantera insyn för att man ska kunna kontrollera att myndigheter och domstolar agerar på ett korrekt och rättssäkert sätt.

Att vara stämplad på grund av att man har blivit dömd för ett brott någon gång i livet tjänar knappast vårat samhälle.

• UniqueSnowflake
    Anonym (bra!) skrev 2014-01-29 17:53:09 följande:
    Bara läst TS men tycker tjänsten är bra. Sökte lite på min stad och hittade tex pappan till en av min dotters kompisar. Tänker inte ta reda på vad han gjort, gissar på något ekonomiskt då han varit egen företagare.

Tycker faktiskt det är bra att brottslingar hängs ut, de kommer i många fall för lindrigt undan och en del tar inte speciellt allvarligt på lagen heller.
    Ja vad ska vi med poliser, tingsrätter, hovrätter, domare, nämndemän, försvarsadvokater och åklagare till...
    Vad ska vi med lagstiftare och landsting och regering till...

Nä, fram med gamla goda tidens PÖBELMOBB MED HÖGAFFLAR OCH FACKLOR.
    ~,--,^^- What does the fox say? -^^,--,~
Svar på tråden lexbase