• Anonym (lexbase)

lexbase

Hej
    jag har inte hittat någon tråd om detta.Vad tycker ni om detta??

• Svar på tråden lexbase
  • Anonym (***)
    nanneN skrev 2014-01-29 13:43:19 följande:
    Som vanligt så tolkar du in väldigt mycket som inte står där.
    Är man dömd så är man dömd. Man har begått ett brott och man har fått sitt straff, och detta framgår i domen och skall enligt grundlagen i Sverige vara en offentlig handling.

Jag vet inte vad i detta som skulle innebära att man inte får bättra sig eller att man måste "ner i skiten igen". Hur jag än vrider och vänder på det så kan jag inte få det till annat än att man tvingas svara för vad man gjort, vilket inte på något vis påverkar vad man väljer att göra i framtiden.
    Antingen är du väldigt ung eller naiv, kanske både och.

Om detta inte påverkar någons framtid om de finns med här, varför ska då registret finnas? Och varför ska man behöva stå till svars för vad man gjort, om straffet redan är taget?
  • sextiotalist
    nanneN skrev 2014-01-29 14:06:01 följande:
    Varför är det självklart?
    Dom som finns i Lexbase databas finns i offentliga handlingar,  som enligt offentlighetsprincipen är tillgänglig för allmänheten. Detta är en av grundlagarna i Sverige.
    Det finns ingenting i vare sig grundlagen eller någon annan lag som säger att dom som köper tjänster av Lexbase måste redovisas.

Vad man rent moraliskt tycker om Lexbase är en sak, men faktum är att dom enligt lagen inte gör någonting fel.  Dom har utgivningsbevis och den information dom tillhandahåller är offentliga handlingar.

Vill du ha en karta över alla som köpt tjänster av Lexbase så är du givetvis fri att skapa en sådan, förutsatt att du kan få Lexbase att tillhandahålla dig den informationen.
    Du har dock ingen som helst rätt att kräva att Lexbase ska tillhandahålla den informationen, eftersom den inte på något sätt är någon offentlig handling.
    Jag skulle nog säga så här, om du vill anonymt ta ut dessa uppgifter, så får du gå den gamla hederliga vägen, dvs vända dig till tingsrätten. Men söker du på det här sättet så bör det nog synas.
    Personligen tycker jag att detta ska behandlas på exakt samma sätt som vid UC, dvs den här typen av uppgifter ska aldrig kunna hämtas anonymt för den som det frågas på.
  • mr me

Apropå Lexbase vet jag att människor finns med som bara genomgått en skilsmässa och därför har ett beslut i domstol på skilsmässan.

Det är inte personer som begått brott eller ens misstänkts för brott, allt de har gjort är att skilja sig.

De kanske är ett undantag, ett olycksfall i arbetet, men det visar ändå hur osäkert det där Lexbase är...

• helenen
    mr me skrev 2014-01-29 14:16:13 följande:
    Apropå Lexbase vet jag att människor finns med som bara genomgått en skilsmässa och därför har ett beslut i domstol på skilsmässan.

Det är inte personer som begått brott eller ens misstänkts för brott, allt de har gjort är att skilja sig.

De kanske är ett undantag, ett olycksfall i arbetet, men det visar ändå hur osäkert det där Lexbase är...

Då undrar jag just om jag finns med? Jag har principiellt inte velat besöka sidan, men eftersom jag och fd mannen skilde oss för en dryg månad sedan så borde ju både han och jag räknas som livsfarliga kriminaldårar nu... Drömmer
  • Anonym (lexbase)
    nanneN skrev 2014-01-29 14:06:01 följande:
    Varför är det självklart?
    Dom som finns i Lexbase databas finns i offentliga handlingar,  som enligt offentlighetsprincipen är tillgänglig för allmänheten. Detta är en av grundlagarna i Sverige.
    Det finns ingenting i vare sig grundlagen eller någon annan lag som säger att dom som köper tjänster av Lexbase måste redovisas.

Vad man rent moraliskt tycker om Lexbase är en sak, men faktum är att dom enligt lagen inte gör någonting fel.  Dom har utgivningsbevis och den information dom tillhandahåller är offentliga handlingar.

Vill du ha en karta över alla som köpt tjänster av Lexbase så är du givetvis fri att skapa en sådan, förutsatt att du kan få Lexbase att tillhandahålla dig den informationen.
    Du har dock ingen som helst rätt att kräva att Lexbase ska tillhandahålla den informationen, eftersom den inte på något sätt är någon offentlig handling.
    som jag har fattat det så har de liknande siter som lexbase själva tillskriver sig likna ett annat upplägg.Den stora skillnaden är att de som har konto på dessa siter kan uppvisa att de jobbar med journalistik.Och därför har ett intresse av dessa uppgifter i sitt jobb.Dessutom kan uppgifter då inte missbrukas på samma sätt som det blir när kreti och pleti börjar googla.
  • nanneN
    Anonym (***) skrev 2014-01-29 14:10:46 följande:
    Antingen är du väldigt ung eller naiv, kanske både och.

Om detta inte påverkar någons framtid om de finns med här, varför ska då registret finnas? Och varför ska man behöva stå till svars för vad man gjort, om straffet redan är taget?
    Jag tror stenhårt på personligt ansvar. Har man begått ett brott, så får man ta konsekvenserna.

Har man tagit sitt straff så är man välkommen ut i samhället igen, detta tycker jag är självklart och har väl mig veterligen aldrig argumenterat för något annat heller.
    Men jag förstår fortfarande inte problematiken med att det framgår att man är dömd för ett brott och har stått till svars för det.

Och vem har sagt att det inte påverkar någons framtid? Dom flesta som är dömda för något idag kan säkerligen intyga att det mycket väl kan påverka deras framtid, men jag kan inte se hur Lexbase påverkar detta. Dom flesta arbetsgivare idag begär redan utdrag ur belastningsregistret innan dom anställer någon, så Lexbase vara eller icke vara på verkar knappast detta på något vis.

Jag kan bara inte förstå varför det blivit sådant liv om just Lexbase.
    Exakt samma tjänst har tillhandahållits av flera andra aktörer i flera år, och allt dom gör är att förmedla redan offentlig information. Vad är problemet med just Lexbase?
  • Anonym (vidrigt)
    nanneN skrev 2014-01-29 14:25:11 följande:
    Jag tror stenhårt på personligt ansvar. Har man begått ett brott, så får man ta konsekvenserna.

Har man tagit sitt straff så är man välkommen ut i samhället igen, detta tycker jag är självklart och har väl mig veterligen aldrig argumenterat för något annat heller.
    Men jag förstår fortfarande inte problematiken med att det framgår att man är dömd för ett brott och har stått till svars för det.

Och vem har sagt att det inte påverkar någons framtid? Dom flesta som är dömda för något idag kan säkerligen intyga att det mycket väl kan påverka deras framtid, men jag kan inte se hur Lexbase påverkar detta. Dom flesta arbetsgivare idag begär redan utdrag ur belastningsregistret innan dom anställer någon, så Lexbase vara eller icke vara på verkar knappast detta på något vis.

Exakt samma tjänst har tillhandahållits av flera andra aktörer i flera år, och allt dom gör är att förmedla redan offentlig information. Vad är problemet med just Lexbase?
    Problemet med lexbase är att om du söker på ett namn, och det poppar upp, finns risken att någon drar slutsatsen att du är en förövare. Men namnet kan mycket väl vara ett vittne eller målsägare. Och istället för att betala för att få reda på mer så har man blivit dömd som brottsling. Här handlar det om tolkning.

Jag har personligen aldrig varit med om att någon bett att få utdrag ur belastningsregistret för att anställa mig. Och då har jag ändå jobbat på advokatfirma:).... Kanske mitt ärliga yttre gjorde att jag gick förbi synålsögat där.

Nej - är man intresserad av att veta någons bakgrund så tycker jag nog det ska vara lite besvärligare än att trycka på en knapp.
  • mr me
    helenen skrev 2014-01-29 14:22:11 följande:

Då undrar jag just om jag finns med? Jag har principiellt inte velat besöka sidan, men eftersom jag och fd mannen skilde oss för en dryg månad sedan så borde ju både han och jag räknas som livsfarliga kriminaldårar nu... Drömmer
    Det är väl bara att kolla? Du måste ju inte betala för det om du bara gör en sökning på ditt namn...
  • sextiotalist

Arbetsgivare är nog det minsta problemet, jag ser ett större problem med ryktesspridning, förtal och annat som kan ske när folk får uppgifter som de inte kan hantera.
    Att läsa ett domslut och ett domstolsprotokoll är inte lätt för vem som helst, språket kan vara högtravande och missvisande för en som inte förstår det.
  • Anonym (***)

Hur jag än vrider och vänder på det så kan jag inte få det till annat än att man tvingas svara för vad man gjort, vilket inte på något vis påverkar vad man väljer att göra i framtiden.

Så skrev du tidigare, i det inlägget jag svarade på. Dvs att det inte påverkar vad man gör i framtiden. Men nu anser du alltså att det viss kan påverka framtiden, tydligen.

Du förstår inte att människor vill gå vidare och att andra inte ska veta att de har begått ett brott som de sonat för?

Integritet är tydligen ett skällsord för vissa.
Svar på tråden lexbase