Anonym (***) skrev 2014-01-29 14:10:46 följande:
Antingen är du väldigt ung eller naiv, kanske både och.
Om detta inte påverkar någons framtid om de finns med här, varför ska då registret finnas? Och varför ska man behöva stå till svars för vad man gjort, om straffet redan är taget?
Jag tror stenhårt på personligt ansvar. Har man begått ett brott, så får man ta konsekvenserna.
Har man tagit sitt straff så är man välkommen ut i samhället igen, detta tycker jag är självklart och har väl mig veterligen aldrig argumenterat för något annat heller.
Men jag förstår fortfarande inte problematiken med att det framgår att man är dömd för ett brott och har stått till svars för det.
Och vem har sagt att det inte påverkar någons framtid? Dom flesta som är dömda för något idag kan säkerligen intyga att det mycket väl kan påverka deras framtid, men jag kan inte se hur Lexbase påverkar detta. Dom flesta arbetsgivare idag begär redan utdrag ur belastningsregistret innan dom anställer någon, så Lexbase vara eller icke vara på verkar knappast detta på något vis.
Jag kan bara inte förstå varför det blivit sådant liv om just Lexbase.
Exakt samma tjänst har tillhandahållits av flera andra aktörer i flera år, och allt dom gör är att förmedla redan offentlig information. Vad är problemet med just Lexbase?