• Anonym (Isabell)

Lön för barnvakt på natten

Hej,
    jag undrar vad som är rimligt att betala till en barnvakt/nanny på natten. Det handlar om ca. 40-45 timmar per vecka, från kl. 22 eller 23 till 7 på morgonen. Barnen är tvillingar på 2 månader. Timlön eller fastlön per månad?
    Man får sova när barnen sover men eftersom de är så små så antar jag att det kommer att vara många vakna timmar iaf i början. Vet inte om detta spelar någon roll egentligen...
    Någon som vet hur mycket som är rimligt att betala?

• Svar på tråden Lön för barnvakt på natten
  • Poison82
    viseversa skrev 2014-02-11 14:03:00 följande:
    Nej då=). Dock skulle jag inte lämna bort mitt spädbarn 5 nätter i veckan även fast jag hade råd. 2 nätter kanske för att ta igen sig om man hade ett kolikbarn vilket vi haft men att lämpa över alla nätter på någon annan är lite konstigt.

Men tydligen är jag ensam om att tycka att vakennätter är något man får räkna med när man har små små bebisar. Hade jag inte kunnat ta vakna nätter hade jag itne skaffat 4 barn själv eller??
    Nä, jag håller med om att det är något man får räkna med. Men rika folk har ibland en förmåga att tänka annorlunda. Dom tar in folk som ska passa barnen så vad dom behöver göra är typ att föda dom. Sen är där folk som gör allt det jobbiga och föräldrarna gosar lite med dom när det passar in i deras schema.

Verkligen inget sätt jag velat leva på, jag vill finnas där för mina barn även i jobbiga stunder. Kanske avlastning någon natt om det skulle vara rent förjäkligt
  • viseversa
    Poison82 skrev 2014-02-11 14:22:40 följande:
    Nä, jag håller med om att det är något man får räkna med. Men rika folk har ibland en förmåga att tänka annorlunda. Dom tar in folk som ska passa barnen så vad dom behöver göra är typ att föda dom. Sen är där folk som gör allt det jobbiga och föräldrarna gosar lite med dom när det passar in i deras schema.

Verkligen inget sätt jag velat leva på, jag vill finnas där för mina barn även i jobbiga stunder. Kanske avlastning någon natt om det skulle vara rent förjäkligt
    Ja det är lite sorgligt tyvärr. Jag förstår att man vill sova absolut. Det är SKÖNT att sova och att inte få sova pga en bebis tar på psyket.

Men samtidigt ÄR det så att ha barn och även dessa nätter ger mycket vad gäller anknytningen mellan barnet och dess föräldrar.

Jag var som 18 åring på intevjuv hos ett rikt pas som ville ha en barnflicka på heltid till deras bebis som inte ens var 5 månader gammal. För mamman MÅSTE ju börja jobba heltid igen. Att vara hemma med sitt barn fanns inte på kartan. Trots att pappan var den som drog in dom stora pengarna. 

Jag skulle då vara den närmaste människan för detta lilla barn. Jag skulle komma på morgonen när dom gick till jobbet och sen skulle dom komma hem när barnet sov. tyckte även då att det var lite ledsamt=(
  • Lady Paraplyh

Jag skulle säga 20 000-25 000 i månaden beroende på din erfarenhet. Att betala lönen vitt blir inte dyrare för dem med RUT avdraget.

• Poison82

Så har ett ex till mig haft det. Hans föräldrar är lärare på universitet samt arkitekter så hon var knappt hemma alls, dom togs hand om av en anställd nanny.

Nu jobba dom mycket hemifrån så lite mer såg hon nog barnen men det var nannyn som tog hand om dom

• Poison82

Så har ett ex till mig haft det. Hans föräldrar är lärare på universitet samt arkitekter så hon var knappt hemma alls, dom togs hand om av en anställd nanny.

Nu jobba dom mycket hemifrån så lite mer såg hon nog barnen men det var nannyn som tog hand om dom

• mamaleona

Som bm och med fokus på barnens  anknytning skulle jag inte heller rekommendera att sköta alla fem nätter, på sin höjd tre. Det hör till att få knyta an till sina föräldrar och man ÄR trött, men klart man även ska ta emot hjälp vb för att själva orka. Att ha någon annan som sköter 5 av veckans 7 nätter låter rätt absurdt, man minns ju ingenting i efterhand om sina barns babytid.....

• straw2008
    viseversa skrev 2014-02-11 12:48:17 följande:
    Ja och då är det okej att lämpa över ALLA nätter i stort sett på någon annan som då sliter ut sig i stället??

Men DET är ju upp till den som tar jobbet? Många jobbar natt inom vården tex...
    I kinamockaskogen.....
  • straw2008
    viseversa skrev 2014-02-11 12:47:05 följande:
    För den som passar barnet är det värre såklart. Vad trodde du jag menade? Att jobba NATT 5 dagar i veckan är ju betydligt jobbigare än att jobba dag 5 dagar i veckan ellerhur??

Trodde till 110% att du menade att det var en dålig mamma o pappa som lämnade över nätterna. Tar man ett nattjobb får man ju "skylla sig själv" många jobbar natt inom vården. Tycer ABSOLUT lönen ska spegla ansträngningen så 25 000 Svarta kr minst i månaden.
    I kinamockaskogen.....
  • straw2008
    viseversa skrev 2014-02-11 13:32:17 följande:
    Ja och ts ska begära minst 25 000 för det jobbet. Vilket jag har svårt att tro att dom vill betala. Sen tycker jag man är slö som mamma om man tycker att någon annan ska ta ens bebisar 5 nätter i veckan när man själv är fl. Sen är jag ionte det minsta frustrerad men jag tycker väl att vakennätter är något man får leva med när man har spädbarn. Och inte lämpa över det jobbiga på någon annan. Och så tror jag små barn behöver sina föräldrar även på nätterna. Dom egna föräldrarna är ju den största tryggheten trots allt.

Oj här drar vi på stora växlar, lets agree to disagree. Jag skulle LÄTT köpa mer barnvakt om nätterna om jag hade stålar, face it :) Vi gav alltid ersättning då våra barn sov som SROCKAR hela nätterna av det, dåliga föräldrar ? Tja beror ju på vad man jämför med. Vi var nära i vardagen o på all vakentid, röker inte o har mkt tålamod (vi har ju sovit hela nätterna liksom).
    I kinamockaskogen.....
  • viseversa
    straw2008 skrev 2014-02-11 15:32:29 följande:

Trodde till 110% att du menade att det var en dålig mamma o pappa som lämnade över nätterna. Tar man ett nattjobb får man ju "skylla sig själv" många jobbar natt inom vården. Tycer ABSOLUT lönen ska spegla ansträngningen så 25 000 Svarta kr minst i månaden.
    Nej jag tror det är jobbigare att jobba natt instängd i ett rum med TVÅ vakna spädbarn än att jobba natt på ett ställe man kan röra sig på samt har andra vuxna att prata med.
Svar på tråden Lön för barnvakt på natten