• Anonym (Isabell)

Lön för barnvakt på natten

Hej,
    jag undrar vad som är rimligt att betala till en barnvakt/nanny på natten. Det handlar om ca. 40-45 timmar per vecka, från kl. 22 eller 23 till 7 på morgonen. Barnen är tvillingar på 2 månader. Timlön eller fastlön per månad?
    Man får sova när barnen sover men eftersom de är så små så antar jag att det kommer att vara många vakna timmar iaf i början. Vet inte om detta spelar någon roll egentligen...
    Någon som vet hur mycket som är rimligt att betala?

• Svar på tråden Lön för barnvakt på natten
  • viseversa

Anonym(20-25 000) Har jag sagt det? Jag sa att det nog är LÄTTARE att leva med sömnlösheten om man har ett känslomässigt band till barnet.

Klart ts kan tillgodose deras behov. Du är jävligt dryg btw. Du behöver inte hacka på mig. Ja du har haft det såå mycket jobbigare än mig på nätterna med ditt barn så nu vet jag det. Eller vad ville du ha sagt??

Dock måste hon ju ORKA också ellerhur? Det är ingen småsak att jobba 40-45 timmar natt VARJE vecka instängt på en liten yta med två spädbarn som antagligen inte sover något vidare. Att inte få sova en hel natt 5 dagar I sträck kan sänka den starkaste. Som förälder MÅSTE man göra detta. Ts har däremot ingen skyldighet att gå in i väggen för "deras skull" OM hon inte känner att hon orkar och verkligen behöver lönen.

• viseversa

MEN tar du detta jobb ts så SKA du begära bra betalt. Jag lovar att du är värd varenda krona. Har dom råd att anställa en nanny på
    nätterna så får dom räkna med att dom får betala en del också.

• Anonym (Heltid)

Det är ju ett heltidsjobb, eller till och med därmer. Dessutom bör ob-tillägg tillkomma. Kan inte lönesättningen inom vård och omsorg men det är enkelt att kolla upp.

• viseversa

Ta får du ha barnen hemma hos dig?? Eller ska du vara där och passa dom? Jag menar ska du vara uppe på nätterna är det nog bättre hemma. Ska du vara hos dom är du ju som sagt begränsad till ett mindre utrymme då föräldrarna och ev syskon ska sova också.

• Anonym (20-25 000?)
    viseversa skrev 2014-02-10 22:57:03 följande:
    Anonym(20-25 000) Har jag sagt det? Jag sa att det nog är LÄTTARE att leva med sömnlösheten om man har ett känslomässigt band till barnet.

Klart ts kan tillgodose deras behov. Du är jävligt dryg btw. Du behöver inte hacka på mig. Ja du har haft det såå mycket jobbigare än mig på nätterna med ditt barn så nu vet jag det. Eller vad ville du ha sagt??

Dock måste hon ju ORKA också ellerhur? Det är ingen småsak att jobba 40-45 timmar natt VARJE vecka instängt på en liten yta med två spädbarn som antagligen inte sover något vidare. Att inte få sova en hel natt 5 dagar I sträck kan sänka den starkaste. Som förälder MÅSTE man göra detta. Ts har däremot ingen skyldighet att gå in i väggen för "deras skull" OM hon inte känner att hon orkar och verkligen behöver lönen.
    Jag reagerade bara på att du var så ivrig att förstå "varför" de inte vill ta sina barn själva trots att TS inte handlade om det alls. Varför "sömnen är viktigare än föräldraskapet" (!) Och jag fick en bild framför mig att du är en sån där som "minsann tagit hand om dina barn själv trots att du har flera stycken och de varit skitjobbiga" typ. Och det triggar mig direkt. Präktmorsor är det värsta jag vet och då blir jag tvärtemot direkt.

Jag läste nog mer in i vad du skrev än vad du kanske menade. Sorry om det var så!

Båda tycker vi ju att TS ska ta bra betalt för det, så i huvudfrågan är vi åtminstonen överrens.
  • Anonym (Vo)

När jag arbetade svart för en familj fick jag betalt för de timmar barnen var vakna, alltså när jag sov fick jag inte betalt. Det blev inte mycket pengar i slutändan, men vad gör man inte när man är i behov av pengar. Hoppas du inte går med på vad som helst TS! Stå på dig för du förtjänar en rimlig lön och om inte dom inser det kan dom ta hand om sina ungar själva!

• Undrandeflund

Jag kan säga såhär. Jobba de timmarna från 40-45 h i veckan, det är över heltid! Det är galet, det kommer du inte orka. Men om du ska göra det, räkna inte med att du kommer att ha något socialt liv. Hur som helst, om du ska göra det. Gör det i en kortare period. Lova inte för mycket till dem. Och ta bra betalt! Herregud. Jag skulle faktiskt begärt 35 000 kr rent.

Eller nej... jag skulle tacka nej redan första början ;) Jag har ingen egen erfarenhet från barn. Men däremot från väldigt krävande nattjobb och det finns inget värre än att jobba natt :P Räkna inte med att få sova någonting.

Hur många månader är det tänkt du ska jobba där?
    Jag kan tycka dom utnyttjar dig. Gör såhär. Innan du säger hur mycket du har tänkt dig, fråga dom vad ungefär dom hade tänkt sig? Säger dom någonting på 20 000 + så vet du ju sen..... det är inte värt det!

Låt säga dom skulle betala dig 160 kr gånger 185 h i månaden. = 29 600 kr. Så det är ju inte orimligt då att begära 35 000 kr tycker jag. Men för att inte slita ut dig, kräv ett tak på x antal timmar. Säg MAX 40 h i veckan. Det är verkligen inte rimligt att jobba över heltid endast nätter......

• viseversa

Nej jag hade gärna tagit emot hjälp om det funnits någon. Men nu hade vi bara varandra när vårt barn jade kolik så det är bara att stå ut. Sen tycker jag också att man som förälder får offra lite sömn när man får barn. Att ts ska ta barnen VARJE natt när deras mamma dessutom är fl är lite slött av mamman. Det känns som dom lämpar av det jobbiga på ts så ts ska braka ihop bara för att barnens mamma anser att hennes sömn är viktigast. Visst om ts kunde ta dom 2 nätter i veckan men VARJE vardagsnatt känns lite mycket begärt,

• Lindsey Egot the only one
    Anonym (20-25 000?) skrev 2014-02-10 22:48:28 följande:
    Fast med facit i hand tror du nog inte att barnet hade tagit skada av att ha en barnvakt nån natt så att ni hade fått sova ut? (Jag vet, har haft mer än kolik med mitt barn, och vi fixade det, men hade jag gjort om hade jag lätt anlitat hjälp)

Och om nu TS är där varje natt. Då blir det ju som en extra "förälder". Eller tänker du att man måste ha blodsband för att kunna tillgodose barnens behov när de är ledsna/hungriga?
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-02-10 22:31:21 följande:Nja en barnskötare ligger på 21000kr/månad i vår kommun och sedan ska du ha nattob för alla arbetade timmar. Sedan ska en nattarbetare aldrig jobba 100% pga att det sliter för mycket utan man brukar hålla procentsatsen på 65%-75%. Så skulle du ha en nanny mellan 19-7 är det 12 timmar och-operation jobbar denne kanske bara 3 dagar i veckan för att komma upp i sin procentsats.

Mitt råd är att kontakta en aupair firma och hitta någon ung tjej som vill komma och jobba ett år i Sverige. Då får hon bo hos er, ni står för husrum och mat och sedsn får hon några tusen 3000-5000kr i fickpengar. Många som är tex flygvärdinnor/piloter har detta systemet och då kan de vara borta veckovis. Sedan ska hon kunna studera nån dag i veckan också. Tex svenska språket.
    Jag vet inte riktigt vad de som jobbar natt tjänar. Jag tänker mer att TS ska få en skälig månadslön för det arbetet.
    En skälig månadslön borde ligga runt 25000kr netto inkl obekväm arbetstid. Min man jobbar två nätter i veckan samt två dagar och får då ut 32000kr efter skatt. Grundlönen är 24600kr resten är ob kväll och natt.
  • viseversa

Fast få betalt bara när barnrättsjurist vakna är ju inte heller okej. Eftersom spädbarn har ganska oregelbundna vakentider. Man kanske får sova en timme sen vara vaken i två timmar sen sova 30 min sen vaken en timme igen mm mm mm. Oavsett så får man störd nattsömn under HELA natten och sak då även ha betalt för hela natten.

Svar på tråden Lön för barnvakt på natten