• Anonym (Isabell)

Lön för barnvakt på natten

Hej,
    jag undrar vad som är rimligt att betala till en barnvakt/nanny på natten. Det handlar om ca. 40-45 timmar per vecka, från kl. 22 eller 23 till 7 på morgonen. Barnen är tvillingar på 2 månader. Timlön eller fastlön per månad?
    Man får sova när barnen sover men eftersom de är så små så antar jag att det kommer att vara många vakna timmar iaf i början. Vet inte om detta spelar någon roll egentligen...
    Någon som vet hur mycket som är rimligt att betala?

• Svar på tråden Lön för barnvakt på natten
  • straw2008
    mamaleona skrev 2014-02-11 14:53:09 följande:
    Som bm och med fokus på barnens  anknytning skulle jag inte heller rekommendera att sköta alla fem nätter, på sin höjd tre. Det hör till att få knyta an till sina föräldrar och man ÄR trött, men klart man även ska ta emot hjälp vb för att själva orka. Att ha någon annan som sköter 5 av veckans 7 nätter låter rätt absurdt, man minns ju ingenting i efterhand om sina barns babytid.....

Man minns väl dagarna ? Hjlp vad svart eller vitt. Tror de som köper mkt barnvakt har MER fina minnen med sina barn då de iaf är VAKNA o orkar saker dagtid. De har liksom en finare bild av hur småbarnstiden såg ut, tror absolut de är bästa är att vara pigg o närvarande. Kan man vara det utan barnvakt så fine.
    I kinamockaskogen.....
  • viseversa
    straw2008 skrev 2014-02-11 15:34:58 följande:

Oj här drar vi på stora växlar, lets agree to disagree. Jag skulle LÄTT köpa mer barnvakt om nätterna om jag hade stålar, face it :) Vi gav alltid ersättning då våra barn sov som SROCKAR hela nätterna av det, dåliga föräldrar ? Tja beror ju på vad man jämför med. Vi var nära i vardagen o på all vakentid, röker inte o har mkt tålamod (vi har ju sovit hela nätterna liksom).
    Ja och? Nu sover uppenbarligen inte dessa barn på nätterna. Så vad ni gjorde när era barn sov hör inte hit liksom! Men OM era barn vaknade på nätterna antar jag att ni gick in och tröstade dom?
  • viseversa
    straw2008 skrev 2014-02-11 15:40:30 följande:

Man minns väl dagarna ? Hjlp vad svart eller vitt. Tror de som köper mkt barnvakt har MER fina minnen med sina barn då de iaf är VAKNA o orkar saker dagtid. De har liksom en finare bild av hur småbarnstiden såg ut, tror absolut de är bästa är att vara pigg o närvarande. Kan man vara det utan barnvakt så fine.
    Ja pigg och utvilad på någon annans bekostnad och hälsa. Hoppas det känns bra liksom. Skaffar man barn får man räkna med mindre sömn. 
  • straw2008
    viseversa skrev 2014-02-11 15:42:21 följande:
    Ja och? Nu sover uppenbarligen inte dessa barn på nätterna. Så vad ni gjorde när era barn sov hör inte hit liksom! Men OM era barn vaknade på nätterna antar jag att ni gick in och tröstade dom?

Vet inte var du vill komma men de har nog vaknat någon gång kan jag tänka mig. O jo då tröstar vi givetvis.
    I kinamockaskogen.....
  • straw2008
    viseversa skrev 2014-02-11 15:48:09 följande:
    Ja pigg och utvilad på någon annans bekostnad och hälsa. Hoppas det känns bra liksom. Skaffar man barn får man räkna med mindre sömn. 

Äsh klart TS kommer hinna komma ikapp om hon nu blir trött. Orkar hon 4-6 mån är ju det toppen. O Näää har man mkt pengar så kannan köpa sig fri från vakna nätter face it 😘
    I kinamockaskogen.....
  • Anonym (ca 20 000)

Hej, jag tycker att du ska be om ca 20 000 efter skatt. Känner en tjej som är barnvakt/hemjälp 30 timmar i veckan för ca 9000 efer skatt, men det är på dagtid. Nattjobb är mycket jobbigare, och i ditt fall är det många fler timmar också, så det känns nog som om du borde få dubbelt så mycket. Det är nog ett tufft jobb men det kan ju fungera för dig under en begränsad tid.

Annars tycker jag att den här tråden, som alltid på FL, är fylld av helt ointressant moraliserande och trångsynhet, för att inte tala om en tendens att inte alls kunna hålla sig till ämnet. Lycka till, TS!

• straw2008
    Anonym (ca 20 000) skrev 2014-02-11 16:06:19 följande:
    Hej, jag tycker att du ska be om ca 20 000 efter skatt. Känner en tjej som är barnvakt/hemjälp 30 timmar i veckan för ca 9000 efer skatt, men det är på dagtid. Nattjobb är mycket jobbigare, och i ditt fall är det många fler timmar också, så det känns nog som om du borde få dubbelt så mycket. Det är nog ett tufft jobb men det kan ju fungera för dig under en begränsad tid.Annars tycker jag att den här tråden, som alltid på FL, är fylld av helt ointressant moraliserande och trångsynhet, för att inte tala om en tendens att inte alls kunna hålla sig till ämnet. Lycka till, TS!

Klart man ska ha barnvakt om man har råd tror föräldrarna ändå kommer vara de som vårdar sina barn mest eller om inte att det finns de som har det värre, kolla inslaget från nordkorea ang föräldrarlösa barn. Dessa tvillingar har ju DUBBLET upp liksom.
    I kinamockaskogen.....
  • Runa

Så anknytningen måste bli dålig för att inte mamman tar hand om barnet på natten? Om pappan hade tagit nätterna medan mamma tog dagarna, hade det också varit skadligt? Är det skadligt för ett barn att ha flera anknytningspersoner? Jag ser inte något skäl för oss att döma. Vi vet inget om den här familjens situation. Det känns lite som att det är en tävling i vem som har haft det tuffast. Är det nödvändigt att andra ska slita för att man ska kunna rättfärdiga sitt eget martyrskap? Det finns inget skäl att utgå ifrån att de vill ha avlastning "för att mamman ska orka sitta på café och dricka latte hela dagarna". Det enda vi egentligen vet är att det är tvillingar vilket snarast är ett argument för att ha extra hjälp, iallafall i mina ögon. I stora delar av världen har föräldrar inte möjlighet att vara hemma med sina barn så mycket som vi har här i Sverige. Någon anställd kanske tar hand om dem eller så är det kanske en far- eller morförälder som är med barnet. Det kanske inte är optimalt men är det skadligt? Jag säger inte att föräldrarnas val är rätt, (jag har också lite svårt att förstå), bara att det är svårt för oss att veta vilket. Och oavsett är det inte frågan i den här tråden. Kanske något att starta en annan tråd om?

Om det inte handlar om extremt begränsad tid (2-3 veckor) tycker jag att det är orimligt med fem nätter/vecka. Bättre i så fall med 3 eller 4. Vill du göra den här familjen en tjänst? Är det vänner till dig eller liknande? Då kan du förstås överväga att jobba med rabatt men jag tror att du kommer att ångra det. Det finns inget skäl att begära annan taxa än du skulle gjort för ett vanligt barnvaktsjobb nattetid. Att de tycker att det blir för dyrt med förmedling är inget gott tecken med tanke på att de då kan räkna med en skattereduktion. Om du begär det de skulle fått betala vitt med reduktion svart så får du fortfarande ingen pension mm. Jag tror du ska tänka dig noga för om det här är ett jobb du verkligen vill ha. Vad har du för andra alternativ? Det kommer sannolikt bli tuffare än du anar och risken finns att du kommer att känna dig utnyttjad. Var försiktig med att lova för lång tid om du sedan inte orkar eller känner att det är värt det.

• Egendomligt

Mina tvillingar vaknade ungefär varannan timme och ville äta på natten. Ibland vaknade de omlott så att jag blev väckt varje timme... Det blev inte mycket sömn. Jag ammade dem, men ska man vara barnvakt så är det ju dessutom bestyr med att göra ersättning/värma mjölk mm. Räkna inte med att kunna sova.

• LillGris

Jag tycker inte du ska gå med på fem nätter i veckan. Att jobba natt sliter jättemycket mer än att jobba dag (och jag antar att barnen lnte sover som små änglar hela natten eftersom de vill ha hjälp). Du ska isåfall jobba mer än heltid, och det bara på natten.. Jag vet inte, men jag tror det blir tufft. Det är ju iofs en begränsad tid men ändå. Min syrra jobbar natt (sjuksköterska) oc det är aldrig mer än 4 pass i veckan, hon är ändå rätt knäckt.

Svar på tråden Lön för barnvakt på natten