• Anonym (Isabell)

Lön för barnvakt på natten

Hej,
    jag undrar vad som är rimligt att betala till en barnvakt/nanny på natten. Det handlar om ca. 40-45 timmar per vecka, från kl. 22 eller 23 till 7 på morgonen. Barnen är tvillingar på 2 månader. Timlön eller fastlön per månad?
    Man får sova när barnen sover men eftersom de är så små så antar jag att det kommer att vara många vakna timmar iaf i början. Vet inte om detta spelar någon roll egentligen...
    Någon som vet hur mycket som är rimligt att betala?

• Svar på tråden Lön för barnvakt på natten
  • Anonym (rut)
    LillGris skrev 2014-02-11 19:53:29 följande:
    Jag tycker inte du ska gå med på fem nätter i veckan. Att jobba natt sliter jättemycket mer än att jobba dag (och jag antar att barnen lnte sover som små änglar hela natten eftersom de vill ha hjälp). Du ska isåfall jobba mer än heltid, och det bara på natten.. Jag vet inte, men jag tror det blir tufft. Det är ju iofs en begränsad tid men ändå. Min syrra jobbar natt (sjuksköterska) oc det är aldrig mer än 4 pass i veckan, hon är ändå rätt knäckt.
    Det är klart att hon orkar, Massor av föräldrar sköter sina barn (jobbar) sköter sina barn varje natt.
  • Anonym (lönen)

För att endast svara gällande lönen och lägga bort mina känslor, jag tycker du ska begära minst 130kr/h plus sk. Natt OB ca 40kr/ så 170kr/h vitt. Kanske 120 svart.

• Phalaenopsis
    Anonym (ca 20 000) skrev 2014-02-11 16:06:19 följande:
    Hej, jag tycker att du ska be om ca 20 000 efter skatt. Känner en tjej som är barnvakt/hemjälp 30 timmar i veckan för ca 9000 efer skatt, men det är på dagtid. Nattjobb är mycket jobbigare, och i ditt fall är det många fler timmar också, så det känns nog som om du borde få dubbelt så mycket. Det är nog ett tufft jobb men det kan ju fungera för dig under en begränsad tid.

Annars tycker jag att den här tråden, som alltid på FL, är fylld av helt ointressant moraliserande och trångsynhet, för att inte tala om en tendens att inte alls kunna hålla sig till ämnet. Lycka till, TS!
    Kan inte påstå att jag tror att TS skulle bli särskilt utsliten även om barnen inte sover mer än hälften av tiden nattetid. Hon har ju, till skillnad från föräldrarna 16 timmar på sig att sova ut på när hon kommer hem. Frågan är snarare om hon är den typen av person som kan vänja sig vid att jobba natt konstant.

De som har sovande jour brukar få 25 - 50 % av tiden räknat som arbetstid och då med OB. Du kan ju kolla upp debatten de (underbetalda) personliga assistenterna för, snarare än att lyssna på alla de som naturligtvis tyckte det var jobbigt var vakna hela dagarna OCH väckas flera gånger/natt av sina barn.

• Anonym (Anna)

Barnflickor verkar tjäna bra. 150 kr i timmen dagtid var det någon som skrev. Det är bättre än många jobb som kräver utbildning. Synd att man inte är mer barnkär, då kunde man sadla om. =)

• Pappa31

Det är ett arbete med mycket ansvar, du har ansvar för ett litet liv som barnskötare. Lönen borde vara högre för jobb där man vårdar människor.

• LillGris
    Anonym (rut) skrev 2014-02-11 20:35:00 följande:
    Det är klart att hon orkar, Massor av föräldrar sköter sina barn (jobbar) sköter sina barn varje natt.

Ja, jag vet. Jag har själv två små barn. Men jag kan lova dig, jag hade absolut inte pallat med det som arbete. Mina egna ungar orkar jag nattvak med för att jag älskar dem mer än något annat i hela världen. Hade det varit någon annans hade jag dragit härifrån för läääänge sen. Fem nätter i veckan med små terrorister som inte är mina? Inte en chans.
  • Anonym (rut)
    LillGris skrev 2014-02-11 21:58:53 följande:

Ja, jag vet. Jag har själv två små barn. Men jag kan lova dig, jag hade absolut inte pallat med det som arbete. Mina egna ungar orkar jag nattvak med för att jag älskar dem mer än något annat i hela världen. Hade det varit någon annans hade jag dragit härifrån för läääänge sen. Fem nätter i veckan med små terrorister som inte är mina? Inte en chans.
    Pengar kan vara en tillräckligt stor morot om man inte har några
  • Anonym (Anna)
    Pappa31 skrev 2014-02-11 21:51:30 följande:
    Det är ett arbete med mycket ansvar, du har ansvar för ett litet liv som barnskötare. Lönen borde vara högre för jobb där man vårdar människor.
    Ja, det håller jag med om. Blev bara förvånad. Min mamma är sjuksköterska och har arbetat med mycket svårt handikappade barn i nästan 40 år. Har en enorm specialkompetens. Och hon har inte mer än 30000 i lön. Nattjobb. Överraskande att barnflickor tjänar lika bra.
  • fnyske

Jobbar själv som nanny, men via ett nannybolag. Tänk på att du ska jobba heltid hos dom med ett stort ansvar. Jag har själv jobbat med tvillingar och du anar inte vilken energi det kan ta på en även fast dom sover för du är på helspänn hela tiden. Rekommenderar att du kör vitt och via ett nannybolag då du får utbildning inom hlr för barn samt blir försäkrad etc.

• Anonym (rut)
    fnyske skrev 2014-02-11 22:26:41 följande:
    Jobbar själv som nanny, men via ett nannybolag. Tänk på att du ska jobba heltid hos dom med ett stort ansvar. Jag har själv jobbat med tvillingar och du anar inte vilken energi det kan ta på en även fast dom sover för du är på helspänn hela tiden. Rekommenderar att du kör vitt och via ett nannybolag då du får utbildning inom hlr för barn samt blir försäkrad etc.
    hur mycket debiterar ett nannyföretag per timme, gissar någonstans på 300-400 kr per timme.
    vad tjänar en nanny
Svar på tråden Lön för barnvakt på natten