• Anonym (Isabell)

Lön för barnvakt på natten

Hej,
    jag undrar vad som är rimligt att betala till en barnvakt/nanny på natten. Det handlar om ca. 40-45 timmar per vecka, från kl. 22 eller 23 till 7 på morgonen. Barnen är tvillingar på 2 månader. Timlön eller fastlön per månad?
    Man får sova när barnen sover men eftersom de är så små så antar jag att det kommer att vara många vakna timmar iaf i början. Vet inte om detta spelar någon roll egentligen...
    Någon som vet hur mycket som är rimligt att betala?

• Svar på tråden Lön för barnvakt på natten
  • Undrandeflund
    viseversa skrev 2014-02-10 23:22:18 följande:
    Nej jag hade gärna tagit emot hjälp om det funnits någon. Men nu hade vi bara varandra när vårt barn jade kolik så det är bara att stå ut. Sen tycker jag också att man som förälder får offra lite sömn när man får barn. Att ts ska ta barnen VARJE natt när deras mamma dessutom är fl är lite slött av mamman. Det känns som dom lämpar av det jobbiga på ts så ts ska braka ihop bara för att barnens mamma anser att hennes sömn är viktigast. Visst om ts kunde ta dom 2 nätter i veckan men VARJE vardagsnatt känns lite mycket begärt,
    Ja eller hur! Jag tycker också dom utnyttjar henne. Men ts, varför inte be om en deltid? Det är ju ett väldigt bra förslag egentligen. Säg tre dagar i veckan. Om vi räknar på 8 h per natt = 24 h = Begär ut 20 000 kr för en hel månad. Det vore bra nog. Lite får dom själva vara uppe också.
  • viseversa

Jag ville veta varför dom behövde hjälp på nätter för jag antog att mamman jobbade på dagarna eller något och då behövde sömnen. Men nu är hon föräldraledig men tycker ändå ts ska ta alla nätter utom helgerna? Som sagt lite slö morsa eller? Visst är det skönt att sova men lite får man lägga åt sidan när man får barn. Man kan inte tro att någon annan ska göra det tunga jobbet varje natt eller nästan Barje natt för att man vill ha sin "skönhetssömn" förstår nu vad jag vill komma??

• viseversa

Haha barnrättsjurist det skulle stå få betalt bara när barnen är vakna är inte heller okej. Satans telefon.

• Anonym (20-25 000?)
    viseversa skrev 2014-02-10 23:30:19 följande:
    Jag ville veta varför dom behövde hjälp på nätter för jag antog att mamman jobbade på dagarna eller något och då behövde sömnen. Men nu är hon föräldraledig men tycker ändå ts ska ta alla nätter utom helgerna? Som sagt lite slö morsa eller? Visst är det skönt att sova men lite får man lägga åt sidan när man får barn. Man kan inte tro att någon annan ska göra det tunga jobbet varje natt eller nästan Barje natt för att man vill ha sin "skönhetssömn" förstår nu vad jag vill komma??
    Japp. Jag förstår. Fast jag vet inte om jag ändå tycker att det spelar någon roll egentligen. Jag tror inte att barnen far illa av att ha en annan (samma, inte olika) person varje natt som tröstar och matar. Om familjen väljer det för att mamman ska få sin "skönhetssömn" eller om det är för att hon jobbar/är slutkörd, spelar ingen roll tycker jag. Huvudsaken är ju att barnen inte far illa. Har man råd med det så är det väl "lyx"?

Jag ser inget egenvärde i att fixa en massa saker själv om man inte måste. Det viktigaste för mig är att barnen är trygga och mår bra. Och helst ska mamman och pappan må bra också.

Dock bör ju föräldrarna i den här familjen förstå vilket arbete TS gör så hon får det hon är värd.
  • citra

Vet inte hur det är i andra branscher men i hotellbranschen räknas en heltid (när man jobbat natt) på ca 100 timmar i månaden, ledig varannan vecka, och dem får heltidslön (ca30.000) före skatt. Jobba 40-45 timmar natt i veckan är nog ingen bra ide.

• Lindsey Egot the only one
    citra skrev 2014-02-10 23:52:14 följande:

Vet inte hur det är i andra branscher men i hotellbranschen räknas en heltid (när man jobbat natt) på ca 100 timmar i månaden, ledig varannan vecka, och dem får heltidslön (ca30.000) före skatt. Jobba 40-45 timmar natt i veckan är nog ingen bra ide.

Ditt finns inget fack som godkänner natt på så många timmar i veckan.
  • Anonym (Ylva)
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-02-10 23:58:43 följande:
    Ditt finns inget fack som godkänner natt på så många timmar i veckan.
    Min mamma arbetar inom vården och har nio nattpass á 11.45 på tre veckor. Så visst finns det fack som godkänner det.
  • Anonym (Ylva)
    Anonym (Ylva) skrev 2014-02-11 00:28:39 följande:
    Min mamma arbetar inom vården och har nio nattpass á 11.45 på tre veckor. Så visst finns det fack som godkänner det.
    Det kom inte med.

Som mest arbetar hon fem pass á 11.45 på en vecka.
  • Lindsey Egot the only one
    Anonym (Ylva) skrev 2014-02-11 00:28:39 följande:
    Din mamma har 9 nattpass på tre veckor. TS skulle ha 15 nattpass på tre veckor. Det är väl ändå lite skillnad?
  • Anonym (Barnflicka)

Minst 250/h iallafall, det är ju ett som är säkert. Dels är det ett stort ansvar att jobba med barn och sedan dessutom nattetid. Barnflickan lär inte sova lika bra som hon gör hemma då hon faktiskt är på jobbet = mer lön.

Jag får ut 150/h före kl 18.00, 200/h 18-22 och 350/h efter kl 22.

Svar på tråden Lön för barnvakt på natten