• Anonym (Isabell)

Lön för barnvakt på natten

Hej,
    jag undrar vad som är rimligt att betala till en barnvakt/nanny på natten. Det handlar om ca. 40-45 timmar per vecka, från kl. 22 eller 23 till 7 på morgonen. Barnen är tvillingar på 2 månader. Timlön eller fastlön per månad?
    Man får sova när barnen sover men eftersom de är så små så antar jag att det kommer att vara många vakna timmar iaf i början. Vet inte om detta spelar någon roll egentligen...
    Någon som vet hur mycket som är rimligt att betala?

• Svar på tråden Lön för barnvakt på natten
  • viseversa
    Anonym (20-25 000?) skrev 2014-02-10 23:39:35 följande:
    Japp. Jag förstår. Fast jag vet inte om jag ändå tycker att det spelar någon roll egentligen. Jag tror inte att barnen far illa av att ha en annan (samma, inte olika) person varje natt som tröstar och matar. Om familjen väljer det för att mamman ska få sin "skönhetssömn" eller om det är för att hon jobbar/är slutkörd, spelar ingen roll tycker jag. Huvudsaken är ju att barnen inte far illa. Har man råd med det så är det väl "lyx"?

Jag ser inget egenvärde i att fixa en massa saker själv om man inte måste. Det viktigaste för mig är att barnen är trygga och mår bra. Och helst ska mamman och pappan må bra också.

Dock bör ju föräldrarna i den här familjen förstå vilket arbete TS gör så hon får det hon är värd.
    Visst ska pappan och mamman må bra men itne när det riskerar en annan människas mående(TS) som får vara uppe ALLA nätter med DCERAS bebisar. Då är det något tokigt enligt mig. Jag sa 20 000:- i månaden men jag ökar nog till 25-30 000:- just för att det ÄR JOBBIGT att ha hand om spädbarn som inte sover! Det är jobbigt med ETT spädbarn jag kan bara tänka mig hur det är med två.

Sen kommer ts sitta i ett litet rum med barnen hela nätterna. Inget ombyte utan ett och samma ställe eftesom resten av familjen anser sin sömn viktigast kommer ju itne ts kunna röra sig fritt i hemmet med skrikiga bebisar då det kommer väcka dom andra. 
  • straw2008

Vet vi om dessa föräldrar är sjuka eller friska ? Om de har barn sen tidigare o ev hur deras situation på dagen ser ut ? Har båda barnen kolik osv ? Haka inte upp er på att vissa har råd att köpa sig fria från jobbiga nätter, barnen får nog igen det genom att ha en pigg o glad mamma om dagarna. Jag har vaktat en nyfödd from dag 1, varje dag 8h. Absolut att jag har förstått i efteråt at folk stör sig något fruktansvärt på att de hade råd att ha mig, men det handlar ju bara om avundsjuka. TS återkom gärna, jag är supernyfiken på vad dessa föräldrar anser att detta är värt.

I kinamockaskogen.....
  • viseversa
    straw2008 skrev 2014-02-11 10:25:49 följande:
    Vet vi om dessa föräldrar är sjuka eller friska ? Om de har barn sen tidigare o ev hur deras situation på dagen ser ut ? Har båda barnen kolik osv ? Haka inte upp er på att vissa har råd att köpa sig fria från jobbiga nätter, barnen får nog igen det genom att ha en pigg o glad mamma om dagarna. Jag har vaktat en nyfödd from dag 1, varje dag 8h. Absolut att jag har förstått i efteråt at folk stör sig något fruktansvärt på att de hade råd att ha mig, men det handlar ju bara om avundsjuka. TS återkom gärna, jag är supernyfiken på vad dessa föräldrar anser att detta är värt.
    Varje DAG ja. Men dom vill att ts ska ta dom på nätterna vilket är skillnad. Visst ts kan ju ha dom från 07-14 på dagarna så hinner mamman sova i kapp och ts får sova hemma på nätterna. Men mamman vill att ts tar HELA nätterna 5 dagar i veckan så hon själv kan göra saker på dagarna pigg och utvilad. Fräckt enligt mig! 
  • straw2008
    viseversa skrev 2014-02-11 10:29:03 följande:
    Varje DAG ja. Men dom vill att ts ska ta dom på nätterna vilket är skillnad. Visst ts kan ju ha dom från 07-14 på dagarna så hinner mamman sova i kapp och ts får sova hemma på nätterna. Men mamman vill att ts tar HELA nätterna 5 dagar i veckan så hon själv kan göra saker på dagarna pigg och utvilad. Fräckt enligt mig! 

Vad är skillnaden ? Nästan VÄRRE i mitt fall, mamman i mitt fall hade barnet då den sov.. jag hade barnet 8h av dess vakna tid. Tror det hade gynnat deras anknytning mer att vara närvarande då barnet är vaket som sagt.
    I kinamockaskogen.....
  • straw2008

Finns det något stort o heligt i att vara så trött o sliten som möjligt ?

I kinamockaskogen.....
  • Flizus
    straw2008 skrev 2014-02-11 11:38:22 följande:
    Nej, definitivt inte. Det är bra och hälsosamt att prioritera sin egen hälsa, både privat och inom arbetslivet. Ingen kommer att tacka den som sliter ut sig i förtid.

Att vara pigg och utvilad gör att det blir enklare och roligare att ta hand om sina barn också.
  • MsM84
    citra skrev 2014-02-10 23:52:14 följande:
    Vet inte hur det är i andra branscher men i hotellbranschen räknas en heltid (när man jobbat natt) på ca 100 timmar i månaden, ledig varannan vecka, och dem får heltidslön (ca30.000) före skatt. Jobba 40-45 timmar natt i veckan är nog ingen bra ide.

Heltid i hotellbranschen för nattarbete är 38 h/vecka enligt kollektivavtalet.
  • leehlo
    straw2008 skrev 2014-02-11 11:38:22 följande:
    Jag håller helt och hållet med dig i allt du skrivit. Ser absolut inget fel i att man får hjälp under nätterna, speciellt när man har tvillingar. Kan bara föreställa mig.. 
    En kompis mamma berättade att hon inte minns något av det första året med sina tvillingar för hon var helt slutkörd. När en sov vaknade den andra. Jag hade slitit av mig håret! Cool
  • viseversa
    straw2008 skrev 2014-02-11 11:37:47 följande:

Vad är skillnaden ? Nästan VÄRRE i mitt fall, mamman i mitt fall hade barnet då den sov.. jag hade barnet 8h av dess vakna tid. Tror det hade gynnat deras anknytning mer att vara närvarande då barnet är vaket som sagt.
    För den som passar barnet är det värre såklart. Vad trodde du jag menade? Att jobba NATT 5 dagar i veckan är ju betydligt jobbigare än att jobba dag 5 dagar i veckan ellerhur??
  • viseversa
    leehlo skrev 2014-02-11 12:18:00 följande:
    Jag håller helt och hållet med dig i allt du skrivit. Ser absolut inget fel i att man får hjälp under nätterna, speciellt när man har tvillingar. Kan bara föreställa mig.. 
    En kompis mamma berättade att hon inte minns något av det första året med sina tvillingar för hon var helt slutkörd. När en sov vaknade den andra. Jag hade slitit av mig håret! Cool
    Ja och då är det okej att lämpa över ALLA nätter i stort sett på någon annan som då sliter ut sig i stället??
Svar på tråden Lön för barnvakt på natten