• Anonym (Isabell)

Lön för barnvakt på natten

Hej,
    jag undrar vad som är rimligt att betala till en barnvakt/nanny på natten. Det handlar om ca. 40-45 timmar per vecka, från kl. 22 eller 23 till 7 på morgonen. Barnen är tvillingar på 2 månader. Timlön eller fastlön per månad?
    Man får sova när barnen sover men eftersom de är så små så antar jag att det kommer att vara många vakna timmar iaf i början. Vet inte om detta spelar någon roll egentligen...
    Någon som vet hur mycket som är rimligt att betala?

• Svar på tråden Lön för barnvakt på natten
  • straw2008
    LillGris skrev 2014-02-11 21:58:53 följande:
    Ja, jag vet. Jag har själv två små barn. Men jag kan lova dig, jag hade absolut inte pallat med det som arbete. Mina egna ungar orkar jag nattvak med för att jag älskar dem mer än något annat i hela världen. Hade det varit någon annans hade jag dragit härifrån för läääänge sen. Fem nätter i veckan med små terrorister som inte är mina? Inte en chans.

Ja du får ju som sagt inte betalt. Är TS arbetslös är det ju en GOD ide o då orkar man.
    I kinamockaskogen.....
  • straw2008

Ni som tycker att man ska "ta hand om sina egna barn" gäller samma sak om man tex får TRILLINGAR ? FYRLINGAR ? Två tvillingpar tätt inpå varandra? När har man offrat sig värst/mest /bäst ? Vem vinner ? En mamma som klarar 1 år med tvillingar o sen läggs in på psyket (o barnen omhändertas för att hårddra) eller en mamma som köper hjälp o klarar dagarna galant o är en sån mamma DU önskar du var? Vem är bäst vem vinner ?

I kinamockaskogen.....
  • Anonym (rut)

Skulle kunna tänka mig ett sånt jobb, sover aldrig mer än 5-6 timmar. Tänk vad tid jag skulle få över till annat.

• Linnea 538

Jag skulle först och främst frågat föräldrarna om varför dom vill ha natthjälp så många dagar.
    Den ena föräldern jobbar sa du, och den andra är föräldraledig. Vad är det som hindrar att den som jobbar inte kan hjälpa till på natten? Spädbarnsmånaderna är jobbiga, det vet nog alla blivande föräldrar att det kan bli tufft, lite sömn och stress. Men att som två föräldrar be om natthjälp BARA för att den ena jobbar och inte den andra?? Det är enligt mig lättja/lathet.
    Om du vill ha jobbet skall du kräva minst 20 tusen EFTER skatt. Det är ett fulltids jobb med ett barn, då kan du ju räkna med hur mycket det blir med två stycken små. Krav om minst 1000kr per natt. Och prutar dom på det så säg nej. Anser föräldrarna att det behövs en barnvakt för detta så har dom också råd med det. Annars förstår jag inte deras så kallade behov av barnvakt. Själv som person är jag ensamstående, studerar, jobbar och tar hand om min lille ensam. Utnämner mig inte till ett helgon, utan ger bara ett exempel på att om jag kan klara av jobb, studier och en liten guldklimp själv, utan hjälp. Så borde två föräldrar, varav den ene föräldraledig och den andra jobbar. ( inga studier inblandade) klara sig själva. 

Tack på förhand och hoppas att jag inte förolämpat någon.

• Anonym (give over)
    viseversa skrev 2014-02-10 23:22:18 följande:
    Nej jag hade gärna tagit emot hjälp om det funnits någon. Men nu hade vi bara varandra när vårt barn jade kolik så det är bara att stå ut. Sen tycker jag också att man som förälder får offra lite sömn när man får barn. Att ts ska ta barnen VARJE natt när deras mamma dessutom är fl är lite slött av mamman. Det känns som dom lämpar av det jobbiga på ts så ts ska braka ihop bara för att barnens mamma anser att hennes sömn är viktigast. Visst om ts kunde ta dom 2 nätter i veckan men VARJE vardagsnatt känns lite mycket begärt,

Så bara för att du stod ut så måste alla andra göra det också? Du skriver ju t o m att du mottagit hjälp om den hade erbjudits (=om du hade haft råd?). Ursäkta men den där attityden är så himla trist; "jag har minsann stått ut med koilikbarn, varit en sur och trött mamma på gränsen till sammanbrott så då är det inte mer än rätt att alla andra som skaffat barn ska lida....."

Vi vet väl inget om upplägget för övrigt? Kanske mamman eller pappan har barnen på kvällen och därefter får 6 timmars sömn för att sedan ta över på morgonen. Hade mer än gärna haft det så när mina var små men hade tyvärr inte den möjligheten. Tror inte att barnen skadas vad gäller anknytning om det är en och samma person. 

Sedan att påstå att TS inte ska behöva slita ut sig för någon annans barn? Det handlar om ett avlönat jobb, ett nattjobb som vilket som helst (sedan att det är svart är inte alls bra, men det är en annan diskussion). TS får väl sova när hennes skift är över som alla andra, eller har jag missat något - jobbar eller studerar TS samtidig (har inte lusläst tråden)??

• Anonym (Maria)

Jag tycker inte alls att du ska ifrågasätta behovet av nanny på natten. Har familjen råd med det så är det väl helt ok. Däremot är det helt ok att begära en ordentlig lön. Det är inget lätt jobb att sköta två små barn varje natt. Men var annanstans frågar man chefen sin varför han inte gör det jobb man blir anställd för att göra. I det här fallet kanske mamman vet att hon inte orkar om hon inte får sova. Finns pengarna så varför utsätta sig för nattvakandet då? 

• Anonym (S)

Jobbade jour 80% blev nästan ett 5/2 schema förutom att jag var helt ledig var 6 vecka.. Hade en bruttolön på 23500kr.. Detta är ju skillnad för detta är varje natt, så minst det..

• viseversa

Nej du har uppenbart inte lusläst tråden(give over). För du hoppar på mig för en massa saker för om du läst ALLT jag skrev så ser du att du inte har anledning att hoppa på mig för.

Och jo jag tycker det är slött att lämna över allt det jobbiga på någon annan.. När man dessutom är föräldraledig.

Jag jag hade tagit emot hjälp men jag hade INTE lämnat över min bebis nästan alla nätter i veckan trots kolik. 1-3 nätter möjligen och då kanske inte ens varje vecka för att få sova ikapp. om du LÄSER vad jag skrev vilket du inte verkar göra??

Men det är så att ha spädbarn. Och även om ts får sova på dagen så får hon en störd dygnsrytm. Kul att ligga och sova bort dagarna för att man tar hand om någons bebisar hela nätterna. Att dom vill betala svart är det ts som sagt.

• Anonym (Maria)

Nu läste jag faktiskt inte genom alla dina inlägg viseversa utan jag svarade mer allmänt det som diskuterats i tråden. Jag tycker inte alls att vi ska ifrågasätta behovet när TS frågar efter lönen. TS måste ju inte ta jobbet, hon måste inte fortsätta om det blir för tungt men hon har fått erbjudandet och får ge ett löneanspråk. Ett alternativ kunde ju vara att två stycken skulle dela på jobbet också om barnen är uppe hela nätterna. Tex ta en vecka var. Men det går säkert att pröva och se hur det går. 

Svar på tråden Lön för barnvakt på natten