• Anonym (Isabell)

Lön för barnvakt på natten

Hej,
    jag undrar vad som är rimligt att betala till en barnvakt/nanny på natten. Det handlar om ca. 40-45 timmar per vecka, från kl. 22 eller 23 till 7 på morgonen. Barnen är tvillingar på 2 månader. Timlön eller fastlön per månad?
    Man får sova när barnen sover men eftersom de är så små så antar jag att det kommer att vara många vakna timmar iaf i början. Vet inte om detta spelar någon roll egentligen...
    Någon som vet hur mycket som är rimligt att betala?

• Svar på tråden Lön för barnvakt på natten
  • Anonym (rut)
    viseversa skrev 2014-02-12 12:38:28 följande:
    Nej du har uppenbart inte lusläst tråden(give over). För du hoppar på mig för en massa saker för om du läst ALLT jag skrev så ser du att du inte har anledning att hoppa på mig för.

Och jo jag tycker det är slött att lämna över allt det jobbiga på någon annan.. När man dessutom är föräldraledig.

Jag jag hade tagit emot hjälp men jag hade INTE lämnat över min bebis nästan alla nätter i veckan trots kolik. 1-3 nätter möjligen och då kanske inte ens varje vecka för att få sova ikapp. om du LÄSER vad jag skrev vilket du inte verkar göra??

Men det är så att ha spädbarn. Och även om ts får sova på dagen så får hon en störd dygnsrytm. Kul att ligga och sova bort dagarna för att man tar hand om någons bebisar hela nätterna. Att dom vill betala svart är det ts som sagt.
    Olika personer har olika sömnbehov, Själv jobbade jag ofta dubbla skift i min ungdom.
    Men sen var inte min generation söndercurlade oc skulle få allt serverat på silverfat.
    Mammor har i årtusenden skött barn och hushåll 24/7 hur orkade de och dessutom var det mycket större barnkullar då

• Alltid Daph

Åh, alla gånger man önskat sig en nattnanny... Det vore ju drömmen. Om jag var snuskigt rik skulle jag också vilja ha det. Tänk vilken pigg och trevlig mamma man skulle vara på dagarna!

Men oj, vad jag skulle kräva bra betalt för det jobbet.

• fnyske
    Anonym (rut) skrev 2014-02-11 23:43:41 följande:
    hur mycket debiterar ett nannyföretag per timme, gissar någonstans på 300-400 kr per timme.
    vad tjänar en nanny
    Det är olika på olika bolag
  • Anonym (give over)
    Anonym (Maria) skrev 2014-02-12 12:43:13 följande:
    Nu läste jag faktiskt inte genom alla dina inlägg viseversa utan jag svarade mer allmänt det som diskuterats i tråden. Jag tycker inte alls att vi ska ifrågasätta behovet när TS frågar efter lönen. TS måste ju inte ta jobbet, hon måste inte fortsätta om det blir för tungt men hon har fått erbjudandet och får ge ett löneanspråk. Ett alternativ kunde ju vara att två stycken skulle dela på jobbet också om barnen är uppe hela nätterna. Tex ta en vecka var. Men det går säkert att pröva och se hur det går. 

Exakt, det är högst frivilligt att ta ett jobb som har obekväma arbetstider. Så länge man tycker jobbet är värt pengarna. Det är ju det som är själva frågan i denna tråden - hur mycket som är rimligt att begära. Har ingen aning men att höra med nanny-förmedlingar kanske kan ge några riktlinjer.

Tycker också att det är jättekonstigt att ifrågasätta varför arbetsgivaren inte kan göra jobbet själv. Mamman känner väl att hon vill ha hjälp och har råd att betala för den. Man är väl inte piggare på dagen för att man är föräldraledig om man inte fått sova på natten? Ser inte alls problemet (förutom att det är ett svartjobb). Undrar om det skulle vara på samma sätt om det var en mormor eller annan släkting som ställde upp och tog nätterna. Nä, har en känsla av att det är grejen att man betalar för tjänsten som är gör att det upplevs som "fel". 

• Knota

Ifrågasätt inte, det skulle vara väldigt underligt. Då kommer de definitivt hitta någon annan att anställa.

• straw2008
    Knota skrev 2014-02-12 14:38:54 följande:
    Ifrågasätt inte, det skulle vara väldigt underligt. Då kommer de definitivt hitta någon annan att anställa.

Säger samma sak, vill man ha jobbet så vill man. Jag skulle lätt kunnat ta det i yngre år.
    I kinamockaskogen.....
  • Anonym (AVA)

Sen -nu när man har stora barn redan o allt detdär bakom sig  - måste jag stolt få säga att "det gjorde jag bra" (skilde oss så jag var ensam 90% med 3 st). Känns som en sådan sak som man ska leva genom detdär med trötthet, hormoner, tårar, anknytning - ja hela köret för att sedan få känna denna stolthet att man gjort det o gjort det själv o bra.
    Tänker ofta - då man läser om kändisar som reser hit o dit me ungarna, gör dittan o dattan - men för 17, dom SKÖTER ju inte om sina barn heller, knappt halva tiden på sin höjd, då tycker inte jag man kan ta åt sig den vinsten - att man uppfostrat x antal barn" då det är nannys som gjort det. Därför skulle inte JAG vilja ha någon som skött, för i efterskott skulle man inte få känna att man klarade det.

• straw2008
    Anonym (AVA) skrev 2014-02-13 08:56:24 följande:
    Sen -nu när man har stora barn redan o allt detdär bakom sig  - måste jag stolt få säga att "det gjorde jag bra" (skilde oss så jag var ensam 90% med 3 st). Känns som en sådan sak som man ska leva genom detdär med trötthet, hormoner, tårar, anknytning - ja hela köret för att sedan få känna denna stolthet att man gjort det o gjort det själv o bra.Tänker ofta - då man läser om kändisar som reser hit o dit me ungarna, gör dittan o dattan - men för 17, dom SKÖTER ju inte om sina barn heller, knappt halva tiden på sin höjd, då tycker inte jag man kan ta åt sig den vinsten - att man uppfostrat x antal barn" då det är nannys som gjort det. Därför skulle inte JAG vilja ha någon som skött, för i efterskott skulle man inte få känna att man klarade det.

Men tar de verkligen åt sig äran över skolgång o uppfostran då ? O ser du en kändis resa en helg kanske den är med barnet non stop sen 2 v? O du låter bitter, att man måste lida för att kunna stolthet ?? VÅra barn sov ju hela nätter from 2v ålder.. .har jag inte lika stor rätt att vara stolt över att jag "överlevt dem" Är det den som lidit mest som får vara stoltast ? Då är väl de sjuka barnens föräldrar stoltast anser jag o knappast du, dvs barn som är sjuka i HIV Diabetes osv.
    I kinamockaskogen.....
  • Mammaihaninge

De som tror att de är lite bättre än alla andra för att de har kämpat "helt själva" tycker jag är rätt så fel. Ingen har det lika och det kan vara så att ett barn skriker hela nätterna medan andra är hur enkla som helst att ta hand om. Så även de som har hjläp hemma kan ha det värre!

Och om man har åd , varför ksulle man inte ta hjälp - lika gärna som från en mormor eller kusin? Jag kollade upp en barnvakt på hittabarnvakt.se som jag är supernöjd med, och jag är ensamstående med två småttingar!

• barnvakt

100:- i timmen erbjuder denna familjen om det är den jag tror att det är. 
    som jag förstår så tycker de agenturer är för dyrt. 

• Anonym (Isabell)
    Lady Paraplyh skrev 2014-02-19 23:54:08 följande:
    Hur har det gått TS?
    Vi har bestämt en tid för intervju men inte pratat om lön än. Vi får ta det när vi ses.
  • Anonym (Isabell)
    barnvakt skrev 2014-02-24 11:48:23 följande:
    Hur känner du familjen?
  • Lindsey Egot the only one
    barnvakt skrev 2014-02-24 11:48:23 följande:

Frågan är om det är vitt så de betalar arbetsgivaravgifter men även ob tillägg för nattarbete. 100kr brutto utan ob-natt är väldigt lågt.
Svar på tråden Lön för barnvakt på natten