• Anonym (Isabell)

Lön för barnvakt på natten

Hej,
    jag undrar vad som är rimligt att betala till en barnvakt/nanny på natten. Det handlar om ca. 40-45 timmar per vecka, från kl. 22 eller 23 till 7 på morgonen. Barnen är tvillingar på 2 månader. Timlön eller fastlön per månad?
    Man får sova när barnen sover men eftersom de är så små så antar jag att det kommer att vara många vakna timmar iaf i början. Vet inte om detta spelar någon roll egentligen...
    Någon som vet hur mycket som är rimligt att betala?

• Svar på tråden Lön för barnvakt på natten
  • viseversa
    straw2008 skrev 2014-02-11 11:37:47 följande:

Vad är skillnaden ? Nästan VÄRRE i mitt fall, mamman i mitt fall hade barnet då den sov.. jag hade barnet 8h av dess vakna tid. Tror det hade gynnat deras anknytning mer att vara närvarande då barnet är vaket som sagt.
    Och om nu dessa tvillingar SOVER på nätterna så hade hon ju inte bett ts om hjälp på nätterna ellerhur?
  • leehlo
    viseversa skrev 2014-02-11 12:48:17 följande:
    Ja och då är det okej att lämpa över ALLA nätter i stort sett på någon annan som då sliter ut sig i stället??
    Ouch, din frustration känns genom skärmen, take a chillpill. Cool
    Men det är ju ett jobb. Gillar man det inte har man ju ett val - ta det eller säga tack och hej! 
    Föräldrarna slipper slita ut sig totalt genom betala någon för att slippa nätterna, jättebra! På dig låter det som att föräldrarna ger ts barnen och säger tack och hej för all framtid. 
    Det viktiga är väl snarare hur mycket ts tycker att det är värt för att göra jobbet. 
  • viseversa
    leehlo skrev 2014-02-11 13:28:15 följande:
    Ouch, din frustration känns genom skärmen, take a chillpill. Cool
    Men det är ju ett jobb. Gillar man det inte har man ju ett val - ta det eller säga tack och hej! 
    Föräldrarna slipper slita ut sig totalt genom betala någon för att slippa nätterna, jättebra! På dig låter det som att föräldrarna ger ts barnen och säger tack och hej för all framtid. 
    Det viktiga är väl snarare hur mycket ts tycker att det är värt för att göra jobbet. 
    Ja och ts ska begära minst 25 000 för det jobbet. Vilket jag har svårt att tro att dom vill betala. Sen tycker jag man är slö som mamma om man tycker att någon annan ska ta ens bebisar 5 nätter i veckan när man själv är fl. Sen är jag ionte det minsta frustrerad men jag tycker väl att vakennätter är något man får leva med när man har spädbarn. Och inte lämpa över det jobbiga på någon annan. Och så tror jag små barn behöver sina föräldrar även på nätterna. Dom egna föräldrarna är ju den största tryggheten trots allt.
  • Mandy01

25.000 - efter skatt, tycker jag. :) I vissa kommuner finns det förskolor som har nattöppet. Kanske kan du ringa kommunen och fråga vilken lön personalen har? De arbetar ju vitt med allt vad det innebär med pension, osv, så du får tänka svart i ditt fall. Nöjd dig inte för mindre! Mamman hade likväl kunnat sova på dagen istället medan du tar hand om barnen...men det är OT.

• Skruttelito

Att ha ett spädbarn åt gången som sover dåligt går INTE att jämföra med att ha tvillingar. Mitt första barn sov jäkligt kasst första två åren och det var ett helvete. Men det var fortfarande ETT barn. När hen sov kunde jag sova (även om det var sällan). Det fanns då inte ett jämngammalt barn som vaknade istället. Jag har full förståelse för att man vill ha barnvaktshjälp nattetid. Särskilt när man har tvillingar!

MEN Ts, att jobba fem nätter i veckan är mycket. Är det fem nätter eller inga alls som gäller? Annars skulle jag i ditt läge föreslå att du jobbar tre nätter i veckan. Lönesättningen för det har jag ingen aning om. Men det är väl jättebra att ni får träffas och du får höra mer ingående vad jobbet egentligen innebär, hur barnen brukar sova och så vidare.

• Poison82
    viseversa skrev 2014-02-11 13:32:17 följande:
    Ja och ts ska begära minst 25 000 för det jobbet. Vilket jag har svårt att tro att dom vill betala. Sen tycker jag man är slö som mamma om man tycker att någon annan ska ta ens bebisar 5 nätter i veckan när man själv är fl. Sen är jag ionte det minsta frustrerad men jag tycker väl att vakennätter är något man får leva med när man har spädbarn. Och inte lämpa över det jobbiga på någon annan. Och så tror jag små barn behöver sina föräldrar även på nätterna. Dom egna föräldrarna är ju den största tryggheten trots allt.
    Äsch, du är bara sotis på att vissa faktiskt har råd med detta ;) .

Tänk vad pigga föräldrarna sen är på dagen att orka göra saker med barnen :)
  • viseversa
    Poison82 skrev 2014-02-11 13:53:41 följande:
    Nej då=). Dock skulle jag inte lämna bort mitt spädbarn 5 nätter i veckan även fast jag hade råd. 2 nätter kanske för att ta igen sig om man hade ett kolikbarn vilket vi haft men att lämpa över alla nätter på någon annan är lite konstigt.

Men tydligen är jag ensam om att tycka att vakennätter är något man får räkna med när man har små små bebisar. Hade jag inte kunnat ta vakna nätter hade jag itne skaffat 4 barn själv eller??
  • viseversa
    Skruttelito skrev 2014-02-11 13:53:27 följande:
    Att ha ett spädbarn åt gången som sover dåligt går INTE att jämföra med att ha tvillingar. Mitt första barn sov jäkligt kasst första två åren och det var ett helvete. Men det var fortfarande ETT barn. När hen sov kunde jag sova (även om det var sällan). Det fanns då inte ett jämngammalt barn som vaknade istället. Jag har full förståelse för att man vill ha barnvaktshjälp nattetid. Särskilt när man har tvillingar!

MEN Ts, att jobba fem nätter i veckan är mycket. Är det fem nätter eller inga alls som gäller? Annars skulle jag i ditt läge föreslå att du jobbar tre nätter i veckan. Lönesättningen för det har jag ingen aning om. Men det är väl jättebra att ni får träffas och du får höra mer ingående vad jobbet egentligen innebär, hur barnen brukar sova och så vidare.
    Det beror ju på barnen. Vissa bebisar sover som små stockar hela nätterna redan från start medans ansdra barn har party hela nätterna igenom. Jag har en kompis som har tvillingar och dom SOV från start hela nätterna i stort sett. Vaknade kanske 2-3 gr och åt dom första två månaderna och somnade sen om igen på en gång utan ett pip. Sen hade jag ETT barn med kolik som ALDRIG sov på nätterna istället. Så visst antagligen ÄR det jobbigare med tvillingar men det måste inte vara så. Dock tror jag dessa tvillingar är krävande eftersom deras mamma tycker någon annan ska ta alla vardagsnätter. 
  • viseversa
    Poison82 skrev 2014-02-11 13:53:41 följande:
    Nu sover mina barn på nätterna så jag får sova oavsett=). men jag har inga små små bebisar just nu. Den yngsta är snart 11 månader=)
Svar på tråden Lön för barnvakt på natten