• Anonym (Isabell)

Lön för barnvakt på natten

Hej,
    jag undrar vad som är rimligt att betala till en barnvakt/nanny på natten. Det handlar om ca. 40-45 timmar per vecka, från kl. 22 eller 23 till 7 på morgonen. Barnen är tvillingar på 2 månader. Timlön eller fastlön per månad?
    Man får sova när barnen sover men eftersom de är så små så antar jag att det kommer att vara många vakna timmar iaf i början. Vet inte om detta spelar någon roll egentligen...
    Någon som vet hur mycket som är rimligt att betala?

• Svar på tråden Lön för barnvakt på natten
  • Flizus
    Anonym (Ylva) skrev 2014-02-11 00:31:14 följande:
    Det kom inte med.

Som mest arbetar hon fem pass á 11.45 på en vecka.
    Det du beskriver ger en genomsnittlig arbetstid på 35,25 timmar/vecka, vilket är det som räknas. Att arbeta fem nattpass på en vecka är inte alls ovanligt vid nattarbete. Ofta brukar dock heltidsmåttet för nattarbete räknas något lägre än 35,25 timmar/vecka.
  • Anonym (Ylva)
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-02-11 00:36:32 följande:
    Din mamma har 9 nattpass på tre veckor. TS skulle ha 15 nattpass på tre veckor. Det är väl ändå lite skillnad?
    Nu kommenterade jag ditt påstående om antal timmar/vecka. Min mamma är schemalagd 58,75 ena veckan. Notera, det var ditt påstående om vecka jag motstred - inget annat.
  • Tom Araya
    Anonym (Vo) skrev 2014-02-10 23:18:28 följande:
    När jag arbetade svart för en familj fick jag betalt för de timmar barnen var vakna, alltså när jag sov fick jag inte betalt. Det blev inte mycket pengar i slutändan, men vad gör man inte när man är i behov av pengar. Hoppas du inte går med på vad som helst TS! Stå på dig för du förtjänar en rimlig lön och om inte dom inser det kan dom ta hand om sina ungar själva!
    Hur hade de koll på hur mycket barnen sov?
  • woopie

Barnpassning räknas som en Hushållsnära tjänst och ger möjlighet till RUT-avdrag!

RUT är en förkortning av Rengöring, Underhåll och Tvätt.

Begreppet rut-avdrag används för att beskriva möjligheten till skatteavdrag för husarbete.

Exempel på tjänster är städning, barnpassning och trädgårdsarbete. Avdrag ges enbart för arbetskostnad. Det innebär att kunden betalar hälften av arbetskostnaden till barnpassaren. När arbetet är utfört faktureras kunden hälften av kostnaden och barnpassaren begär resten av arbetsersättningen av Skatteverket.

En utbildad barnskötare med anställning har en månadslön på ca 19500:- per månad. Det ger en timlön på ca 113:- (inkl semesterersättning) före skatt.

För att din barnpassare, född 1986 eller senare, ska få ut ca 113:- per arbetad timme måste du betala: ca 87:- (ca 174:-innan rut) per timme!

Det finns tre alternativ för din barnpassare att ta betalt: F-skatt, A-skatt och arbeta genom en barnvaktsförmedling. Alla tre har olika fördelar och nackdelar.

1) F-skatt: Finns kunskapen eller möjlighet till hjälp att starta och driva eget så kan det vara det bästa alternativet. Det finns olika sätt att tjäna några kronor extra om man vet vad man gör.

2) A-skatt: Fakturera genom ett faktureringsföretag! Faktureringsföretaget står som arbetsgivare och beroende på vilket faktureringsföretag du väljer ingår vissa försäkringar. OBSERVERA att inte alla faktureringsföretag kan fakturera RUT!

www.firmify.se

www.billogram.com

www.coolcompany.se

www.frilansfinans.se

3) Arbeta genom en barnvaktsförmedling. Något av det smartaste du kan göra är faktiskt att anlita en barnpassare genom en förmedling!

Du har då andra som, gör en första bedömning och sorterar bort de sökande som inte alls passar in på era krav och behov. Det finns en kundtjänst att fråga, om några funderingar uppstår samt att du erbjuds en ny barnpassare om den du väljer slutar eller visar sig inte alls passa så bra som du trodde.

Som grädde på moset får den barnpassare, ni anlitar genom barnvaktsförmedlingen, vita pengar minus skatter och avgifter samt att hen är försäkrad.

Vilken förmedling du väljer att anlita din barnpassare genom är helt ditt beslut! Du ska välja den barnvaktsförmedling som känns helt rätt för dig och din familj!

www.smafolkbarnpassning.se (kan hjälpa till med enbart fakturering, Hela landet!)

www.nannyakuten.se

www.citykids.nu

www.nanny.nu

www.upgradeskids.se

www.charliesbastaanglar.se

www.lugna-hem.se

www.bamsia.se

KOMMUNIKATION är a och o i ALLA förhållanden!!
  • Anonym (Vo)
    Tom Araya skrev 2014-02-11 01:58:41 följande:
    Hur hade de koll på hur mycket barnen sov?
    Dom förväntade väl att man ärlig.
  • Poison82

Om det nu är svart du ska jobba och ca 8-9 timmar per pass så iaf 1000:- per natt så 20 tusen i månaden.

• En blå giraff

Jag har svårt att tro att familjen kommer att erbjuda TS 20 000 i månaden eller mer. De har säkert tänkt komma billigare undan. Jag tycker också det verkar otroligt slött av föräldrarna att anlita någon 5 nätter per vecka. Om man får barn så ingår väl det att man måste vara beredd på en hel del nattvak annars vet jag inte vilken värld man lever i. OK att få hjälp 2, kanske 3 nätter per vecka om man har tvillingar som sover väldigt illa. Det kan jag förstå så man inte går under helt och håller själv. 

• viseversa

"En blå giraff" exakt min tanke. Skaffar man barn får man räkna med att få störd nattsömn. Visst är det skönt att lämpa över "skitgörat" på någon annan men slött som satan är det. Det innebär att denna mamma tycker hennes hälsa är viktigare än ts som kommer få en störd dygnsrytm och ta hand om två bebisar som inte är hennes medans den FÖRÄLDRALEDIGA mamman sover hela nätterna? För vad? För att kunna gå på stan shoppa och dricka latte med sina kompisar på dagarna när det är lite gulligt och mysigt med spädbarn medans ts själv måste hem och stupa i säng och kanske sova bort nästan hela dagen för att HON gjort en annan mammas jobb VARJE vardagsnatt.

• straw2008

Jag skulle vilja säga MINST 20 000 svart. MINST MINST. 40h är ju som sagt heltid. Även om du skulle kunna sova någon timme då o då.

I kinamockaskogen.....
  • viseversa
    Anonym (20-25 000?) skrev 2014-02-10 23:39:35 följande:
    Japp. Jag förstår. Fast jag vet inte om jag ändå tycker att det spelar någon roll egentligen. Jag tror inte att barnen far illa av att ha en annan (samma, inte olika) person varje natt som tröstar och matar. Om familjen väljer det för att mamman ska få sin "skönhetssömn" eller om det är för att hon jobbar/är slutkörd, spelar ingen roll tycker jag. Huvudsaken är ju att barnen inte far illa. Har man råd med det så är det väl "lyx"?

Jag ser inget egenvärde i att fixa en massa saker själv om man inte måste. Det viktigaste för mig är att barnen är trygga och mår bra. Och helst ska mamman och pappan må bra också.

Dock bör ju föräldrarna i den här familjen förstå vilket arbete TS gör så hon får det hon är värd.
    Jag tror ioförsig att så små barn behöver sina föräldrar även på nätterna. Nej jag tror inte dom får men för livet eller psykiska sjukdomar MEN jag tror att dom behöver sin mamma även på nätterna.

Sen ÄR det slött att lämna över det "jobbiga" med bebisar på någon annan så att ts istället kommer braka ihop för att denna mamman som dessutom är föräldrarledig anser sin sömn viktigare än alla andras däribland ts söömn.

Visst hade jag kunnat ta om dom ville ha hjälp 2-3 nätter i veckan men 5 nätter i veckan och då 40-45 TIMMAR natt ÄR väldigt mycket begärt. Det är väl inte ts som skaffat barn? '

Varför ska dom som föräldrar inte ta sitt eget ansvar för sina bebisar även på nätterna? Det är så det ÄR att ha bebisar som inte sover. Dom är ju knappast ensamma heller. ALLA som har bebisar som itne sover vill sova. Men ibland biter man ihop helt enkelt. 
Svar på tråden Lön för barnvakt på natten