Mentat skrev 2014-09-15 16:10:29 följande:
Dina exempel haltar svårt. Mandela krävde inte privilegier för svarta, han var nöjd med att avskaffa dem för vita. Därför var han inte rasist etc.
(F!) däremot kräver lagstiftning som skall gynna specifikt kvinnor. Därför är de sexister.
Han var inte messias, den gode Nelson. Även om han ofta framställs så.
När han greps 1962 var det inte som ANC-chef, utan som ledare för partiets väpnade gren, MK.
Feministiskt initiativ har vad jag vet ingen militär gren.
Följer du Mandelas historia så kommer du självklart hitta tillfällen då han talar om politik som ska gynna främst den förtryckta svarta majoriteten. För att minska klyftorna. Det är omöjligt att komma ifrån.
Du får gärna svara på frågorna jag ställde ovan. Om hur man ska motverka förtryck utan att utgå från förtryckarens världsbild? Hur motverkar man rasism utan att någon gång nämna hudfärg? Hur motverkar man sexism utan att nämna kön?
Mandela hade vad jag förstår ganska stora planer på att utjämna ojämlikheter i landet efter att han tillträde som president, men Sydafrikas dåliga ekonomi hindrade honom till stor del.
en.wikipedia.org/wiki/Nelson_Mandela
Feministernas mål är enligt dem själva att uppnå jämlikhet, inte att skapar en ny sexistisk apartheidstat.
Att du ignorerade mina frågor om kvinnors situation är intressant. Exakt när slutade kvinnor att vara diskriminerade i Sverige? När slutade ojämlikheterna bero på diskriminering och började bero på att män förtjänade att tjäna mer och ha mer makt? Vad är dina belägg?