• Fläderpärlan

Ivf mars 2014

Hej! Vi har äntligen fått påbörjat vårt efterlängtade ivf. Vi var på vårt första besök i Falun den 18/2 och fick börja spraya synarela redan samma kväll. Vi kör alltså det långa protokollet! Det känns så himla overkligt, nu är det liksom vår tur?! Vi har beräknat ÄP i slutet av mars i alla fall och nu vore jag jättetacksam och glad om Ferdinand fler ivf:are där ute som vill hänga med på tråden och som är ungefär där vi är i vår ivf-process :) Kan tillägga att det här är vårt förta försök och vi försöker vara positiva och hoppas som bara den, nu fan ska det här gå!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-02-20 13:07
    * det finns ska det givetvis stå, inte Ferdinand

• Svar på tråden Ivf mars 2014
  • liamae

lillatrollet, okej, jag förstår. Jo, jag känner lite samma sak. Man vågar inte riktigt hoppas när man har misslyckanden bakom sig men samtidigt är ju hoppet det enda som får en att orka igenom allt. Måtte det gå väl den här gången!

Johansson, vad kul! Håller tummarna! Första gången fick vi frågan om vi ville ha tillbaka två om inget av embryona hade bra kvalitet. Jag blev helt ställd o var tvungen att gå hem o tänka men nu är det helt självklart att vi vill det! Jag skulle för min egen del gärna ta en tvillinggraviditet om det skulle bli så, det enda man är orolig för är i så fall barnens hälsa. Fascinerande hur en sån här process ändrar ens tänk!

Sandi, jag tar också Gonal-F. Sprutan är lätt att ta, det gör bara lite ont ibland tycker jag men det är verkligen en jämförelsevis snäll spruta. Jag mår rätt okej, det spänner o drar o känns lite som mensvärk i äggstockarna o ibland mår jag lite illa. Det är lite obekvämt med de stora äggstockarna ibland.

Jag tycker också att det är konstigt att de bara går på blödningen som nedregleringskoll. Jag har blött utan att vara nedreglerad den här gången. Där vi går gör de en samlad bedömning av östrogennivå (blodprov), äggstockarnas utseende och slemhinnans tjockek (den ska vara tunn. Blödning = oftast tunn slemhinna)

• merjama

Hej,tänkte hoppa in här då Era historier är väldigt likt min. Detta är min andra icsi behandling, fick ett misslyckat Ivf i höstas, dem förklarade inte så mycket. Dock var jag väldigt nära ÖS, hade det väldigt jobbigt faltiskt. Och nu läste jag nånstans att om man säker/höjer dosen ofta så får äggen sämre kvalite så jag hoppas att det var problemet för mig, gick nämligen ner från 112,5E gonal F till 100E,75E och till sist 50E . Denna gången har jag legat på 100E och testet visade att jag låg bra till. Imorgon har jag VUL så hoppas på fina äggblåsor. Denna gången känns det annorlunda som ni damer också påpekade,både psykiskt och fysiskt. Man är inte lika nervös och analyserande som första gången,men innerst inne så fasar man inför ÄNNU ett minus. Hoppas på ett plus för oss tjejer❤️☺️

• liamae
    merjama skrev 2014-03-19 15:51:05 följande:
    Hej,tänkte hoppa in här då Era historier är väldigt likt min. Detta är min andra icsi behandling, fick ett misslyckat Ivf i höstas, dem förklarade inte så mycket. Dock var jag väldigt nära ÖS, hade det väldigt jobbigt faltiskt. Och nu läste jag nånstans att om man säker/höjer dosen ofta så får äggen sämre kvalite så jag hoppas att det var problemet för mig, gick nämligen ner från 112,5E gonal F till 100E,75E och till sist 50E . Denna gången har jag legat på 100E och testet visade att jag låg bra till. Imorgon har jag VUL så hoppas på fina äggblåsor. Denna gången känns det annorlunda som ni damer också påpekade,både psykiskt och fysiskt. Man är inte lika nervös och analyserande som första gången,men innerst inne så fasar man inför ÄNNU ett minus. Hoppas på ett plus för oss tjejer????

Hej! Jag känner igen dig från i höstas också. Hoppas att vi lyckas bättre den här gången båda två! :)

Jag fick också sänkt förra gången, från 125 ner till 100, 75, 37,5 o sist en surfdag utan något alls. Hoppas att det kan vara det som strulade till det sist o att den här gången blir en jämnare dos med bättre resultat.

Är det första vulet för dig imorrn? Efter 6 dagar? I så fall är vi helt i fas för jag ska också på kontroll imorrn.
  • Fläderpärlan
    merjama skrev 2014-03-19 15:51:05 följande:
    Hej,tänkte hoppa in här då Era historier är väldigt likt min. Detta är min andra icsi behandling, fick ett misslyckat Ivf i höstas, dem förklarade inte så mycket. Dock var jag väldigt nära ÖS, hade det väldigt jobbigt faltiskt. Och nu läste jag nånstans att om man säker/höjer dosen ofta så får äggen sämre kvalite så jag hoppas att det var problemet för mig, gick nämligen ner från 112,5E gonal F till 100E,75E och till sist 50E . Denna gången har jag legat på 100E och testet visade att jag låg bra till. Imorgon har jag VUL så hoppas på fina äggblåsor. Denna gången känns det annorlunda som ni damer också påpekade,både psykiskt och fysiskt. Man är inte lika nervös och analyserande som första gången,men innerst inne så fasar man inför ÄNNU ett minus. Hoppas på ett plus för oss tjejer❤️☺️

Vart har du läst detta?
  • Fläderpärlan

Usch nu sitter jag och letar och läser ihjäl mig på vad östradiol värdet ska ligga på vid dag 6, det vill säga värdet som man ser då man tar blodprovet medan man sprutar. Jag har för mig att värdet ska ligga på ca:700 på dag 6 men de sa att mitt låg på 470?! Usch nu blev jag jätte nedstämd ;( någon som vet mer om detta och vad låg ni på??

• Kakan03

Hej,
    Jag hoppar oxå in här! Jag ska oxå göra mitt första ivf-försök. Har sprayat sedan 24 februari med suprecur och är på sprutdag 6 idag med Gonal F. Har lämnat blodprov idag som har "normal" stegring enl. dom. Imorgon ska jag göra ultraljud och hoppas att jag har fått lagom antal äggblåsor. Har mått oförskämt bra under bahandlingen, inte haft några biverkningar alls nästan av sprayen. Däremot upptäcktes 2 cystor innan sprutstart som var tvungen att punkteras. Enl. dr berodde detta troligtvis inte på nedregleringen. Har känt av sprutan dessto mer, med mer mensliknande värk sedan sprutdag 3 (men det är väl för att blåsorna växer antar jag ).

Så om allt ser bra ut så blir det äggplock och insättning i nästa vecka som planerat. Är väldigt nervöst men försöker leva på som vanligt men det är svårt vissa dagar.... Man är alltid steget före och tänker "om" hela tiden... Känns som att hela livet står på standby just nu! Lycka till alla!!

• Sandi
    lillatrollet85 skrev 2014-03-19 08:56:29 följande:

Välkommen hit!
    Tagit gonal-f de två första behandlingarna. Vet att huvudvärken från nässprayen (suspensur hade jaf) blev mildare och brösten super ömma.. illamående ibland.. detta kommer du fixa! Och ni kan ju hjälpas åt..
    Tack! Det låter ju lovande att huvudvären blir bättre Skrattande. Tog första sprutan igår och än så länge känns det bra.
  • Sandi
    liamae skrev 2014-03-19 10:25:41 följande:
    Sandi, jag tar också Gonal-F. Sprutan är lätt att ta, det gör bara lite ont ibland tycker jag men det är verkligen en jämförelsevis snäll spruta. Jag mår rätt okej, det spänner o drar o känns lite som mensvärk i äggstockarna o ibland mår jag lite illa. Det är lite obekvämt med de stora äggstockarna ibland.
    Jag tycker också att det är konstigt att de bara går på blödningen som nedregleringskoll. Jag har blött utan att vara nedreglerad den här gången. Där vi går gör de en samlad bedömning av östrogennivå (blodprov), äggstockarnas utseende och slemhinnans tjockek (den ska vara tunn. Blödning = oftast tunn slemhinna)
    Iamae: Ja visst är det konstigt. Jag ska ringa min klinik och se hur dom tänker. Det är konstigt att olika kliniker har så olika rutiner. Jag går på reproduktionsmedicin Huddinge och dom verkar inte ta varken blodprov eller UL innan man börjar med sprutorna. Gjorde en insemination på Sophiahemmet medans vi väntade i den lååånga IVF-kön och där var det väldigt noga med ultraljud innan man började med hormonstimulering.
    Kakan03 skrev 2014-03-19 20:53:59 följande:
    Hej,
    Jag hoppar oxå in här! Jag ska oxå göra mitt första ivf-försök. Har sprayat sedan 24 februari med suprecur och är på sprutdag 6 idag med Gonal F. Har lämnat blodprov idag som har "normal" stegring enl. dom. Imorgon ska jag göra ultraljud och hoppas att jag har fått lagom antal äggblåsor. Har mått oförskämt bra under bahandlingen, inte haft några biverkningar alls nästan av sprayen. Däremot upptäcktes 2 cystor innan sprutstart som var tvungen att punkteras. Enl. dr berodde detta troligtvis inte på nedregleringen. Har känt av sprutan dessto mer, med mer mensliknande värk sedan sprutdag 3 (men det är väl för att blåsorna växer antar jag ).

Så om allt ser bra ut så blir det äggplock och insättning i nästa vecka som planerat. Är väldigt nervöst men försöker leva på som vanligt men det är svårt vissa dagar.... Man är alltid steget före och tänker "om" hela tiden... Känns som att hela livet står på standby just nu! Lycka till alla!!
    Kakan03: Då är vi nästan i samma fas vad gäller IVF:en Glad. Jag tog första sprutan gonal f igår.  Hoppas att allt ser bra ut och att du får komma igång med äggplock. Jag känner igen mig i att hela liver står på standby. Jag har också svårt att fokusera på något annat än IVFen. Tiden går väldigt långsamt. Min man däremot tycker vi ska fokusera på annat och vill planera både semestrar och saker på helgerna.

• merjama
    Elinmariaregina skrev 2014-03-19 18:28:53 följande:
    Vart har du läst detta?

Nån sida på engelska (kommer ej ihåg). Och även idag så fick man det bekräftat då läkaren inte vill vara aggressiv och sänka dosen även om det är lite för högt. Han ville helst låta äggblåsorna mogna ifred utan störningar sa Han.
  • merjama
    liamae skrev 2014-03-19 15:58:37 följande:
    Hej! Jag känner igen dig från i höstas också. Hoppas att vi lyckas bättre den här gången båda två! :) Jag fick också sänkt förra gången, från 125 ner till 100, 75, 37,5 o sist en surfdag utan något alls. Hoppas att det kan vara det som strulade till det sist o att den här gången blir en jämnare dos med bättre resultat. Är det första vulet för dig imorrn? Efter 6 dagar? I så fall är vi helt i fas för jag ska också på kontroll imorrn.

Nu känner jag också ditt namn 😄, oki du fick också sänka dosen drastiskt. Idag var jag på min första VUL och det var sisådär, många äggblåsor men den största låg på "bara" 15mm, de flesta ligger på 9-13mm. Påminner mig om min senaste ivfen, hade kvantitet istället för kvalite. Men fick svar att jag ska behålla min 100E till lördag då Ska det sänkas till75E 😔. Har VUL på söndag igen. Frågade sjuksköterskan och hon sa att jag ligger på 6300 på det östrogenvärdet. Vet någon om det är för högt?? Hur går det för dig,va sa Vul besöket idag?
Svar på tråden Ivf mars 2014