• Mytime

    Pergotime

    Har suttit o letat men känns bara som de e gamla trådar som dyker upp så ja startar en ny och hoppas jag inte blir själv här. Ja ska börja med pergotime för första gången nu på söndag. Fick sexförbud från dag 1 med pergotime tills VUL för att de inte vill riskera överstimulering med fler än två ägg, men vi vill ju jättegärna ha tvillingar oxå om de går att önska liksom. Vore de inte bättre att ha sex mkt då om de finns fler ägg liksom o de kan ju lika gärna bara bli ett ägg o då e de ju ingen risk för flera bebisar heller så?? Varför sexförbud? Är inte risken att man missar ägglossningen istället om man väntar till dag 13? Alltså menen startade i onsdags (igår) och ja ska äta pergotime från söndag till torsdag o sen VUL på måndagen 3/3. Så då e de ju dag 13 i cykeln. Orolig att vi missar istället och dessutom eftersom vi försökt få barn så pass länge så börjar ju sex på "bestämda" tider kännas väldigt tråkigt, kan man då inte istället få ha sex när man känner för de oxå? Fler som ska börja med pergotime nu eller som ätit de några ggr? Vilka biverkningar har ni fått osv? Tänkte vi kunde följas åt med våra frågor

  • Svar på tråden Pergotime
  • Magdalena88

    Mytime, låter absolut konstigt. Är du stressad kanske? Innan vårt bröllop i sommar var jag så sjukt stressad så jag fick magsår. Och då hade jag exakt dem symptomen... :/

    Jag kände av pergo då jag blev sjukt varm på nätterna. Svettades nog lite mer under nätterna om jag inte minns fel. Men annars så var jag väldigt uppblåst i magen också.

  • Mytime

    Stressad är ja säkert. Är kaos på jobbet just nu. Jobbar som förskollärare o fick veta nyligen att båda mina kollegor ska sluta, vi ska flytta avdelningen till en annan förskola en period pa renovering. Ja ska planera flytten, planera hur ja vill att renoveringen ska bli samt ta alla "smällar" me irriterade föräldrar som än så länge inte vet nåt. Ska ha 26 ansvarsbarn me allt va de innebär (eftersom ja bara kommer ha vikarier en ganska lån period pga rekryteringsproblem). O så planerar vi dessutom bröllop i sommar så jo stressad kan ja absolut va. Förstår mig inte på den här periodens mens heller för den e nästan över redan o de betyder ju 2-3dgr bara o den brukar vara i ungefär en vecka iaf. De e mkt mindre än vanligt oxå för i vanliga fall behövs tampongstorlek normal el maxi o dem byts ganska ofta. Nu har ja haft mini i två dagar bara o idag har ja bara haft trosskydd... Tankarna snurrar!

  • Närkommerjunior2

    Mytime, vissa symptom låter ju som stress men med tanke på att mensen varit så sparsam, är du säker på att du inte är gravid? Har du testat sen "mensen" kom? Det verkar ju vara rätt vanligt med blödningar i början av graviditeten.

  • I have a kid
    Mytime skrev 2014-03-21 22:32:55 följande:
    De kollade nu innan första kuren med blodprov o den visade ju på egen ägglossning. Ja har ju även fått utslag på äl-tester och har en period använt clearblues fertilitetsmonitor som även den visar på ägglossning så de har ja nästan säkert. Väljer ja att ta pergotime nu så är de ju på eget initiativ och därmed ingen koll... Nästa månad sen ska ja ju ta halv dos och då ska de göra VUL igen... Har några dagar på mig att bestämma mig hur ja ska göra eftersom dag ett är idag så är de ju inte dags förrän på tisdag isf.. Kände du av första dosen mkt? På vilket sätt? Ja kände av den efter ett par tre dagar o sen även efter att ja slutat me dem fram till VUL, men då fick ja för många ägg...
    JO samma för mig för mycket ägg ( dock 2 ) så vi körde sex iaf :) Ja känner av hormonerna mer, om man så säger :)  Skönt att du har ägglossning iaf :) JAG sitter ju jo ett frågetecken här och har ingen aning om jag har äl eller inte.... det får jag ta prov på runt dag 25 i denna cykel.  Men varför ger dom dig pergotime ??

    enligt forskning ska det inte ges till dom med egen ägglossning..
  • Mytime

    Vi måste vänta till sommaren innan vi får göra ivf för tydligen va man tvungen att ha försökt i två år om de inte hittar några fel på nån av oss. O då tyckte de att vi kunde boosta ägglossningen lite me pergo som ja förstod de. Men enligt läkaren gör man de Max sex ggr o då varannan månad som i Max ett år me pergo men eftersom vi passerat 2års gränsen i sommar så hoppas ja på ivf då. De har även sagt att ja ligger på gränsen så eg vill de att ja går ner i vikt oxå innan men ja fixar de inte. O de e trots allt vanligt bland dem som e betydligt större än ja att de blir gravida på egen hand.. Ja ska ta tag i vikten men har liksom bestämt mig för att börja iochmed med barnvagnspromenader osv o sen utgå därifrån. Just nu känns de som vi aldrig kommer att lyckas :( Ja har inte tagit nåt test efter att mensen började kanske borde göra de för säkerhets skull. Dumt att äta pergo om ja trots allt vore gravid men ja kan ju säga att hoppet för se e mindre än noll för min del men ska testa iaf så ja vet de oxå.

  • Närkommerjunior2

    Igår 12 dagar efter ovitrellesprutan och bim -3 fick jag ett svagt plus på testlagrets stickor. Idag 13 dagar efter sprutan och bim -2 fick jag gravid 1-2 på clearblue digital. Vågar inte tro att det är sant, tänk om det är hcg kvar från sprutan som jäklas.. Måste ringa kliniken imorgon, varför måste det vara söndag..

  • Magdalena88

    ÄL + 7 idag. Har väldigt mycket flytningar och känsliga bröstvårtor sedan 2 dagar tillbaka. Det gör liksom ont när man kommer åt med tröjan... Kan såklart bara vara för att mensen är påväg men jag hoppas ju såklart.

    Tiden går så sjukt långsamt, har tänkt testa mig absolut tidigast på fredag. Hur ska jag klara det??? WAH!

    Närkommerjunior2: vad har du för symptom? :)

  • Elba

    Hej alla! Har inte skrivit här på väldigt länge, vart så sjukt mycket både på jobb och fritid det senaste. Och så kom mensen i måndags :( Hade haft massa stickningar och dragningar i livmodern veckan innan så jag hoppades ju på att det var graviditetssymptom även om jag visste att det troligtvis var biverkningar från pergo/ovitrelle, vilket det antagligen var!

    Pratade med läkaren i tisdags och vi bestämde att nästa pergokur så tar jag bara en halv tablett så att jag inte får för många äggblåsor (även om det kändes som om jag var mer nervös för att det skulle hända än vad hon var). Men eftersom jag ska utomlands om en vecka så kan jag inte gå på vul dag 14 så då tyckte hon att jag väntar denna månaden och tar en halv pergotablett nästa cykel istället. Nåt med att det är bättre att hålla koll på den ändrade dosen, om den fungerar eller så. Men fick sån ångest nu i går när jag tänkte att jag kanske inte gör allt vad jag kan, genom att inte ta pergo... men men, för sent att ångra sig nu, är ju inne på dag 7 så det är för sent för kuren hursomhelst. Ska gå på akupunktur på torsdag istället, kanske det kommer hjälpa mina hormoner :P

    Närkommerjunior2: Å vad kul!! Grattis, hoppas det stämmer! Ovitrellen ska ju bara sitta i 10 dagar efteråt... :)

    Mytime: undrar om den korta mensen kan bero på en tunn livmoderslemhinna, det kan vara en biverkning av pergo. I så fall vore ju kanske en halv det perfekta för dig? Min mens var också lite knasig, väldigt riklig de två första dagarna, sen väldigt lite en dag och nästa dag blev det mer! Väldigt mysko... läkaren sa iofs att slemhinnan var treskiktad och tjock så det borde vara ok med den, bara konstigt att mensen blev så knäpp. Men det kanske vore smart att ta graviditetstest bara för att vara på den säkra sidan? :)

Svar på tråden Pergotime