• Anonym (trött)

20 årig "bonus" som bor hemma...

Plötsligt bor makens 20 åriga dotter här på heltid,tidigare bodde hon här varannan vecka och varannan vecka hos sin mamma. Nu vill hon bara bo här och maken har sagt ja utan att ens kolla med mig först , eller ens berätta något . Jag anser att hon borde flytta hemifrån men istället flyttar hon då hit på heltid. Kanske hade det inte stört mig lika mycket om hon åtminstonde bidrog med något. Men hon gör inget alls här hemma, och då menar jag inget. Hon beter sig som en av våra tonåringar och sitter på sitt rum och väntar på att maten blir klar, hjälper varken till med matlagning eller något annat. Så nu har jag,utan att ha något alls att säga till om,ytterligare en vuxen person som förväntar sig full service. Jag anser att vi behöver "hennes" rum till något av våra andra barn då de nu får dela rum för att hon ska ha ett eget.
    Men hon letar inte ens eget boende, står inte i någon bostadskö utan verkar vänta på att någon ska ge henne en lägenhet.
    Hon jobbar heltid men betalar inget hemma, hennes pengar går till kläder och nöjen. Maken hade sagt att hon skulle betala from januari i år men då hade hon ju inte råd att åka utomlands med kompisar i 3 veckor så då slapp hon.....Vi är inte alls överens min man och jag , men jag tycker att det är HAN som ska ställa kraven på henne, inte JAG.

• Svar på tråden 20 årig "bonus" som bor hemma...
  • nymedlem

Min sambos vuxna son har nyligen flyttat hem till oss. Jag ser honom knappt, han håller till på sitt rum 24/7. Men alldeles nyss när jag skulle börja laga mat kommer han ut och frågar om han kan hjälpa till med något.

Jag blev MER än chockad. Nu behövde han inte det dock då jag har läget under kontroll, men jag gillar att han frågade.

Han stör inte mig alls, han kräver inget av mig heller. Jag gillar killen och hoppas det kommer gå bra för honom.

Råd till dig ts - nä, jag vet faktiskt inte. Acceptera och stå ut tills hon flyttar, alternativt prata med din sambo om saken.

• Anonym (trött)

Våra tonåringar hjälper till när jag ber dem/säger till dem , men gör inte mycket självmant. Dock tycker jag det är skillnad på att vara 14 år mot att vara 20 år . Som vuxen så tycker jag att man faktiskt kan ta sin del av ansvaret mer självmant och inte bara göra något ifall någon säger till....

Jag pratar självklart med min man men utan resultat.

Här hemma så betalar jag all mat och boende kostnaderna delar vi på .

Ingen förväntar sig kanske att jag ska passa upp på henne men hon bor ju ändå här och bidrar därmed till sopor, disk etc .. Som vuxen så förväntar jag mig att hon bidrar till hushållet genom att plocka undan, plocka i eller ur diskmaskinen, gå ut med sopor, handla om mjölk /juice /bröd etc tar slut, röja upp efter maten osv ... Dvs bidrar till hemmet och inte bara bor här med någon slags "all inclusive "

• sextiotalist

Eftersom din sambo kör över dig, så är det dags att säga ifrån.
    Hädanefter så får han ur egen ficka, stå för alla de extrakostnader och det extraarbete det innebär att han har sin vuxna dotter boende hos er.
    Då kanske han inser att det är läge att behandla sin dotter som en vuxen person och ger inte efter för henne så lätt

• Anonym (trött)
    Anonym (kakan) skrev 2014-04-02 19:49:43 följande:
    Och om man har gemensam ekonomi betalat inte TS nåt då eller hur menar du??

Nu har vi inte gemensam ekonomi men däremot har vi båda ett och annat att säga till om här i hushållet. Tex om barn ska bo mer eller mindre.

Och dessutom om man bor ihop/är gifta så nog fan pratar man igenom saker som att ett barn ska bo på heltid innan det sker?? Det kallas för att respektera varandra

Ja eller hur ? Det tycker ju jag också att han borde ha gjort men han sa inte ett ord utan plötsligt så bor hon här på heltid ...
  • Anonym (kakan)
    Anonym (trött) skrev 2014-04-02 19:54:31 följande:
    Våra tonåringar hjälper till när jag ber dem/säger till dem , men gör inte mycket självmant. Dock tycker jag det är skillnad på att vara 14 år mot att vara 20 år . Som vuxen så tycker jag att man faktiskt kan ta sin del av ansvaret mer självmant och inte bara göra något ifall någon säger till....
    Jag pratar självklart med min man men utan resultat.
    Här hemma så betalar jag all mat och boende kostnaderna delar vi på .
    Ingen förväntar sig kanske att jag ska passa upp på henne men hon bor ju ändå här och bidrar därmed till sopor, disk etc .. Som vuxen så förväntar jag mig att hon bidrar till hushållet genom att plocka undan, plocka i eller ur diskmaskinen, gå ut med sopor, handla om mjölk /juice /bröd etc tar slut, röja upp efter maten osv ... Dvs bidrar till hemmet och inte bara bor här med någon slags "all inclusive "
    Är väl ganska sunda krav att hon hjälper till tycker jag. Och dessutom kan hon gott betala för sig om hon  inte orkar hjälpa till.
  • Anonym (kakan)
    Anonym (trött) skrev 2014-04-02 19:56:15 följande:

Ja eller hur ? Det tycker ju jag också att han borde ha gjort men han sa inte ett ord utan plötsligt så bor hon här på heltid ...
    Hade blivit rejält förbannad faktiskt. sambon gjorde samma när vi precis flyttat ihop fast då gällde det från Varannan helg till varannan vecka, han "glömde" tala om det för mig.
  • DJÄVULENS HÖGRA HAND
    nymedlem skrev 2014-04-02 19:51:44 följande:
    Min sambos vuxna son har nyligen flyttat hem till oss. Jag ser honom knappt, han håller till på sitt rum 24/7. Men alldeles nyss när jag skulle börja laga mat kommer han ut och frågar om han kan hjälpa till med något. Jag blev MER än chockad. Nu behövde han inte det dock då jag har läget under kontroll, men jag gillar att han frågade. Han stör inte mig alls, han kräver inget av mig heller. Jag gillar killen och hoppas det kommer gå bra för honom. Råd till dig ts - nä, jag vet faktiskt inte. Acceptera och stå ut tills hon flyttar, alternativt prata med din sambo om saken.

• Anonym (trött)
    Anonym (kakan) skrev 2014-04-02 20:01:26 följande:
    Hade blivit rejält förbannad faktiskt. sambon gjorde samma när vi precis flyttat ihop fast då gällde det från Varannan helg till varannan vecka, han "glömde" tala om det för mig.

Ja det verkar vara lätt att "glömma" en sån liten detalj .....
  • SupersurasunkSara

Oj vad fort vi hade blivit singlar helt plötsligt då jag och maken. Frågar han om hans son (som förvisso är liten än) kan komma och bo heltid så säger jag givetvis ja. Men tar han det för givet och dessutom att jag ska ta ansvaret, ja då får det vara.

TS, be inte din man, utan tala om att du inte vill ha det så här i ERT boende, han får göra något åt det, ta hela kostnaden för henne osv. ELLER så betalar hon en rimlig summa hemma för rummet och maten. Sin egen tvätt etc får hon sköta själv och hon kan ta er också när hon ändå är igång.

Svar på tråden 20 årig "bonus" som bor hemma...