• Anonym (trött)

20 årig "bonus" som bor hemma...

Plötsligt bor makens 20 åriga dotter här på heltid,tidigare bodde hon här varannan vecka och varannan vecka hos sin mamma. Nu vill hon bara bo här och maken har sagt ja utan att ens kolla med mig först , eller ens berätta något . Jag anser att hon borde flytta hemifrån men istället flyttar hon då hit på heltid. Kanske hade det inte stört mig lika mycket om hon åtminstonde bidrog med något. Men hon gör inget alls här hemma, och då menar jag inget. Hon beter sig som en av våra tonåringar och sitter på sitt rum och väntar på att maten blir klar, hjälper varken till med matlagning eller något annat. Så nu har jag,utan att ha något alls att säga till om,ytterligare en vuxen person som förväntar sig full service. Jag anser att vi behöver "hennes" rum till något av våra andra barn då de nu får dela rum för att hon ska ha ett eget.
    Men hon letar inte ens eget boende, står inte i någon bostadskö utan verkar vänta på att någon ska ge henne en lägenhet.
    Hon jobbar heltid men betalar inget hemma, hennes pengar går till kläder och nöjen. Maken hade sagt att hon skulle betala from januari i år men då hade hon ju inte råd att åka utomlands med kompisar i 3 veckor så då slapp hon.....Vi är inte alls överens min man och jag , men jag tycker att det är HAN som ska ställa kraven på henne, inte JAG.

• Svar på tråden 20 årig "bonus" som bor hemma...
  • Anonym (mjom)
    Anonym (kakan) skrev 2014-04-02 22:09:12 följande:
    Nå jag tycker det är fruktanvärt egoistiskt att anta utan att fråga att man vill ta hand om barnet.

Men så här är det jag jobbar skift och sambon tyckte det var helt okej att jag satt upp till 8 när jag jobbat natt för att lämna hans barn på skolan. Att jag skulle gå upp vid 7 när jag jobbat till 23 och kommit hem vid 23.30 för att kanske kunnat varva ner och gå och lägga mig vid 01.30. När vi båda började innan 06.00 skulle  någon av oss ta ledigt ett tag för att lämna på fritids.
  • Anonym (Q)
    Anonym (Mamma) skrev 2014-04-02 22:10:41 följande:
    Min åsikt är att barn som tagit studenten skall flytta snarast, de är vuxna! Finns inte ledig lägenhet får de betala en skälig hyra och för mat och övrig service, har funkat med mina tre, födda -90, -92, -93. Vi har idag en bra vuxenkontakt då vi inte hunnit "störa oss" på varann, mer än i en normal mor/son-relation . Man hjälper inga barn genom att curla eller hoovra!
    Kul för dig att ni bor på en ort där det finns både bostäder och jobb till dina barn.
  • Anonym (...)

Varför betalar du all mat? Sluta att städa och diska osv. För jag antar att du tagit på dig det oxå. Jag slutade med det. Då fick sambon plötsligt bråttom att lära "bonusen" hur tvätt och diskmaskinen fungerar..

• Anonym (...)
    Anonym (kakan) skrev 2014-04-02 21:54:51 följande:
    Och nu antar jag att du menar att man ska "köpa hela paketet"?  Men nej i mitt tycke tar man som bonusförälder inte mer ansvar än vad man vill ha.

Skrev i ett annat inlägg här att sambon "glömde" berätta att VH skulle bli VV och eftersom han börjar jobba 05.45 och fritids inte öppnade förrän 06.00 vart det ju tydligen mitt ansvar att fixa det, nåt jag inte heller fått veta. Kan tala om att när jag väl fick veta det fick sambon välja mellan att flytta omedelbart eller att gå till sin arbetsgivare och ändra sina arbetstider så HAN kunde lämna sitt barn på fritids. Nu kunde han ändra arbetstider men det tog 6 månader innan han kunde det och under tiden fick barnet vara VH.

Äntligen ngn som inte mesar!
  • Anonym (...)
    Myling skrev 2014-04-02 21:49:12 följande:
    Dags att göra livet väldigt obekvämt för din man, TS. Och för bonusen, men mannen är väl viktigast.
  • Anonym (N)

MEN VA FAN!!! Ska hon ha ett eget rum, hon som inte bidrar med ett skit?? Inte ens laga mat och handla kan hon göra?? Så de andra barnen får dela. INTE okej att dela när man är tonåring!

Sorry TS, men det borde bli lite svårt att tända på en sån "man", som inte kan sätta ner foten. Vilken tönt!

• Anonym (N)
    Anonym (N) skrev 2014-04-02 23:35:37 följande:
    MEN VA FAN!!! Ska hon ha ett eget rum, hon som inte bidrar med ett skit?? Inte ens laga mat och handla kan hon göra?? Så de andra barnen får dela. INTE okej att dela när man är tonåring!

Sorry TS, men det borde bli lite svårt att tända på en sån "man", som inte kan sätta ner foten. Vilken tönt!
    Dessutom: Hur kunde han inte fråga dig först???
  • Anonym (N)

Varför ville hon bo heltid hos er? För att mamman ställer krav och begär hyra kanske..?

• Anonym (kakan)
    Anonym (N) skrev 2014-04-02 23:38:26 följande:
    Varför ville hon bo heltid hos er? För att mamman ställer krav och begär hyra kanske..?

Ja det var en bra fråga, tummen upp
  • Anonym (Ett Skämt?)

Det här måste väl ändå vara en Första April-tråd? För om alla ni är föräldrar, och alla ni tycker att barnen ska kastas ut med huvudet före, då blir jag orolig... TS make har väl ändå skaffat det 20-åriga "bonusbarnet" en gång i tiden? Han visste att det skulle komma ett barn till världen med allt vad det innebar? Om han (och ni andra) har varit ungdomar själva så vet han att livet blir inte alltid som man tänkt sig, därför har "bonusbarnet" kanske en inkomst men inget eget boende. Om man är en god förälder så har man vett att ställa upp för sina barn i vått och torrt. Om man ska skicka dom till dörren direkt och vägra finnas där, varför skaffar man ens barn? Är det för att ha någon som man kan neka kärlek eller tillgivenhet? Då kan man lika gärna skaffa ett husdjur. Det spelar ingen roll om det är ens biologiska barn, eller "bonusbarn" eller hur man kallar dom, tillhör dom familjen så behandlar man dom som familj. Och man ska finnas där för sin familj i vått och torrt.

Svar på tråden 20 årig "bonus" som bor hemma...