• Anonym (trött)

20 årig "bonus" som bor hemma...

Plötsligt bor makens 20 åriga dotter här på heltid,tidigare bodde hon här varannan vecka och varannan vecka hos sin mamma. Nu vill hon bara bo här och maken har sagt ja utan att ens kolla med mig först , eller ens berätta något . Jag anser att hon borde flytta hemifrån men istället flyttar hon då hit på heltid. Kanske hade det inte stört mig lika mycket om hon åtminstonde bidrog med något. Men hon gör inget alls här hemma, och då menar jag inget. Hon beter sig som en av våra tonåringar och sitter på sitt rum och väntar på att maten blir klar, hjälper varken till med matlagning eller något annat. Så nu har jag,utan att ha något alls att säga till om,ytterligare en vuxen person som förväntar sig full service. Jag anser att vi behöver "hennes" rum till något av våra andra barn då de nu får dela rum för att hon ska ha ett eget.
    Men hon letar inte ens eget boende, står inte i någon bostadskö utan verkar vänta på att någon ska ge henne en lägenhet.
    Hon jobbar heltid men betalar inget hemma, hennes pengar går till kläder och nöjen. Maken hade sagt att hon skulle betala from januari i år men då hade hon ju inte råd att åka utomlands med kompisar i 3 veckor så då slapp hon.....Vi är inte alls överens min man och jag , men jag tycker att det är HAN som ska ställa kraven på henne, inte JAG.

• Svar på tråden 20 årig "bonus" som bor hemma...
  • SupersurasunkSara
    E2012smamma skrev 2014-04-02 21:44:27 följande:
    Nä men delar ansvar antar jag? Du blir ju också som en förälder eftersom du valt att leva med någon som har barn sedan tidigare

Om en vill ha sitt barn 50% av tiden måste man få det att fungera. Ingen ska behöva offra sitt barn för kärleken.
    Kärleken till sitt barn är så mkt större än någon partner.

Ska man börja tävla mot barnen har man förlorar innan man börjat.
    Delar och delar kan jag inte säga att vi gör nu, men om vi skulle ha hans barn på heltid blir ju hans barn som mitt barn. Förutom då att jag har mer 'rätt' att säga nej om han vill gå ut på 'galej' än vad han har. Jag behöver aldrig någonsin egentligen jämka på mina planer om de korsar hans pga ingen barnvakt, det är hans sak att lösa rent krasst.

Personligen vet jag att det inte kommer att bli så, jag skulle dela men ändå så att han har det yttersta ansvaret, för det är hans barn, inte mitt.
    Även om jag väljer att leva med en man som har barn sedan innan så väljer jag INTE att bli förälder. Rent krasst kan jag avsäga mig allt utom att bete mig hyfsat mot barnet.
  • boandersson

Kan det vara så att du stör dig på din respektives avkomma därför att det är en flicka och inte en pojke? Jag tycker mig se en tendens i dina inlägg att kvinnor minsann ska bidra och göra rätt för sig medan du mer än gärna ger din respektive "full service". Åter igen, jag rekommenderar dig att rannsaka dig själv, kanske du behöver hjälp för att sluta vara en passopp för din respektive? Jag säger inte att tösen inte ska bidra men det är intressant att se hur folk per automatik ofta förväntar sig så mycket mer när en person har en snippa och inte en penis.

• Anonym (&)
    Anonym (trött) skrev 2014-04-02 19:08:35 följande:
    Plötsligt bor makens 20 åriga dotter här på heltid,tidigare bodde hon här varannan vecka och varannan vecka hos sin mamma. Nu vill hon bara bo här och maken har sagt ja utan att ens kolla med mig först , eller ens berätta något . Jag anser att hon borde flytta hemifrån men istället flyttar hon då hit på heltid. Kanske hade det inte stört mig lika mycket om hon åtminstonde bidrog med något. Men hon gör inget alls här hemma, och då menar jag inget. Hon beter sig som en av våra tonåringar och sitter på sitt rum och väntar på att maten blir klar, hjälper varken till med matlagning eller något annat. Så nu har jag,utan att ha något alls att säga till om,ytterligare en vuxen person som förväntar sig full service. Jag anser att vi behöver "hennes" rum till något av våra andra barn då de nu får dela rum för att hon ska ha ett eget. Men hon letar inte ens eget boende, står inte i någon bostadskö utan verkar vänta på att någon ska ge henne en lägenhet. Hon jobbar heltid men betalar inget hemma, hennes pengar går till kläder och nöjen. Maken hade sagt att hon skulle betala from januari i år men då hade hon ju inte råd att åka utomlands med kompisar i 3 veckor så då slapp hon.....Vi är inte alls överens min man och jag , men jag tycker att det är HAN som ska ställa kraven på henne, inte JAG.
    Du har gjort fel genom att hota och inte gjort verkan av hotet.
    Enda sättet för dig är att flytta. Dottern har helt tappat respekten för dig, hon vet att pappan står bakom henne i vått och tort.

Du kan möjligen straffa ut henne genom att aldrig tvätta hennes kläder, lägg de vid sidan om tvättkorgen, laga inte mat till henne, säg inte till att det blir mat, alla hennes saker som dräller omkring plockar du ner i påsar och ställer ut i ngt förråd.

Men du är trots allt en förlorare och du har dig själv att skylla.Kräks
  • Ann Cistrus
    sextiotalist skrev 2014-04-03 06:22:45 följande:
    Det är ta mig sjutton inget livslångt ansvar, när min tonåring blir vuxen, så har han ansvar över sitt eget liv. Det ansvar jag har då gentemot honom är ansvaret över min relation med honom.
    Sedan så tillhör man båda ens sociala nätverk förhoppningsvis. Men i det nätverket ingår (om allt är som det ska vara) även andra, som syskon, vänner etc.

Men jag förstår att det är många som resonerar på det sättet här på FL, tack och lov är det mindre vanligt IRL. De jag känner (unga och äldre vuxna) skulle slå backut om deras föräldrar ansåg att de hade ansvar över dom.
    Att bli vuxen är att ta ansvar över sig själv och ha en vuxen relation med sina föräldrar.
    Vuxna personer har man aldrig ansvar över, man har ansvar över relationen till dom, men aldrig över dom.

Sunda unga vuxna klipper även navelsträngen till sina föräldrar och beter sig som vuxna.
    Hade min son agerat på samma sätt som TS dotter, då hade jag känt mig väldigt misslyckad som förälder, för då hade jag inte lyckats med få ett vuxet barn

I TS situation (vilket troligen inte hade uppstått, eftersom sambon och hans ex har två unga vuxna självgående barn) så hade jag nog valt att titta efter ett annat boende.

När de är här och hälsar på, sambon och jag arbetar, då är det ofta de som har fixat middagen när vi kommit hem
    Håller med!
    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • Anonym (är det inte?)
    E2012smamma skrev 2014-04-02 21:44:27 följande:
    Nä men delar ansvar antar jag? Du blir ju också som en förälder eftersom du valt att leva med någon som har barn sedan tidigare

Om en vill ha sitt barn 50% av tiden måste man få det att fungera. Ingen ska behöva offra sitt barn för kärleken.
    Kärleken till sitt barn är så mkt större än någon partner.

Ska man börja tävla mot barnen har man förlorar innan man börjat.

Nä, man blir INTE en förälder om man blir ihop med en som har barn. Men man kan välja att ta ansvar för att underlätta 'flödet' för hela familjen och skapa en VI känsla.

Hade jag bett min man välja mellan mig och barnet hade han valt mig. Så nej, alla förlorar inte innan man börjat. Nu har min man sådan 'tur' att jag aldrig skulle kräva det, om jag vore missnöjd med fördelningen av ansvaret så skulle jag börja där, kräva att han tar mer ansvar och gör han inte det så blir det särbo eller skilsmässa.
  • Anonym (M)

Klart bonus ska få bo hemma, vill hon nu bo hos er på heltid ja då är det så, ska du kasta ut era egna barn så de bara får bo varannan vecka hemma när de är 20 år. Jag kan tycka att tankarna om hur bonusar bor är lite tråkiga klart de har lika stor rätt att bo som de ordinarie. Sedan beror det mycket på var i landet man bor. I Stockholm finns inga lägenheter så där är det bara att gilla läget att en 20 åring bor hemma på heltid vare sig man är bonus eller ej. På andra ställen är det kanske annorlunda. Men däremot är det självklart att hon ska betala och hjälpa till hemma.

• sextiotalist
    Anonym (M) skrev 2014-04-03 09:14:10 följande:
    Klart bonus ska få bo hemma, vill hon nu bo hos er på heltid ja då är det så, ska du kasta ut era egna barn så de bara får bo varannan vecka hemma när de är 20 år. Jag kan tycka att tankarna om hur bonusar bor är lite tråkiga klart de har lika stor rätt att bo som de ordinarie. Sedan beror det mycket på var i landet man bor. I Stockholm finns inga lägenheter så där är det bara att gilla läget att en 20 åring bor hemma på heltid vare sig man är bonus eller ej. På andra ställen är det kanske annorlunda. Men däremot är det självklart att hon ska betala och hjälpa till hemma.
    Jag hade nog i TS fall kastat ut både mig och de hemmavarande barnen till ett eget boende, troligen hade de ynger haft det bättre och troligen ett varsitt rum. Men pappan hade nog inte haft det lika kul när han skulle få bära konsekvenserna av att curlat sitt barn
  • Anonym (N)
    Anonym (Ett Skämt?) skrev 2014-04-03 00:17:48 följande:
    Det här måste väl ändå vara en Första April-tråd? För om alla ni är föräldrar, och alla ni tycker att barnen ska kastas ut med huvudet före, då blir jag orolig... TS make har väl ändå skaffat det 20-åriga "bonusbarnet" en gång i tiden? Han visste att det skulle komma ett barn till världen med allt vad det innebar? Om han (och ni andra) har varit ungdomar själva så vet han att livet blir inte alltid som man tänkt sig, därför har "bonusbarnet" kanske en inkomst men inget eget boende. Om man är en god förälder så har man vett att ställa upp för sina barn i vått och torrt. Om man ska skicka dom till dörren direkt och vägra finnas där, varför skaffar man ens barn? Är det för att ha någon som man kan neka kärlek eller tillgivenhet? Då kan man lika gärna skaffa ett husdjur. Det spelar ingen roll om det är ens biologiska barn, eller "bonusbarn" eller hur man kallar dom, tillhör dom familjen så behandlar man dom som familj. Och man ska finnas där för sin familj i vått och torrt.
    Ja, men man kan väl för fan betala för sig och laga mat?!
  • Zwoom

Jag gillar min mans vuxna dotter men att hon skulle flytta in hit helt utan att bidra till något och att min make inte sagt något till mig innan hade gjort mig fruktansvärt arg och de hade¨åkt ut med huvudet före bägge två OM de inte bättrat sig omgående

My family makes me the happiest mom / wife
Svar på tråden 20 årig "bonus" som bor hemma...